پژوهشگر ایرانی موفق به کسب جایزه برترین پروژه آلتمتریکس از تامسون رویترز شد

به گزارش لیزنا، بر پایه اعلان عمومی «اولین کنفرانس آلتمتریکس» در لندن در سپتامبر 2014 مبنی بر حمایت تامسون رویترز از ایده نوین و پروژه برتر در زمینه آلتمتریکس، از میان پروپوزال های ارسالی، پروپوزال زهره زاهدی پژوهشگر دکتری دانشگاه لایدن و عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر، به دلیل ماهیت کاربردی آن، جایزه ای به ارزش 2500 یورو را از آن خود کرد.

 

زهره زاهدی، برنده جایزه تامسون رویترز در گفتگو با خبرنگار لیزنا، درخصوص پروژه آلتمتریکس اظهار داشت:  آلتمتریکس شاخه ای از وب سنجی و زمینه پژوهشی نوینی در ارزشیابی آثار پژوهشی در محیط وب 2.0  با هدف ارائه شاخصی جدید در محیط شبکه های اجتماعی علمی است، نتایج پروژه انجام شده در حوزه آلتمتریکس که به بررسی رابط برنامه نویسی نرم افزار (API) و مقایسه کیفیت داده های ارائه شده توسط تهیه کنندگان مختلف آلتمتریکس می پردازد، در ارزشیابی کیفیت داده های آن، اطلاعات ارزشمندی ارائه خواهد نمود.

 

وی افزود:  برپایه یافته های اولیه حاصل از پروژه مشترک مذکور که در کنفرانس بین المللی «ACM Web conference & Altmetrics Workshop» در تابستان گذشته در دانشگاه ایندیانا آمریکا ارائه شد، نتایج این بررسی به کشف افقهای جدید در آلتمتریکس کمک شایانی خواهد نمود. نتایج نهایی این پروژه قراراست درنشریات و کنفرانسهای بین الملی معتبر ارائه شود.

 

گفتنی است پیش از این نیز، این پژوهشگر موفق به دریافت گرانتی به ارزش 1500 یورو از دانشگاه لایدن برای پروپوزال آلتمتریکس خود جهت انجام آن دردانشگاه مونترال کانادا شده بود.


لازم به ذکر است مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) (Institute for Scientific Information)‏، موسسه‌ای با تمرکز بر علم‌ سنجی و انتشارات علمی است که در سال ۱۹۶۰ توسط یوجین گارفیلد تأسیس شد. این مؤسسه توسط مؤسسهٔ علمی تامسون در سال ۱۹۹۲ خریداری و به‌ عنوان Thomson ISI شناخته شد و اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته شده است. این مؤسسه بخشی از شرکت Thomson Reuters است.