کد خبر: 18329
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 بهمن 1393 - 09:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

صد نسخه قرآن منحصر به فرد متعلق سه قرن اول قمری

        مجموعه منحصر به فردی افزون بر یکصد نسخه قرآن روی پوست آهو مزیَن به ترقیمه ائمه معصومین (ع) به خط کوفی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی موجود است.
صد نسخه قرآن منحصر به فرد متعلق سه قرن اول قمری

 

 

به گزارش لیزنا، رئیس اداره مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، با استناد به مدارک موجود در این کتابخانه ابراز کرد: اسناد و مدارک موجود در این سازمان نشان می‌دهد که آستان قدس رضوی به عنوان قدیمی‌ترین و مطمئن‌ترین موسسه موقوفاتی فعال و دارای تشکیلات اداری وسیعی بوده است و کتابخانه آستان قدس رضوی نیز از دوره صفویه دایر بوده است.

 

سیدمحمدرضا فاضل‌هاشمی، با بیان اینکه کتابخانه آستان قدس رضوی با دارا بودن قرآن‌های و کتابهای خطی در موضوعات مختلف مانند حدیث، فقه، اخلاق، اخبار، ریاضیات و... از نمونه‌های ممتاز هنرهای خوشنویسی، کتاب‌آرایی و تجلید برخوردار است، اظهار کرد: البته با حمله غزها و ازبک‌ها در قرن دهم قمری به ایران برخی از کتابها و اسناد هم از بین رفت.

 

وی با اشاره به قرآن‌ها و جزوات قرآنی مربوط به سده اول قمری که منسوب به دست خط ائمه معصومین(ع) هستند، افزود: همچنین مجموعه نفیسی بالغ بر یکصد جلد قرآن روی پوست آهو مزیَن به ترقیمه امام معصوم(ع) به خط کوفی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی موجود است.

 

رئیس اداره مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ادامه داد: برخی از قرآن‌ها و جزوات موجود منتسب به حضرت علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، امام موسی‌کاظم(ع)، امام جعفر صادق(ع) و امام رضا(ع) است که قرآن  به دست‌خط امام رضا(ع) به خط کوفی مربوط به سده دوم قمری از آن جمله به شمار می‌رود.

 

فاضل‌هاشمی با بیان سیر تاریخی تحول خط یادآور شد: سیر تحول و تطور خط از ابتدای دوره اسلامی، با خط کوفی دوره تکامل(نزدیک به خط نسخ بوده است) آغاز شد و بعدها با اقلام سته(رقاع، ثلث، نسخ، توقیع، ریحان، محقق) به وسیله ابن مقله و ابن بواب ادامه یافته و با ظهور نابغه خوشنویس یاقوت مستعصمی خط نسخ به عنوان خط رایج مسلمانان برای کتابت قرآن تثبیت شد.

 

وی به برخی از آثار نفیس کتب مذهبی گنجینه اعم از فقه، حدیث، اخلاق و ادعیه و … اشاره کرد و افزود: اربعین جامی به خط سلطان علی مشهدی به زبان‌های عربی و فارسی، ادعیه ایام هفته به خط محمد شفیع تبریزی به زبان عربی به خط نسخ ممتاز و مبدأ و معاد ، معراج‌نامه و ادویه قلبیه متعلق به قرن هفتم به زبان عربی از ابن سینا از جمله آثار نفیسی است که بصورت چاپ عکسی نفیس منتشر شده است.

 

رئیس اداره مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی همچنین مناجات منظوم منسوب به حضرت علی(ع) با خط نستعلیق ممتاز به خط میرعلی هروی متعلق به قرن دهم قمری، و نهج‌البلاغه نفیسی به خط یاقوت مستعصمی به خط نسخ 13 سطری  با قدمتی 800 ساله را از نمونه‌های برجسته کتب خطی مذهبی کتابخانه آستان قدس رضوی عنوان کرد.

 

فاضل‌هاشمی افزود: آثار نفیس گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی در چند جلد تحت عنوان شاهکارهای هنری در آستان قدس، منتخب قرآن‌ها از آغاز تا سده نهم هجری چاپ 1392 و نیز جلد دوم این کتاب با بررسی سده‌های 10 تا 14 هجری چاپ 1393  و منتخب قطعات نستعلیق از مجموعه  مرقعات و منتخب نفایس کتب خطی ادبی نیز به کوشش سازمان کتابخانه‌ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ومرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس به چاپ رسیده و در دست اقدام است.

 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: