نشست «افق تحصیلی و حرفه ای رشته ی علم اطلاعات و رموز موفقیت آن» برگزار شد

 

 


به گزارش لیزنا، این نشست با حضور دکتر برجعلی ( رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی)، دکتر عصمت مومنی (مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبایی)،  دکتر مریم نظری (دکترای اطلاع رسانی آموزشی از دانشگاه شفیلد انگلستان )، مهندس حسن آباقری، (مدیرعامل شرکت پارس آذرخش) و جمعی از استادان رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی، اعضای انجمن علمی علم اطلاعات و دانش شناسی و دانشجویان، با هدف آشنا سازی دانشجویان با ماهیت رشته، موقعیت های شغلی با ماهیت درون رشته ای و برون رشته ای برای دانش آموختگان و توانمندی های مورد نیاز برای موفقیت در این رشته برگزار شد.

 


جلسه با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی و پخش ویدئو کلیپی از مجموعه فعالیت های انجمن علمی علم اطلاعات و دانش شناسی آغاز گردید.

 


در ابتدای نشست دکتر برجعلی، ضمن عرض خیر مقدم به دانشجویان جدیدالورود، از جذب اعضای هیأت علمی توانمند برای فعالیت در این گروه ابراز خرسندی نمود و از این گروه به عنوان یک گروه کارآمد یاد کرد.

 

وی اظهار داشت: بحران اصلی ناکارآمدی در حوزه های مختلف، بحث کیفیت است. بنابراین معیار اصلی و مورد توجه باید کیفیت باشد.

 


دکتر برجعلی در ادامه دانشجویان این رشته را به همکاری با گروه های آموزشی دیگر و یافتن خطوط ارتباطی بین این رشته و رشته های دیگر و زمینه های ایجاد حوزه های میان رشته ای تشویق کرد و افزود: دانشجویان این رشته همواره باید با دید باز عمل کرده و نگاهی به نیاز های جامعه، جامعه ی علمی و جامعه ی اطلاعاتی و در ادامه هدفمند سازی برنامه ها به منظور ارتقا رشته داشته باشد و از نگاه تک بعدی به مسائل جدا پرهیز کنند.

 


در ادامه دکتر مریم نظری، ضمن تبریک به اعضای انجمن علمی جهت کسب رتبه ی برتر در بخش فعالیت های آموزشی در جشنواره ی حرکت، مسائلی پیرامون پیش نیاز  ورود به دنیای موفقیت تحصیلی،  ارتباط میان این رشته و علایق و اهداف دانشجویان،  ماهیت رشته و ... مطرح کرد.

 


وی ضمن بیان این امر که رسالت اصلی این رشته این است که اطلاعات را گردآوری و سازماندهی کرده و به کابرهای متفاوت برساند، افزود: برای موفقیت در این رشته دانشجویان باید با نظام دانشی و ارزشی آشنا بوده و از طریق تعیین افق حرفه ای مورد علاقه در سه سطح (اطلاعات، کاربر اطلاعات و کاربری اطلاعات) و درک عمیق مبانی پایه ی رشته، ترجمه ی مبانی رشته در بافت های مورد علاقه، برقراری ارتباط موثر با بافت های مورد علاقه، خود روزآمد سازی مداوم، پژوهش و نگارش علمی، بهره گیری از منابع اطلاعات هسته در داخل و خارج و در جستجوی معنا بودن برای یادگیری، نه تنها به خود توانمند سازی، بلکه به دیگر توانمند سازی بپردازند.

 


در ادامه دکتر ملکی، عضو هیأت علمی رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبایی،  دانشجویان را به استفاده از فرصت ها و مطالعه ی هرچه بیشتر تشویق نمود و افزود: استفاده از سرمایه ی عمر که در حوزه های مدیریت از آن به عنوان بهره وری یاد می کنیم یکی از ضروری ترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی سخنان خود را با تاکید بر اینکه " کتاب خوب بخوانیم و کتاب خوب را خوب بخوانید" به پایان رساند.


 
در پایان نشست از مهندس آباقری، مدیرعامل شرکت پارس آذرخش و دکتر مریم نظری قدردانی شد.

 

 

گزارش: مهسا اکبری