گزارش سالانه گروه‌های بررسی شورای کتاب کودک ارائه می‌شود

به گزارش لیزنا، جلسات ارائه این گزارش ها از روز شنبه 17 شهریور 1392 آغاز  خواهد شد و طی پنج جلسه تا تاریخ چهارشنبه 27 شهریور  ادامه می یابد. جلسات مذکور از ساعت15:30 تا 18:45 برگزار می شوند.

 

روز یکشنبه 17 شهریور، موضوعات «آثار و دستنوشته های بزرگسالان»، «داستان»، «فلسفه» و «پژوهش» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

سه شنبه 19 شهریور، «دين»، «ادبيات كهن»، «رمان» و «مرجع» بررسی می شوند.

 

همچنین شنبه 23 شهریور، به ترتیب درباره موضوعات «آثار و دستنوشته های كودكان و نوجوانان»، «داستان – ترجمه»، «نمايشنامه» و «نشريات» اطلاعاتی ارائه خواهد شد.


«بازي، هنر، سرگرمي»، «تصوير» و «شعر» موضوعات مورد بررسی در روز دوشنبه 25 شهریور هستند.

 

آخرین جلسه ارائه این گزارش ها، چهارشنبه 27 شهریور خواهد بود و گروه های بررسی شورا در خصوص «نشر الكترونيك»، «دانش اجتماعي ، زندگينامه» و «علوم» گزارشی ارائه خواهند کرد.

 

گفتنی است، گروه‎های بررسی با هدف بررسی آثاری كه در طول یك سال برای كودكان و نوجوانان به چاپ می‎رسد، فعالیت می‎كنند. این گروه‎ها از یك سو بهترین آثار سال را انتخاب و فهرستی از كتاب‎های مناسب را تهیه می‎كنند و از سوی دیگر گزارش سالیانه از وضعیت ادبیات كودكان و نوجوانان ارائه می‎دهد. دستاوردهای گروه در خدمت پدیدآورندگان و ناشران و كارشناسان قرار می‎گیرد تا موجب رشد كمی و كیفی آثار شود.

 

پیشینه تشكیل گروه‎های بررسی به سال ۱۳۴۳ و اولین تقسیم كار موضوعی در شورای كتاب كودك بر می‎گردد. هم اكنون بیش از صد كار‎شناس در دوازده گروه بررسی در شورای كتاب كودك فعالیت می‎كنند. گروه‎هایی كه به عنوان زیرمجموعه گروه بررسی درشورای كتاب‎ كودك فعالیت می‎كنند شامل: داستان ـ تالیف؛ داستان ـ ترجمه؛ تصویر؛ شعر؛ غیرداستان (دین - دانش اجتماعی و زندگینامه - علوم تجربی - هنر، بازی و سرگرمی)؛ كتاب‎های كلیات (مرجع)؛ نشریات؛ آثار و دستنوشته‎های كودكان و نوجوانان؛ آثار و دستنوشته‎های بزرگسالان؛ نقد؛ ادبیات گذر؛ و پژوهش كتابخانه‎ای می شوند.

 

شرکت در این نشست ها برای علافه مندان آزاد است. کتابخانه تحقیقاتی شورا در تهران: خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان شهید وحید نظری، شماره 31، طبقه دوم و سوم واقع شده است.

 

لازم به ذکر است، نمایشگاهی از آثار بررسی شده ، در روز 16 شهریور از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر در کتابخانه تحقیقاتی برپا می شود.