تبریک به دکتر سرافراز و اعلام آمادگی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران

 

 

به گزارش لیزنا، دکتر سعید رضایی شریف آبادی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران طی نامه ای خطاب به دکتر سرافراز رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک به ایشان و نیز ایراد به برنامه مناظره شبکه یک سیما از آمادگی این انجمن در غنی سازی برنامه های رسانه ملی خبر داد.

 

متن نامه به شرح زیر است:

 

بسمه تعالی

 

جناب آقای دکتر محمد سرافراز

رئیس محترم سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

باسلام واحترام،

آغاز دوران مسئولیت جنابعالی را بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از سوی خود و هیأت رئیسه و اعضای انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران تهنیت می گویم. رجاء واثق دارم که به اعتبار پیشینه گرانسنگ آن برادر گرامی در مدیریت رسانه، دوران نوی در سازمان صدا و سیما رقم خواهد خورد؛  تحولی که بیش از هر چیز بازتاب دهنده دانش و تجربه غنی شما است.

 

 

غرض از تصدیع، جلب توجه آن برادر گرامی به نقشی است که انجمن های علمی کشور می توانند در غنی سازی برنامه های رسانه ملی ایفا کنند.

 

 

انجمن های علمی با مشارکت دواطلبانه و بدون چشمداشت ، متخصصان و صاحبنظران، عمدتاً اعضای هیات علمی دانشگاهها، و دانشجویان دوره های عالی شکل گرفته اند و آرمانی جز ترویج دانش علمی و ارزش های اخلاقی در راستای خیر جامعه ندارند. در این انجمن ها حاکمیت خرد جمعی برقرار است و هیچکس خارج از چارچوب خرد جمعی قادر به در اختیار گرفتن سکان تصمیم گیری نیست.

 

 

به اعتبار ویژگی های فوق، نمایندگان اعزامی انجمن های علمی به برنامه های مرتبط در صدا و سیما می توانند با بیان نقطه نظر‌های علمی و کارشناسی و به دور از منافع شخصی و گروهی و سازمانی در باب مسائلی که برای جامعه اهمیت دارد و در تریبون های رسانه ملی عنوان می شود، بر نقش آگاهی بخشی رسانه ملی، و به تبع آن بر اعتماد مخاطبان به این رسانه بیفزایند.

 

 

اما مشاهدات همکاران اینجانب حاکی از آن است که در برنامه های صدا و سیما از نقش فوق انجمن های علمی در همه مواردی که مناسبت داشته، بهره برداری نمی شود. نمونه آن برنامه مناظره ای بود که روز جمعه 30 آبان 93 از شبکه اول با موضوع سرانه مطالعه وعلل کتاب نخواندن جامعه ایرانی پخش شد. تهیه کننده محترم این برنامه تنها از مشارکت دارندگان عنوان های دولتی و دیگرانی بهره جسته بود که چه بسا به سبب نا آشنائی با مباحث مطروحه، به جای پرداختن به موضوع، سخنان حاشیه ای بر زبان راندند.

 

 

فقر محتوای ناشی از به کارگیری سخنگویانی که دانش لازم را فاقد اند و به خاطر تصدی سمت های اداری مصون از شبه تعارض منافع نیستند، می تواند موجب بی اعتمادی مخاطبان هوشمند و تأثیرگذار در عرصه اجتماع شود و در نهایت به خنثی شدن مساعی و منابعی شود که صرف پیام رسانی از راه رسانه ملی می شود.

 

 

فرصت را غنیمت می‌شمارم از سوی خود و اعضای هیات رئیسة انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران صمیمانه ترین تبریکات را تقدیم می کنم و برایتان آرزوی توفیق روزافزون دارم .

 

 

دکتر سعید رضایی شریف آبادی

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران