از کتابداران پیشکسوت و کتابخوانان نمونه کشور تجلیل شد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، مراسم تکریم مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی، صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

 

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین هاشمی، استاندار تهران، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد رجبی، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور، و همچنین کتابداران حضور داشتند.

 

محمد اللهیاری فومنی دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم اظهار داشت: تمرکز در باز معرفی و ترویج اندیشه های عالم فقید و مفسر گرانقدر علامه سید محمدحسین طباطبایی(قدس سره) با توجه به اینکه در تقویم رسمی کشور روز 24 آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به مناسبت بزرگداشت مقام این عالم بزرگوار نامگذاری شده است، باعث شد تا نهاد برنامه های خود را با محوریت شخصیت ایشان ترتیب دهد.

 

وی افزود: امسال به منظور تکریم یکسان همکاران نهاد کتابخانه های عمومی کشور لوح تقدیری برای همه همکاران نهاد که بیش از 6500 نفر هستند توسط دبیرکل امضاء و به همه استان ها ارسال شد. یکی از نکات مهم دیگر این دوره، پرونده های رسیده از استان ها در ارتباط با انتخاب «عضو نمونه کتابخوان» و «پیشکسوت نمونه» بود که پس از ارزیابی های صورت گرفته، نفرات برتر در این مراسم مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

 

اللهیاری در پایان گفت: مدیریت نهاد در ماه های اخیر تلاش نمود با ارتقای حقوق و دستمزد کتابداران عزیز انگیزه همکاران و همراهی آنها را در اجرای برنامه های کتابخوانی افزایش دهد و اکنون «هفته کتاب» زنگ شروع دوره جدید فعالیت های ترویج کتابخوانی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور خواهد بود.

 

اجرای قطعاتی نمایشی با موضوع کتاب، و پخش کلیپ کتابدار و کتاب خوانی بخشی از این مراسم بود. بعلاوه انتهای این مراسم به تقدیر از کتابخوانان برتر و پیشکسوتان تخصیص یافت.

 

بر این اساس، منتخبان پیشکسوت نمونه کشوری آبان ماه 1393، محمد علی هدایت از استان اصفهان، محمد پورمهدی کاج آبادی از استان تهران، و پروین خیاط منصور از استان زنجان بوده اند.

 

منتخبان کتابخوانان نمونه کشوری نیز بر اساس شاخص هایی چون، میزان امانت کتاب، عضویت و فعالیت در کانون های کتابخانه، مشارکت در طرح کتاب من، شرکت در جلسات نقد کتاب، مشارکت در مسابقات فرهنگی آنلاین و مکتوب، و ... معرفی شدند. سکینه علیپور خراسانی از مازندران، مجید درخشانی از یزد، زیبا محمدی از ایلام، نرگس نیکخواه منفرد از تهران، رضا شمس الهی از همدان، سعیده قاسمیان قطب آبادی از کرمان، فاطمه حقی از اردبیل، مرضیه منافی قولنجی از آذربایجان غربی، منتخبان کتابخوانان نمونه کشوری در سال 1393 بودند، که با اهدای تندیس چهره علامه طباطبایی تقدیر شدند.