کد خبر: 1317
تاریخ انتشار: جمعه, 10 ارديبهشت 1389 - 13:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

انتخاب دکتر کیوان کوشا به عنوان یکی از اعضای "هیأت مشاوره ای و انتخاب محتوا اسکوپوس"

دکتر کیوان کوشا به عنوان عضو "هیأت مشاوره ای و انتخاب محتوا اسکوپوس" انتخاب شد. اعضای "هیأت مشاوره ای و انتخاب محتوا اسکوپوس" بنا بر داشتن تخصص های مختلف انتخاب می شوند و کار بررسی مجلات علمی را به ویژه در کشورهای خود برعهده دارند.

دکتر کیوان کوشا، عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران، در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری  و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) گفت: پایگاه استنادی اسکوپوس در سال 2005 توسط انتشارات الزویر راه اندازی شد و امروزه برای انجام تحقیقات به دلیل پوشش بیشتر مجلات علمی و منابع دیگر نظیر مقالات کنفرانس ها و منابع اینترنتی علمی معتبر نسبت به پایگاه Thomson Reuters Web of Science، بسیار مورد توجه محققان به ویژه در رشته های علوم اجتماعی و انسانی  قرار گرفته است.

محقق افتخاری گروه تحقیقاتی آمار و وب سنجی دانشگاه ولورهامپتون در انگلستان، در ادامه گفت: پایگاه اسکوپوس به منظور بررسی و انتخاب مجلات از 20 محقق و دانشمند و نیز 10 کتابدار در زمینه های تخصصی مختلف در سراسر جهان استفاده می کند.

عضو هیئت تحریریه مجله علم سنجی (Scientometrics)، تصریح کرد: این هیأت که از آن تحت عنوان "هیأت مشاوره ای و انتخاب محتوا اسکوپوس"(Content Scopus Selection & Advisory Board Roster) نام برده می شود بنا بر داشتن تخصص های مختلف انتخاب شده  اند و کار بررسی مجلات علمی را به ویژه در کشورهای خود برعهده دارند.

برای مثال، در سال 2009 حدود 2000 مجله اطلاعات خود را برای بررسی به پایگاه اسکوپوس ارائه دادند که در نهایت 1850 مجله از طریق هیأت مشاوره ای  و انتخاب محتوا بررسی شدند. از این تعداد تنها حدود 830  (45%) برای نمایه شدن در اسکوپوس مورد پذیرش قرار گرفتند و 55 درصد مجلات شرایط لازم را نداشتند.

 

وی در پایان گفت: از میان کشورهای اسلامی تنها دو نفر از ایران و تر کیه در هیأت مذکور حضور دارند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره "هیأت مشاوره ای و انتخاب محتوا اسکوپوس" و مشاهده پروفایل اعضای آن اینجا کلیک فرمایید و پروفایل دکتر کیوان کوشا را اینجا مشاهده نمایید.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: