کد خبر: 1555
تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 ارديبهشت 1389 - 23:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

گزارش پنجمین روز نشست تخصصی حو زه کتابداری و اطلاع رسانی در سرای اهل قلم

یکشنبه 19 اردیبهشت، در پنجمین روز برگزاری نمایشگاه نشست های تخصصی حو زه کتابداری و اطلاع رسانی در سرای اهل قلم برگزار شد. این نشستها به " سیر فهرست نويسي و كاربرگه نويسي كتب خطي در كتابخانه هاي بزرگ ايران" " آشنايي با تكنولوژي آر. اف. آی. دی. (RFID) و كاربرد آن در كتابخانه ها " و "کتابخانه های مساجد" اختصاص داشت.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، نشست امروز سرای اهل قلم با موضوع " سیر فهرست نويسي و كاربرگه نويسي كتب خطي در كتابخانه هاي بزرگ ايران" با حضور دكتر حبيب‌الله عظيمي، معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملي، سوسن اصيلي، كارشناس نسخه‌هاي خطي كتابخانه مركزي دانشگاه تهران، احسان شكرالهي، كارشناس نسخه خطي كتابخانه مجلس و فاضل هاشمي، كارشناس كتابخانه آستان قدس رضوي برگزار شد.

در این نشست در باره اهمیت نسخه های خطی صحبت شد و عظيمي درباره اهميت نسخه‌هاي خطي گفت: نسخه هاي خطي پيش از توليد كاغذ در ميان ايرانيان به صورت نسخه‌‌هاي پوستي و لوح‌هاي چرمي و سنگي بودند كه در قرن دوم هجري با توليد كاغذ و كارخانه كاغذسازي در سمرقند تحولي در زمينه آثار علمي و نسخ خطي ايجاد كرد.

همچنین در مورد شیوه های فهرست نویسی متداول در فهرست نویسی نسخ خطی صحبت شد. در ادامه به سابقه فهرست نویسی نسخه های خطی در ایران و کتابخانه آستان قدس رضوی پرداخته شد. همچنین درمورد سابقه استفاده از فهرست های رایانه ای و کاربرگه نویسی و همچنین نرم افزارهای کتابخانه ای بحث شد.

در این نشست احسان شكراللهي درباره سابقه كتابخانه مجلس شوراي اسلامي پس از شكل‌گيري آن گفت و از چند تن از فهرست نویسان  مجلس نام برد که ایرج افشار و سعید نفیسی  از جمله آنان بودند.

در پايان، سوسن اصيلي درباره نسخه‌هاي خطي در كتابخانه مركزي دانشگاه تهران صحبت کرد و گفت کتابخانه مرکزی با اهدای نسخه های خطی سید مهدی مشکات تاسیس شد.

این نشست در ساعت 15.30 پایان یافت.

نشست بعدی که از ساعت 16 در کارنامه نشر سرای اهل قلم، آغاز شد به موضوع " آشنايي با تكنولوژي آر. اف. آی. دی. و كاربرد آن در كتابخانه ها " اختصاص داشت.

دبير اين جلسه، سيد مهدي طاهري، دانشجوی دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران و سخنرانان دكتر سيامك محمدي، تيسن ايوار (از كشور فنلاند) بودند.

در ابتدا آقای تيسن ايوار به بررسی  و معرفی این تکنولوژی و محصولات شرکت خودشان پرداخت. وی در ادامه گفت: نرم افزار مربوط به این تجهیزات نیز توسط خود شرکت P.V.Supa ارائه شده و  قابلیت اتصال به هر نرم افزار کتابخانه ای را دارد، همچنین قابلیت چند زبانه بودن را نیز دارد.

در ادامه نشست آقای ایوار چندین مدل را برای تگ ها معرفی کرد و گفت در تگ با طول ثابت  که دارای 3-28560 Iso   است،  اگر به هر دلیلی مجبور به تغییر سازمان فروشنده RFID شویم، چون این تگ ها استاندارد هستند نیازی به تغییر آنها نیست و می توان از همین تگ ها استفاده نمود.

 همچنین به بررسی تگ ها پرداخت و گفت: از استانداردهای Iso 15693   و Iso 18000 در این تگ ها استفاده شده است و دارای 1024 byte حافظه است.

سپس در مورد گیت ها توضیح داد و گفت: گیت ها شامل EM gates، RFID gates و Hybrid gates می شوند.

وی در ادامه  به self service  و Automated Material Handling اشاره کرد و گفت: در هنگام تحویل کتاب، حالتی وجود دارد که شخص می تواند کتابها را از قسمت تعبیه شده به داخل بیندازد تا بر حسب دسته بندی کتاب، کتاب ها به جعبه مربوط به خود انتقال یابند و بعد از پر شدن جعبه ها، کتابدار با توجه به گروهشان آنها را در طبقه مربوطه قرار دهد.

در ادامه نشست سید مهدی طاهری  ویژگی های آر. اف. آی. دی. را نام برد وگفت: مديريت امانت كتاب، مديريت موجودي كتابخانه‌ و مديريت امنيت سه ويژگي مهم آر. اف. آی. دی. هستند.

این نشست در ساعت 17.30 به کار خود پایان داد.

 

در نشست آنچه يك كتابدار مسجد بايد بداند (2) که با حضور ابو الفضل هاشمی برگزار شد نیز خلاصه ای از مطالب نشست روز قبل با همین عنوان، مطرح شد.

شایان ذکر است هر روز از ساعت 14 تا 19:30 سه نشست تخصصی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی  با همکاری خانه کتاب، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، و اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی کتابداری (ادکا) در مصلی، زيرزمين شبستان، سالن فعاليت­هاي جنبي، سراي اهل قلم، كارنامه نشر برگزار می شود.

 

گزارشگر: فرحناز سلطانی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: