کد خبر: 1619
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 ارديبهشت 1389 - 23:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

گزارش هشتمین روز نشست های تخصصی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در سرای اهل قلم

چهارشنبه 22 ارديبهشت کارنامه نشر سراي اهل قلم میزبان نشست های جدیدی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی بود. از جمله این نشستها "ضرورت تاسيس دانشكده كتابداري و اطلاع رسانی" ، "حفظ و نگهداري اسناد و مواد آرشيوي" و "همسويي استراتژي فناوري اطلاعات و استراتژي كسب و كار در كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني" بودند. 

 به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، نشست های تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی چهارشنبه در سرای اهل قلم به موضوع های " آنچه يك كتابدار مسجد بايد بداند (5)  " با حضور دکتر یزدان منصوریان، نشست" ضرورت تاسيس دانشكده كتابداري و اطلاع رسانی" با حضور دكتر غلامرضا فدايي ، مدير گروه كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه تهران، دكتر سعيد رضايي شريف آبادي، علي اكبر اشعري، رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران، و دكتر فاطمه فهيم نيا، نشست" حفظ و نگهداري اسناد و مواد آرشيوي " با حضور حميدرضا چاكري و  آخرین نشست، تحت عنوان " همسويي استراتژي فناوري اطلاعات و استراتژي كسب و كار در كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني" با حضور اسماعيل حبيبي، دكتر فهيمه باب الهوائجي، دكتر زهره ميرحسيني، دکتر مهدی علیپور حافظی اختصاص داشت.

نشست دوم کارنامه نشر سرای اهل قلم، که به موضوع " ضرورت تاسيس دانشكده كتابداري و اطلاع رسانی" اختصاص  داشت؛ در حضور دكتر غلامرضا فدايي ، مدير گروه كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه تهران، دكتر سعيد رضايي شريف آبادي، علي اكبر اشعري، رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران، و دكتر فاطمه فهيم نيا برگزار شد.

 

در اين نشست، که از ساعت 14 آغاز شد دكتر غلامرضا فدايي، گفت: سابقه تدريس رشته كتابداري در دانشگاه‌هاي كشور به 40 سال پيش بازمی گردد و ما در حال حاضر 84 گروه كتابداري در كشور داريم.

 وی ادامه داد: در سال هاي اخير نیز با رشد توان علمي دانش‌آموختگان اين رشته و تاسيس مقطع دكتراي رو به رو شده ايم، بنابراين در اين مقطع زماني لازم بود براي تاسيس اين دانشكده اقدام شود.

فدایی تاسيس دانشكده كتابداري با گروه‌هاي تخصصي متنوع را در تقويت جايگاه اين رشته موثر دانست و  از رشته‌هاي جديد مرتبط با كتابداري از جمله دانشنامه نگاري، مطالعات آرشيوي، علم‌سنجي و نسخ خطي نام برد.


در ادامه، علي اكبر اشعري، رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي در مورد دانشکده كتابداري و اطلاع رساني گفت: مهرماه امسال  این دانشكده در دانشگاه تهران تشكيل مي شود و  كتابخانه ملي نيز در پشتيباني اجرايي و معنوي، همكار اين دانشكده خواهد بود.

دكتر سعيد رضايي شريف‌آبادي نیز در این جلسه گفت: دانشگاه تهران با حمايت و امكانات كتابخانه ملي نقش موثري در تربيت نيروي انساني مورد نياز حوزه كتابداري ايفا مي كند.

همچنين در اين نشست، فاطمه فهيم‌نيا در مورد گرایش های  دانشکده  كتابداري و اطلاع رساني گفت : در اين دانشكده هشت گرايش مختلف از رشته كتابداري براي تربيت متخصصان كتابخانه هاي مدارس، دانشگاهي و عمومي همچنين فعالان عرصه دانشنامه‌نگاري و مديريت اطلاعات تاسيس مي شود.

این نشست  ساعت 15:30 در كارنامه نشر سراي اهل قلم پایان یافت.

گزارشگر: رفعت باباجانی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: