مدیریت فضا و تجهیزات و دل انگیزسازی کتابخانه با رعایت استاندارد

 

به گزارش لیزنا، در این کارگاه که با هدف آموزش مهارت های مدیریت فضا و تجهیزات توسط کتابداران کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبایی و ارتقاء مهارت های عملی آنها در دل انگیزسازی کتابخانه های دانشگاه با رعایت استانداردها  برگزار شد، سید کاظم حافظیان رضوی کتابدار و عضو هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران پس از بیان مقدمات و کلیاتی درباره عوامل افزایش کارایی فضا و تجهیزات وسایل کتابخانه‌ای، مبحث چیدمان منطقی راتشریح کرد.

 

حافظیان ضمن تاکید آشنایی با ارزیابی درست نیازهای تجهیزاتی، شناخت یک کتابدار از لوازم و تجهیزات یک کتابخانه را در چیدمان منطقی یک اصل دانست و لزوم شناخت استانداردهای فضا و تجهیزات را جزء مهمترین مباحث در این دوره آموزشی به واسطه مطالعه و تحقیق در شناخت کتابخانه‌های استاندارد ضروری شمرد.

 

در ادامه ایشان به عوامل افزایش کارایی فضا و تجهیزات همچون هوشمند سازی اشاره کرده و اقتصادی بودن، مفید بودن، هماهنگی در ترکیب تجهیزات و فضا، جذابیت درونی و بیرونی را از دسته عوامل کارایی فضا و تجهیزات نامید.

 

استاد حافظیان رضوی در  استفاده از استانداردهای فضا و تجهیزات معتقد است آنچه تولید می شود باید از مهمترین کیفیت برخوردار باشد و آنچه از بهترین کیفیت برخوردار باشد ایمن ترین است.

 

ایشان در پایان با نمایش کتابخانه های استاندارد دنیا معیارهای این کتابخانه ها را مورد بررسی قرار داده و به این وسیله داشتن کتابخانه های استاندارد را که محیطی علمی و فرهنگی هستند را برای رشد علم در بین اقشار مختلف جامعه را مهمترین وظیفه کتابداران دانست.