کد خبر: 19001
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 اسفند 1393 - 15:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کارگاه آموزش مهارتهای ارتباطی برای کتابداران

کارگاههای آموزشی آشنایی با «مهارتهای ارتباطی برای کتابداران » و آشنایی با «اصول و سبک های حرفه ای در خبرنویسی»  هفته گذشته، در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی، برگزار شد.
کارگاه آموزش مهارتهای ارتباطی برای کتابداران

 

به گزارش لیزنا،  کارگاههای  آموزشی آشنایی با «مهارتهای ارتباطی برای کتابداران » و آشنایی با «اصول و سبک های حرفه ای در خبرنویسی»، هفته گذشته در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی،  با حضور تعدادی از کتابداران مجموعه کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبایی در محل کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه در ساختمان پردیس شماره (2) برگزار شد.

 

1)     کارگاه  آموزشی آشنایی با «مهارتهای ارتباطی برای کتابداران »

 

در این کارگاه که با هدف آموزش مهارت های ارتباطی  کتابداران کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبایی و به کار گیری این مهارت ها، به خصوص در بخشهای سرویس دهی کتابخانه ها برگزار شد، دکتر ابراهیم افشار زنجانی، عضو هیأت ‌علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه اصفهان، پس از بیان مقدمات و کلیاتی درباره مبحث برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی ، فرآیند حفظ سرمایه‌‎‌های اجتماعی را تشریح و مورد تاکید قرار داد.

 

آشنایی با اصول ارتباطی، اهمیت ویژه مهارتهای ارتباطی در محیط کتابخانه،انواع مهارتهای ارتباطی،ماهیت ارتباط  مباحثی بود که در این جلسه دوره آموزشی با تاکید به کارگیری این موارد در بین کتابداران به عنوان مروجین علم و دانش به خصوص در کتابخانه های دانشگاهی ارائه شد.

 

 

2)     کارگاه آموزشی آشنایی با «اصول و سبک های حرفه ای در خبرنویسی»

در این کارگاه که با هدف آموزش مهارت های اساسی خبرنویسی به کتابدارانِ کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبایی و ارتقاء مهارت های عملی آنها در تهیه، تنظیم، نگارش و انعکاس اخبار و گزارش های مرتبط با فعالیت ها و عملکرد این بخش برگزار شد، دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، استادیار گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، پس از بیان مقدمات و کلیاتی درباره مبحث خبرنویسی و الزام های اساسی نگارش در رسانه ها،  فرآیند سوژه یابی در خبر و روش های حرفه ای و کاربردی در خبرنویسی را تشریح کرد.

 

آشنایی با عناصر و ارزش های خبری، سبک های اساسی در خبرنویسی و شیوه های نگارش لید خبر از جمله مهمترین مباحثی بود که در جلسه نخست این دوره آموزشی به صورت عملی و با تاکید بر نمونه اخبار موجود بر روی وبسایت دانشگاه علامه طباطبایی ارائه شد.

 

گفتنی است در ادامه این کارگاه در هفته های آتی، اصول حرفه ای و اساسی در نگارش تیتر، لید و متن خبر ارائه و پس از آن نیز شیوه های گردآوری اطلاعات، انجام و اداره مصاحبه های خبری و تنظیم حرفه ای آن تدریس شود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: