کامران فانی 70 ساله شد

 

به گزارش لیزنا، کامران فانی نویسنده، مترجم، کتابدار و نسخه‌پژوه ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عضو هیأت علمی دانشنامه تشیع، ویراستار و مشاور علمی سرعنوانهای موضوعی فارسی و فهرست مستند مشاهیر و مولفان است.

 

وی در 25 فروردین 1323 در شهر قزوین متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه به اتمام رساند و در 1341 وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد، اما پس از دو سال تغییر رشته داده و ادبیات و زبان فارسی خواند و در سال 1347 در این رشته از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. در سال 1352 نیز از دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران فوق لیسانس علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی گرفت. از سال 1350 در مرکز خدمات کتابداری و از سال 1359 در کتابخانه ملی مشغول کار بوده‌ است. چند سال نیز در رشته کتابداری، بخصوص منابع و خدمات مرجع در دانشگاه تهران تدریس کرده‌ و تاکنون در تألیف و تدوین چند دایرۀالمعارف شرکت داشته ‌است. او جزء هیأت علمی کتابخانه ملی، است.

 

از آنجا که کامران فانی ویراستار و مشاور علمی سرعنوانهای موضوعی فارسی و فهرست مستند مشاهیر و مولفان است،  و با توجه به این که این دو ابزار کار فهرست نویسان مدتها در اختیار آنان قرار نگرفته بود، لیزنا به منظور ارائه راهکار هایی برای انتشار و در دسترس قرار گرفتن این دو کتاب ارزشمند گفتگویی را با ایشان انجام داد و او بیان کرد: " مسأله بسیار مهم این است که معلوم نیست سر عنوان های موضوعی چه زمانی چاپ می شود، خطرش دراینجاست که هیچ برنامه ای وجود ندارد، ممکن است 3 سال دیگر هم منتشر نشود. تا به حال که دیر شده است ولی این امید هم نیست که جبران شود."

 

از کامران فانی آثار ذیل منتشر شده است: آدم‌های ماشینی: روبات‌ها، کارل چاپک (ترجمه‌)/ جنگ جهانی اول و دوم/ خطابـهٔ پوشکین، داستایوسکی (ترجمه‌)/ دانشنامهٔ کودکان و نوجوانان/ دایرةالمعارف تشیع (نویسنده و ویراستار)/ رده‌بندی تاریخ ایران/رده‌بندی فلسفهٔ اسلامی/زردشت، سیاستمدار یا جادوگر؟، هنینگ (ترجمه‌)/ سرعنوان‌های موضوعی فارسی/ سلوک روحی بتهوون، سالیوان (ترجمه‌)/ علم در تاریخ، جان برنال (ترجمه‌)/ فرهنگ موضوعی قرآن مجید/ سه خواهر، آنتوان پاولوویچ چخوف، (ترجمه)/مرغ دریایی، آنتوان چخوف (ترجمه‌)/ موش و گربه، گونترگراس (ترجمه‌)/ سرپرستی دانشنامه کودکان و نوجوانان (در ۱۰ مجلد)/ سرپرستی دایرةالمعارف دموکراسی (در سه جلد)/. سرویراستاری دانشنامه "دانش گستر"/ مشارکت در دایرةالمعارف کتابداری و اطلاع‌رسانی.

 

مجله الکترونیکی عطف به مناسبت هفتادمین سالروز تولد کامران فانی ده یادداشت منتشر کرده و آن را به مجموعه ای خواندنی درباره کامران فانی تبدیل کرده است.

 

لیزنا تولد 70 سالگی کامران فانی را تبریک می گوید و برای ایشان آرزوی سلامتی و طول عمر دارد.