کد خبر: 19619
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 ارديبهشت 1394 - 09:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

مرمت بیش از 123 هزار اثر فرهنگی در آستان قدس

بیش از 123 هزار مورد اقدام حفاظتی و مرمتی بر روی آثار فرهنگی ارزشمند آستان قدس رضوی انجام گرفت.
مرمت بیش از 123 هزار اثر فرهنگی در آستان قدس

 

به گزارش لیزنا، رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در سال گذشته 123 هزار مورد اقدام حفاظتی و مرمتی بر روی آثار فرهنگی و موزه ای ارزشمند در این نهاد توسط کارشناسان و مرمت کاران زبده انجام گرفت.

 

رئیس این سازمان افزود: این سازمان با ایجاد و تکمیل کارگاههای تخصصی آثار و اشیای فرهنگی و تاریخی موجود در مخازن کتابخانه، موزه و اسناد سازمان شامل: اسناد تاریخی و کتابهای خطی، آثار فلزی، فرش و منسوجات، سفال، چوب، نقاشی و کتیبه ها مرمت می کند.

 

محمد هادی زاهدی گفت: حفاظت و مرمت آثار فرهنگی طی سال گذشته در این اداره در بخشهای مرمت کاغذ به تعداد 91 هزار و چهار مورد، مرمت چوب به تعداد دو مورد، مرمت سفال به تعداد 46 مورد، مرمت منسوجات به تعداد هشت قطعه، آزمایشگاه به تعداد 166 مورد، مرمت نقاشی یک مورد و مرمت فلزات به تعداد 429 مورد بوده است.

 

زاهدی با اشاره به شاخص ترین اقدام مرمتی در حوزه های مختلف طی سال گذشته بیان کرد: در بخش مرمت کاغذ 24 نسخه قرآنی و 346 نسخه خطی، 13 هزار و 742 سند خطی، پنج نقشه قدیمی، 240 لت جلد چرمی و 452 شی موزه ای مرمت شدند.

 

وی گفت: همچنین در بخش مرمت کاغذ طی سال گذشته 400 لت جلد تمام چرم، 124 لت عطف و گوشه تیماج و 81 ماکت قرآن و نسخ خطی ساخته شدند.

 

وی بیان کرد: 680 مورد کتب عکسی و پایان نامه، سه هزار و شش مورد نشریه قدیمی، 11 هزار و 952 مورد کتب چاپی، 97 مورد دفتر ثبت کتب، 25 مورد دفاتر بودجه و نذورات کل و مصوبات شورای سیاستگذاری زمین صحافی و جلدسازی شد.

 

وی دو هزار و 823 مورد طلاکوب نشریات قدیمی و 11 هزار و 446 مورد عناوین کتب چاپی، 452 مورد آسیب شناسی اشیای موزه ای، 14 هزار و 103 مورد آسیب شناسی سند و نسخه خطی، هزار و 471 مورد بررسی نسخه خطی، 132 مورد آفت زدایی و 11 مورد اسیدزدایی نسخ خطی را از دیگر اقدامات حفاظتی و مرمتی در بخش کاغذ طی سال گذشته در این نهاد برشمرد.

 

وی گفت: همچنین در سال گذشته در حوزه حفاظت و مرمت کاغذ،  149 مورد گردگیری ورق به ورق نسخ خطی، 28 هزار و 944 مورد گردگیری کلی نسخ خطی، 200 مورد جداسازی عکس های تاریخی چسبیده بر روی آلبوم، 42 مورد پایش محیطی، 30 مورد آزمایش شناسایی مواد و الیاف و حشرات، ساخت 50 مورد جعبه و زیرمانیتور و زیردستی انجام گرفت.

 

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اقدامات مرمتی و حفاظتی در حوزه مرمت چوب گفت: در سال گذشته پروژه مرمت در مقبره خالصی و عصای مرصع ارسالی از موزه آستان قدس رضوی در این نهاد انجام شد.

 

وی ادامه داد: تمیزکاری و استحکام بخشی 32 عدد کاشی مربوط به موزه مردم شناسی، مرمت 14 عدد سفال، بازدید و نظارت مستمر بر حفاری های مسجد گوهرشاد و توسعه کتابخانه، تحویل و انتقال قطعات سفالی مکشوفه از حفاریها به بخش مرمت سفال از اقدامات انجام شده کارشناسان این نهاد در بخش مرمت سفال طی سال گذشته بود.

 

وی آموزش مرمت پارچه به مدت 300 نفر ساعت و مرمت هشت قطعه منسوجات ادوار مختلف تاریخی شامل انجام اقدامات پاکسازی، تثبیت، ترمیم، بازسازی و مستندنگاری آنها را از اقدامات بخش مرمت منسوجات این نهاد طی سال گذشته برشمرد.

 

زاهدی گفت: پارسال در بخش مرمت نقاشی اقداماتی از جمله نظارت بر روند جابجایی قابهای قرآن بایسنغر میرزا و نورپردازی برای عکاسی از آنها، نظارت و کنترل فرآیند گردگیری تابلوهای نقاشی موزه، اتمام مرمت تابلوی آیینه کاری و استحکام بخشی آن انجام شد.

 

وی بررسی مدل های سه بعدی اثر نقاشی برای سیستم عامل اندروید، بازدید از آثار نقاشی خزانه، تهیه صفحه معرفی این نهاد در سایت موزه و تبدیل فایل های عکس گزارش های قدیمی کارگاه مرمت نقاشی به فایل های پی دی اف را از دیگر اقدامات کارشناسان این نهاد در بخش مرمت نقاشی برشمرد.

 

وی ادامه داد: تثبیت 383 عدد سکه نقره و مسی، پاکسازی 21 عدد کلیشه تمبر، تثبیت و پاکسازی 25 عدد شی فلزی توسط کارشناسان زبده این نهاد طی سال گذشته در بخش مرمت فلزات انجام گرفت.

 

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: در آزمایشگاه اداره مرمت و حفاظت آثار فرهنگی طی سال گذشته 28 عدد مانت برای آزمایش های آنالیزخوردگی فلزات، چند مورد تهیه الکترود از خمیر کربن اصلاح شده یا اصلاح نشده، سه مورد شناسایی حشرات و130 مورد شناسایی نمونه الیاف منسوجات مرمتی دریافتی از خزانه انجام شد.

 

وی با اشاره به دیگر اقدامات این نهاد در سال گذشته گفت:  محیط سازمان طی4 مرحله ضدعفونی و سم پاشی شده است که مجموع آن بیش از240 هزار متر مربع مساحت است، تله گذاری برخی از قسمتهای اداری برای مقابله با جوندگان، تشکیل جلسات کمیته قیمت گذاری خدمات مرمتی، بازدید و نظارت بر صحافی کتب چاپی و نشریات و مقاطعه کاری، شرکت در بیست و دومین همایش الکتروشیمی، ترمیم تابلوی اعلانات، تعمیر و کالیبره نمودن دستگاه ترموهایگراف، بازدید از تجهیزات هواشناسی، بازدید و کارشناسی لوسترهای میراث فرهنگی، پیگیری و خرید ملزومات، بازدید و کارشناسی از آثار در این اداره انجام شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: