پاسخ دکتر نقشینه به پیام تبریک دکتر رضایی شریف آبادی

 

به گزارش لیزنا، دکتر نادر نقشینه، معاون اجرایی دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران، در پاسخ به پیام تبریک دکتر رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، به دکتر محمد خندان که در روز پنجشنبه اول آبان 1393 منتشر شد، نامه ای برای لیزنا ارسال کرده اند.

 

متن کامل پاسخ، در نامه ارسالی به شرح زیر است:

 

"به نام خدا

 

مشکل خویش بر پیر مغان بردم دوش

گفت دنیا شده از مشکل پر، این هم روش!

 

با اینکه در راستای روال توصیه شده از جانب دایره حقوقی و روابط عمومی دانشگاه تهران، اینجانب نمی بایست بعنوان معاون اجرایی دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی بدون هماهنگی قبلی با خبرگزاریها مصاحبه و حتی مراوده داشته باشم، اما لازم دیدم بخاطر تقاضای تعدادی از دانشجویان، در رابطه با برخی از اظهار نظرات و تعارفات بعمل آمده در وبگاه لیزنا، چند نکته را خاطر نشان کنم.

 

1)      دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران، دارای فضای محدودی می باشد که بطور مستمر در حال بازسازی است. بازسازی در ساختمانی 75 ساله هم که مهر میراث فرهنگی هم خورده باشد نیز مسائل خود را دارد. این امر منجر به حذف فضاهای غیرضروری، مانند اتاق ریاست، اتاق منشی ریاست، اتاق معاون اجرایی، اتاق منشی معاون اجرایی، اتاق معاون علمی و اتاق منشی معاون علمی شده است. اساسا بیش از نیمی از فضای دانشکده به کلاسها، سایت و آزمایشگاه اختصاص داده شده است و اکثر اساتید هم در اتاقهای مشترک مستقر شده اند. اتاق شورای دانشکده هم در واقع حکم اتاق عمومی و نیز اتاق دانشجویان دکتری را دارد. برنامه دفاع ها اعم از دفاع کارشناسی ارشد و دکتری یا در این اتاق یا کلاس 1 برگزار می شود. ظرفیت کلاس اخیر هم ماکزیمم 17 نفر است. بر اساس اعلام عمومی آموزش محل برگزاری جلسه دفاع آقای خندان در اتاق شورا بود. در صورتیکه ایشان و یا استاد محترم راهنما جای بزرگتری را مد نظر داشتند، می بایست برای رزرو سالن در یا کتابخانه مرکز، باشگاه دانشگاه تهران، باشگاه دانشجویی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی و حتی تالار مولوی درخواست می دادند تا اینجانب اقدام می کردم (البته چه بسا استاد گرانت خود را صرف خرید منابع علمی دانشجو کرده بود و برای اجاره سالن در خارج از دانشکده منابع مالی لازم را نداشت.) بضاعت دانشکده در همین حد می باشد. شایان گفتن است که اینجانب کلاس 1 را که در آن درس دارم در ساعت 13:45 تعطیل کردم تا دانشجویان بتوانند در جلسه آقای خندان شرکت کنند. حتی به آقای خندان گفتم اگر می خواهند در کلاس جلسه دفاع را برگزار کنند که ایشان گفتند همین اتاق شورا خوب است.

 

2)      در رابطه با ناکافی بودن زمان ارائه، ظاهرا آیین نامه دفاع تغییراتی داشته است که من از آن بی خبرم. تا آنجایی که اینجانب توفیق شرکت در این جلسات را داشتم، دانشجویان حدودا سی الی چهل دقیقه زمان برای ارائه مطلب دارند. اساسا در همایشهای بین المللی زمان برای سخنرانی از این مدت تجاوز نمی کند. مابقی زمان صرف ایراد نظرات داوران و استماع پاسخ کاندیدا می شود. شایان گفتن است که در ممالک راقیه از جمله در همین ایران عزیزمان دو نوع جلسه دفاع داریم، یکی دفاع بسته و دیگری دفاع باز. باز یا بسته بودن جلسه بر اساس نظر استاد راهنما و موافقت گروه است. حتی در برخی از ممالک عقب افتاده، مانند انگلیس و امریکا، در جلسه دفاع اساتید راهنما و مشاور هم حضور ندارند. علیرغم عدم موجود بودن هیچ درخواستی در رابطه با باز یا بسته بودن دفاع، بطور معمول مدت جلسه دفاع بین 2 الی 3 ساعت است. این درحالی است که بر اساس گزارش، در ابتدای جلسه دو تن از اعضای جلسه که یکی از آنان در تیم داوری عضو بوده اند اصرار داشتند که جلسه تا ساعت 16 جمع شده و فیصله یابد. با این محدودیت هر یک از داوران خارجی حدود یکساعت زمان جلسه را برای هدایت دانشجو اختصاص داده بودند بلکه داوران داخلی مجبور شدند فقط 5 دقیقه صحبت کنند. حتی در زمان اعلان نمره یکی از داوران خارجی جلسه را ترک کرده بود. به هر حال در صورتیکه هیئت محترم داوران نیاز به مدت زمان بیشتری داشتند فقط کافی بود در این رابطه تماس گرفته شود تا دانشکده تا ساعت 20 برای این منظور مفتوح باشد. شایان گفتن است که به خاطر وضعیت خاص پردیس مرکزی و موقعیت ویژه این دانشگاه، مقررات دانشگاه تهران با برخی از دانشگاه های کوچکتر و کم سابقه تر اندکی تفاوت دارد.

 

3)      اینجانب به برخی از مسائل مطرح شده از جانب برخی از دانشجویان حاضر در جلسه و اظهارات برخی از اعضای محترم جلسه در امر ارزیابی علمی نمی پردازم. با توجه به درگیری اینجانب در تأمین منابع مالی و زمین برای احداث ساختمان جدید دانشکده، مکانیابی برای برپایی پراکتیکوم  و تأمین فضای اداری و کاری برای 5 عضو هیئت علمی جدید که قرار است در بهمن به دانشکده ملحق شوند، رسیدگی به چنین مسائلی برای من در الویت نیست. البته بسیار قابل تعمق است که برخی از دوستان و همکاران حدسیات خود را بعنوان یقین جا بزنند یا Misinformation  خود را بدون بررسی و راست آزمایی خدای نا کرده برای Disinformation مطرح کنند. بدلیل محرمانگی بخشی از روال جلسه داوری از ذکر برخی از موارد معذورم اما یکی از موارد گزارش شده از نقطه نظر رفتار داوران منجر به اجرای خودکار رویه رسیدگی از جانب این معاونت شده است. به هر حال اگر دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی که دریافت کننده لوح تعالی از انجمن محترم کتابداری است چنین مورد لطف واسعه رئیس انجمن قرار می گیرد وای به حال سایر گروه ها و گروهکهای علم اطلاعات و دانش شناسی که چنین الواحی دریافت نکرده اند.

 

 

با احترام

 

نادر نقشینه

معاون اجرایی دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی

دانشگاه تهران"