کد خبر: 19063
تاریخ انتشار: شنبه, 16 اسفند 1393 - 09:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

امانت کتاب به 90 زبان

در تالار کتابهای خارجی کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی، 108 هزار جلد کتاب، به 90  زبان زنده دنیا، موجود است.
امانت کتاب به 90 زبان

 

به گزارش لیزنا، مسئول تالار کتابهای خارجی کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی، با اشاره به اینکه در این تالار، کتابهایی به 90 زبان زنده دنیا، موجود است، تصریح کرد: در این تالار، بالغ بر 108 هزار جلد کتاب به 90  زبان زنده دنیا داریم که به زبان‌های مختلفی چون آلمانی، روسی، ایتالیایی، ارمنی، عبری، اسپانیولی، ترکی ‌آذری، ترکی ‌استانبولی و تاجیکی است.

 

حمیدرضا منتظر ابدی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: کتابهای انگلیسی از سال 88 در این تالار به امانت داده می‌شد و از دو سال پیش، امکان امانت کتابهای فرانسه نیز در این تالار ایجاد شد. اکنون به دلیل مراجعه فراوان اردوزبانان و درخواست مکرّر ایشان مبنی بر امانت کتابهای اردو،  امکانات امانت کتابهای اردو نیز فرهم گردید.

 

وی افزود: قرآن ‌های موجود در این تالار، به 73 زبان مختلف، ترجمه شده و در میان آنها، 5 قرآن چاپی قدیمی هم موجود است؛  قدیمی‌ ترین قرآن به زبان فرانسه، ترجمه «کازیمیزسکی» چاپ 1857 میلادی، و قدیمی‌ترین قرآن روسی، چاپ 1907 میلادی است. قدیمی‌ ترین قرآن‌های انگلیسیِ موجود در تالار نیز،  دو نسخه قرآن به ترجمه «جرج سیل» چاپ سال  1892 و 1869 میلادی است، همچنین قرآنی به ترجمه «پالمر» چاپ 1900 میلادی نیز در این تالار، موجود است.

 

وی به قدیمی‌ترین کتاب چاپی موجود در این تالار اشاره کرد و افزود: «ترجمه ‌ای از قاموس کتاب مقدس انجیل، به خط و زبان لاتین که تاریخ چاپ آن، سال 1473 میلادی و همزمان با اختراع صنعت چاپ است، قدیمی‌ترین کتاب چاپی موجود در این تالار است.»

 

منتظر ابدی در این زمینه اضافه کرد: «بیشتر کتاب‌های قدیمی موجود، مربوط به سده ‌های 15 تا 20 میلادی است و از طریق وقف توسط دانشمندان و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی، به منابع کتابخانه افزوده شده است که در این میان، مجموعه کتابهای نفیسی مربوط به سال 1900، که در اوایل انقلاب توسط آقای «سید جلال‌الدین تهرانی» به کتابخانه اهداء شده، از نفیس‌ترین کتابهای قدیمی این تالار است.»

 

در پایان، مسئول تالار کتابهای خارجی کتابخانه مرکزی آستان‌ قدس رضوی عنوان کرد: «تالار کتابهای خارجی در دو بخش «امانت» و «مطالعه»، به کابران خدمات ارائه می‌ کند و با خدماتی همچون اطلاع‌رساني، مطالعه، امانت، تحويل، تمديدكتاب (حضوري، غيرحضوري، اينترنتي) و امكان استفاده از خدمات كپي و تكثير، پاسخگوی مراجعان است. 

برچسب ها :
مرتضی خواجه ربیع
|
Iran
|
1393/12/18 - 10:15
0
0
آمارها خیلی مشهدی بود. 90 زبان زنده؟ کتابداران و طلاب محترم آستانه مقدسه به چند زبان آشنا هستند؟ و واقعا امکان خدمات از همه این منابع و راهنمایی کاربران وجود دارد؟
فقط می تونم بگم قربان امام رضا (ع) برم که وجودش همه جا عین برکته و همه چیز را به طرف خودش می آره حتی کتاب و مجلات کشورها و اقوام مختلف دنیا را.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: