ارزیابی شما درباره دسترسی کاربران به مقالات آنلاین از طریق کتابخانه‌های عمومی چیست؟

  به گزارش لیزنا، همواره فراهم کردن امکان جستجو در پایگاههای اطلاعاتی و بازیابی مقالات روزآمد، به عنوان یکی از اصلی ترین خدمات کتابخانه ها برای کاربرانشان درنظر گرفته شده است. در این میان کتابخانه های تخصصی و دانشگاهی بیش از سایر انواع کتابخانه ها به ارائه این خدمات پرداخته اند. اما کتابخانه های عمومی نیز تمایل داشته اند این گونه امکانات را برای ارائه خدمات به کاربران خود فراهم کنند. بر همین اساس، تهیه اشتراک و ایجاد عضویت در پایگاههای اطلاعاتی فارسی زبان را در دستور کار خود قرار داده اند و در پایگاههای اطلاعاتی فارسی زبان نظیر ایران نمایه که وابسته به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی نمایه است؛ مشترک شده اند.

 

این درحالی است که موسسات مختلفی به ارائه چنین خدماتی در قالب پایگاههای اطلاعاتی نشریات و روزنامه ها می پردازند. ایران نمایه اطلاعات کاملی درباره خدمات این پایگاه در وب سایت خود ارائه نکرده است اما بر مبنای آنچه در صفحه اصلی آن درج شده است اسناد نمایه شدۀ آن برابر با 1,642,251 سند از سال 1357 تا 1393 است.

 

بر مبنای آنچه گفته شد و مطابق آنچه لیزنا در بازخوردهای خود در جریان نظرسنجی از کاربران کتابخانه های عمومی وابسته با نهاد کتابخانه های عمومی کشور دریافت کرد، بر آن شد تا در یک نظرسنجی از کتابداران این کتابخانه ها، که جریان اصلی ارتباطی کاربران و این پایگاه اطلاعاتی را فراهم می کنند، میزان کاربری چنین پایگاه اطلاعاتی را برای کتابخانه های عمومی سازمان متبوعشان در مواجهه با انجام کار با این پایگاه، بازخوردهای کاربران، اثربخشی و کارایی آن و سایر موارد مشابه را جویا شود.

 

لذا کتابداران و کاربران کتابخانه های عمومی وابسته با نهاد کتابخانه های عمومی کشور، می توانند نظرات خود درباره این پایگاه اطلاعاتی در قالب کامنت ذیل این خبر درج نمایند.

 

شایان ذکر است، هدف اصلی این نظرسنجی که به عنوان دومین نظرسنجی از فعالیتها و خدمات کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، مشخص شدن کاربرد، و میزان نیاز خدمات ارائه شده از سوی این نهاد به کاربران خود است.

 

لیزنا مجددا تأکید می کند که در درج نظرات کاربران سیاست مطبوعاتی خود را در پیش خواهد گرفت و در قالب منشور اخلاقی خود که در مقابل دیدگان مخاطبان محترم است، اقدام به انتشار نظرات خواهد کرد.