کد خبر: 19618
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 ارديبهشت 1394 - 08:43

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

بازدید مشاور فرهنگی رئیس جمهور از مرکز منطقه ای و ISC

دکتر صالحی امیری مشاور فرهنگی رییس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، سه شنبه اول اریبهشت 94، از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بازدید کرد.
بازدید مشاور فرهنگی رئیس جمهور از مرکز منطقه ای و ISC

 

به گزارش لیزنا، دکتر  محمدجواد دهقانی، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ضمن ابراز خرسندی از بازدید دکتر صالحی امیری و هیأت همراه از مرکز منطقه ای و ISC، به بیان تاریخچه تاسیس این دو سازمان بین المللی پرداخت و گفت: از فعالیت های علمی مهمی که ISC در حال انجام است می توان به ثبت و نمایه سازی مجلات سایر دانشگاه های کشورهای اسلامی و غیر اسلامی اشاره کرد. درخواست این مجلات روزانه دریافت می شود و پس از ارزیابی علمی آنها، در پایگاه های ISC دروندهی می شود.

 

وی اظهار داشت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یکی از نظام های رتبه بندی دانشگاه ها است که موقعیت علمی و تحقیقاتی آنها را رصد و اطلاع رسانی می کند. در نتیجه، دانشگاه ها پس از اطلاع یابی از جایگاه علمی خود به منظور تقویت رتبه دانشگاه، تلاش می کنند تا برنامه های خود را در راستای معیار ها و شاخص هایی که فعالیت های علمی  آنها را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد، تهیه و تنظیم کنند.   

 

دهقانی تصریح کرد: با توجه با فعالیت های علمی مشترک با سازمان اسناد و کتابخانه ملی  و وجود تفاهم نامه  منعقد شده، همکاری های تنگاتنگ خود را گسترش داده تا جامعه علمی ایران بتواند از ظرفیت های ایجاد شده بهره مند شود.

 

در ادامه این نشست، دکتر شعله ارسطوپور، معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ضمن خیرمقدم به میهمانان به تشریح پایگاه ها و خدمات مرکز منطقه ای پرداخت و گفت: تلاش مرکز منطقه ای از بدو تاسیس، فراهم آوردن منابع اطلاعاتی برای کاربران بصورت الکترونیکی بوده است. در این خصوص، در طی این سالها 30 پایگاه اطلاعات علمی تاسیس شده است که روزآمد سازی آن رو به پیشرفت است.

 

وی در ادامه به معرفی نحوه جستجو در پایگاه ها اشاره داشت و گفت: کاربران با استفاده از پایگاه های فارسی عمومی و موضوعی می توانند به مقالات و نشریات علمی بصورت تمام متن دسترسی داشته باشند.

 

در ادامه این نشست، دکتر گزنی، معاون پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به معرفی این سازمان پرداخت و گفت: این پایگاه سیستم هایی را فراهم آورده است تا از طریق آنها بتوان ارزیابی و سنجش مولفه های مختلف تولید علم در سطح جهان اسلام را مشاهده کرد. بر این اساس می توان جایگاه دانشگاه ها، نویسنده ها و نشریات را در حوزه های مختلف تعیین کرد.

 

وی در ادامه به معرفی نمایه استنادی علوم ایران پرداخت و گفت: از طریق این سامانه که بصورت تمام متن و سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی طراحی شده است،  علاوه بر ارائه اطلاعات کتابشناختی هر منبع، می توان فهرستی از آثاری که به منبع استناد شده است را مشاهده کرد.  

 

گزنی گفت: این سامانه، میزان استناد به مقالات نویسندگان مختلف، نویسندگان پرتالیف (دارای مقالات زیاد) در حوزه های موضوعی مختلف، مقالات پراستناد در حوزه های موضوعی مختلف، سهم هریک از رشته های موضوعی در تولیدات علمی دانشگاهها، موسسات و دانشمندان همکاری کننده در تولید علم در داخل و خارج از کشور و همچنین سهم نشریات مختلف در انتشار مقالات در حوزه های موضوعی مختلف را به خوبی نشان می دهد.

 

در پایان، دکتر صالحی امیری از فعالیت های انجام گرفته توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، به منظور توسعه علمی جمهوری اسلامی ایران اظهار خرسندی نمود و با توجه به امکانات نرم افزاری جدید و پیشرفته موجود در مجموعه اظهار امیدواری کرد که می توان با ظرفیت های جدید ایجاد شده و استفاده از تجربیات مرکز منطقه ای، نسبت به همکاری های بیشتر  با جامعه فرهنگی اقدام نمود.         

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: