آیین افتتاحیه مركز اسناد و كتابخانه سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، دكتر صالحي اميري، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، در مراسم افتتاحیه مرکز اسناد و كتابخانه سازمان ميراث فرهنگي با توجه به نام گذاري امسال به نام سال فرهنگ و اقتصاد بيان داشت: با عنايت به تدبير مقام معظم رهبري در ناميدن امسال به نام سال فرهنگ و اقتصاد لازم است مراكز فرهنگي نظير سازمان اسناد و كتابخانه ملي و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، همكاري مناسبي با هم داشته باشند تا از هم افزايي پيش آمده نظام فرهگي كشور بهره لازم را ببرد.

 

دكتر صالحي در بخش ديگر گفت: ما همه ساله و هميشه در زمينه آلودگي زيست محيطي، هوا و نظاير آن صحبت مي كنيم اما متاسفانه در زمينه آلودگي هاي فرهنگي تدبيري نمي انديشيم. صالحي تصريح كرد: زيربناي همه مسائل چه در زمينه اقتصاد، چه سياست و نظاير آن فرهنگ است و اگر فرهنگ مناسبي بر كشور حاكم باشد مشكلات اندك مي شود. رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي همچنين توسعه بدون رويكرد فرهنگي را توسعه نامتوازن ناميد و گفت: تجربه تاريخي ثابت كرده است كه مسائل مادي به خودي خود باعث توسعه نمي شود و بايد به طور مجزا به اين بحث پرداخت.

 

صالحي اميري با اشاره به اهميت مباحث فرهنگي در عرصه ديپلماسي گفت: امروز ديپلماسي فرهنگي مكمل ديپلماسي سياسي است و مي تواند چهره اي روشن از ايران به نمايش بگذارد. ديپلماسي فرهنگي مبتني بر باورهاست و ديپلماسي سياسي مبتني بر بايدهاست. در فرهنگ نفوذ فرهنگي مهم است و در سياست قدرت و بالاخره در فرهنگ افكار عمومي مخاطب هستند و در ديپلماسي سياسي مخاطب رجال سياسي است. دكتر صالحي اميري با اشاره به ظرفيت هاي بزرگ عرصه فرهنگي بيان داشت: امروز ما مي توانيم با رويكردهاي فرهنگي نقاط ضعف اقتصاديمان را جبران كنيم و مي توانيم در اين عرصه مهم به توسعه متوازن دست يابيم. رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران با برشمردن سه نياز اساسي فرهنگي كشور گفت: انسجام نهادهاي فرهنگي، تغيير نگرش ديدگاه ها و رويكردهاي موجود در جامعه از اقتصاد به فرهنگ و جمع كردن نيروي انساني كارآمد مي تواند وضعيت كشور را از لحاظ فرهنگي سروسامان دهد. دكتر صالحي اميري همچنين در پايان سخنان خود از آمادگي سازمان اسناد و كتابخانه ملي براي افزايش همكاي ها با ساير نهادهاي فرهنگي كشور خبر داد و امضاء تفاهم نامه ميان اين سازمان و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نمونه اي از اين همكاري ها برشمرد.

 

گفتني است پيش از سخنان دكتر صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، آقاي گلشن رئيس مركز اسناد و كتابخانه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سخنراني كرد و گزارشي از وضعيت گذشته و فعلي اين مركز ارائه كرد. در پايان جلسه نيز مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به ارائه ديدگاه هاي خود پرداخت و بيان داشت: خوشحاليم كه بخشي از هويت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بازگردانده شده و توانستيم با جمع آوري كتاب ها و اسناد ارزشمند، آنها را در اختيار پژوهشگران، علاقه مندان و دلسوزان فرهنگ و ميراث فرهنگي كشور قرار دهيم. سلطاني فر در پايان از همكاري هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي با سازمان متبوع و حضور دكتر صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در آيين افتتاح مركز اسناد و كتابخانه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تشكر و قدرداني كرد. 


اضافه مي شود در پايان اين سخنراني ها، مركز اسناد و كتابخانه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با حضور دكتر صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي و مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري افتتاح شد. همچنين در اين مراسم كه جمعي از مديران و معاونان دو سازمان نيز حضور داشتند، از بخش هاي مختلف اين كتابخانه و مركز اسناد بازديد شد.


بر اساس اعلام  روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، پيش از شروع اين مراسم، تفاهم نامه همكاري ميان سازمان اسناد و كتابخانه ملي و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به امضاء رسيد كه هدف از آن همكاري هاي علمي، پژوهشي، آموزشي، تبادل نظر و اشتراك گذاري منابع اطلاعاتي بين دو سازمان ذكر شده است. همچنين در بخش ديگري از تفاهم نامه مذكور بهره گيري متقابل از منابع اطلاعاتي، ظرفيت ها و فرصت هاي پژوهشي، مطالعاتي، تخصصي و اتشار گزارش اقدامات انجام شده از طريق پست الكترونيك، وي سايت، نشريات و ماهنامه قابل مشاهده است. 


شايان ذكر است اين تفاهم نامه 5 سال اعتبار دارد و قابل تمديد است.