کد خبر: 1550
تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 ارديبهشت 1389 - 16:44

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کارگاه "جستجوی پیشرفته در موتورهای کاوش (2)" برگزار شد

کارگاه " جستجوی پیشرفته در موتورهای کاوش (2)"  امروز یکشنبه 19  اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم، سالن کارنامه نشر در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، توسط سید مهدی طاهری، از ساعت 10 تا 12:30 برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)،  کارگاه جستجوی پیشرفته در موتورهای کاوش (2)، پیرو کارگاهی که با همین نام سال گذشته در نمایشگاه کتاب برگزار شده بود، در ساعت 10.30 دقیقه  شروع شد.

در ابتدا سید مهدی طاهری، مدرس کارگاه ، با مقدمه ای در مورد دانش بحث خود را آغاز کرد و گفت: دانش بر دو قسم است؛ اول دانشی که می دانیم (محفوظات ما)، دوم دانشی که به دست می آوریم (از طریق جستجو).

دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران، صحبت های خود را با شعار قرن بیستم، " یاد بگیریم که چگونه یاد بگیریم" ادامه داد و در مورد سواد اطلاعاتی و رفتارهای اطلاع یابی حرفه ای توضیحاتی ارائه کرد.

سید مهدی طاهری در ادامه در مورد موتورهای کاوش صحبت کرد و گفت موتورهای کاوش بر دو نوعند یکی موتورهای کاوش پیمایشی پایه و دیگری راهنماهای موضوعی . همچنین در مورد ابزار های کاوش  2 وجهی با نتایج ترکیبی توضیحاتی داد.

 

در ادامه طاهری به توضیح عملگرهای جستجو به صورت عام و خاص پرداخت و همچنین در مورد اخص کردن جستجو با  ذکر مثال هایی در موتورهای جستجوی گوگل و یاهو  صحبتهای خود را ادامه داد و خاطر نشان کرد با ترکیب عملگرها می توانیم طراحی راهبردی انجام دهیم.

وی همچنین در مورد ساخت موتور کاوش شخصی توضیحاتی داد و گفت : ما می توانیم تغییرات و تنظیماتی را هم در موتور جستجوی یاهو  و هم گوگل انجام دهیم و موتور کاوش شخصی بسازیم و ویژگی های موتورهای کاوش سفارشی (شخصی) را عنوان کرد که عبارتند از: امکان قرار دادن آن روی وب سایت شخصی، نتایج سفارشی، پالایش جستجو، همکاری جامعه کاربران و در آمد زایی.

مطلب پایانی که در این کارگاه مطرح شد Search in the fly   بود که به دلیل کمبود وقت به صورت کامل به آن پرداخته نشد.

این کارگاه در ساعت 12:30 به کار خود پایان داد و شرکت کنندگان گواهینامه های شرکت در کارگاه که با همکاری خانه کتاب، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، و اتحادیه انجمن های علمی – دانشجویی کتابداری (ادکا) صادر شده بود؛ دریافت کردند.

شایان ذکر است هر روز از ساعت 10 تا 12:30 یک کارگاه تخصصی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی  با همکاری خانه کتاب، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، و اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی کتابداری (ادکا) در مصلی، زيرزمين شبستان، سالن فعاليت­هاي جنبي، سراي اهل قلم، كارنامه نشر برگزار می شود.

گزارشگر: فرحناز سلطانی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: