کد خبر: 20058
تاریخ انتشار: شنبه, 02 خرداد 1394 - 13:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

آموزش مطالب آموزشی به کودکان در قالب نمایش

 منوچهر اکبرلو نویسنده و پژوهشگر تئاتر گفت: بسیاری از نکات آموزشی را می ‌توان با بازی‌ های نمایشی به کودکان آموخت.  
آموزش مطالب آموزشی به کودکان در قالب نمایش

 

به گزارش لیزنا،  منوچهر اکبرلو نویسنده و پژوهشگر تئاتر  در سی و نهمین نشست ترویج خواندن با موضوع «نمایش و ترویج خواندن» که در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، درخصوص آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان اظهار داشت: از طریق بازی های نمایشی می ‌توان به طور غیر مستقیم، کودکان را به خواندن علاقه‌ مند کرد.

 

اکبرلو در ادامه عنوان کرد: مهارت‌های اجتماعی و روبرو شدن با مسائل را می ‌توان با اجرای نمایش به بچه‌ ها آموخت.

 

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: خانواده، نقش اساسی در علاقه ‌مند کردن کودکان به مطالعه دارد. بیسوادی، فقر فرهنگی و فقر اقتصادی از عوامل بازدارنده امر خواندن است.

 

وی با بیان این که نباید از نمایش و تئاتر در خانواه غافل باشیم گفت: بسیاری از نکات آموزشی را می ‌توان با بازی‌های نمایشی به کودکان آموخت.

 

این کارشناس افزود: مدارس، نظام آموزشی، معلم و مربی و کتابدار، جامعه و عوامل اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی نیز نقش بسیار مهمی در کتاب‌خوان کردن کودکان دارد.

 

بچه ها، در بازیهای نمایشی، مطالب درسی را تجربه می کنند

 

اکبرلو گفت: نظام آموزشی با ابزارهای مختلف می ‌تواند تاثیر مثبت در کتاب‌خوان شدن بچه ‌ها داشته باشد. هدف نهایی نظام آموزشی تکیه بر پژوهش است. بچه‌ ها در بازیهای نمایشی، مطالب درسی را تجربه می‌ کنند.

 

این مدرس دانشگاه، درباره نقش دولت در ترویج خواندن گفت: دولت با گسترش مراکز فرهنگی و نزدیکی کتابخانه‌ها به محیط زندگی، به علاقه‌ مند کردن کودکان به کتابخوانی کمک خواهد کرد.

 

وی گفت: نمایش اگر از روی داستان و رمان ساخته شود برای کودکان و نوجوانان جذاب‌ تر خواهد بود.

 

این نویسنده گفت: تبدیل مفاهیم آموزشی به نمایش و نمایشنامه باعث علاقه‌ مند شدن کودکان به آن مفاهیم خواهد شد.

 

داوود کیانیان: در نمایش، مطالب به شکل غیرمستقیم به کودکان ارائه می شود

 

داوود کیانیان کارگردان نمایش و تئاتر کودکان نیز در این نشست گفت: نکته مهم در نمایش، غیر مستقیم بودن ارائه مطالب به کودکان است. به همین دلیل تاثیر زیادی در کودکان خواهد داشت.

 

این مدرس گفت: بازی‌های نمایشی را می‌ توان به نمایش خلاق تبدیل کرد. در هر سنی می‌توان نمایش خلاق را بازی کرد.

 

وی با بیان این که تئاترهایی که در مرکز تولید تئاتر کانون اجرا می‌شود، از گروه‌ های حرفه ‌ای تشکیل شده است افزود: این نمایش‌ها درباره کودکان است و به بچه‌ها یاد می‌دهند که چگونه کتابخوان شوند.

 

کیانیان گفت: کتاب‌ های نمایشنامه‌ خوانی کانون که مربیان در مراکز فرهنگی و هنری برای بچه‌ ها نمایش‌خوانی کرده و با کمک بچه‌ ها صداسازی می‌کنند، یکی از روش‌ هایی است که می‌تواند در ترویج خواندن به کودکان کمک کند.

 

این کارگردان تصریح کرد: در نمایش، مطالب کتاب تبدیل به اجرا، احساس و عمل می‌شود. در این فعالیت بچه‌ها صحبت می‌ کنند و با کمک آنان نمایشنامه را خوانده و شخصیت‌ سازی می‌ شود.

 

نمایشنامه خوانی، محور اصلی ترویج خواندن است

 

کیانیان افزود: نمایشنامه ‌خوانی، محور اصلی ترویج خواندن است. اجرای نمایش خلاق توسط کودکان و نوجوانان پس از خواندن یک کتاب به علاقه ‌مند کردن آنان به مطالعه کمک می‌کند. زیرا کودک تا کتاب نخواند نمی ‌تواند نمایش خلاق اجرا کند.

 

وی گفت: مربیان با اجرای نمایش و بازی کردن با کودکان مورد مِهر آنان قرار می‌گیرند چون احساس می‌کنند مربی برای آنها شخصیت قائل شده و غیرمستقیم به آنان کمک کرده است.

 

کیانیان با اشاره به این که در نمایش خلاق، خلاقیت مربی و بچه‌ها حرف اول را می‌زند، افزود: مربیان کانون با امکانات بسیار ناچیز در مراکز فرهنگی و هنری افراد خلاق را پرورش می‌دهند.

 

این نویسنده اضافه کرد: بچه‌ ها اگر از روی کتاب بخواهند اجرا کنند، علاقه ‌مند به مطالعه خواهند شد و دنبال خواندن می ‌روند تا بتوانند به خوبی اجرا کنند.

 

برچسب ها :
کتابدار حدیث تهران
|
Iran
|
1394/03/03 - 12:54
0
0
با سلام من کاملا موافق این راهکار برای ترویج کتابخوانی هستم
با فراهم آوردن فعالیتی تئاتری در کتابخانه هم می توان آمار مراجعه کننده را بالا برد و همچنین سرانه مطالعه را دربین کودکان و هم فعالیت های گروهی بین کودکان را تشویق کرد
پاسخ ها
شکوه مستجیری عبید
| Iran |
1394/03/06 - 09:10
این طرح را میتوان در مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی ودر برنامه های درسی کودکان حداقل در سال های دبستانی ارائه ورواج داد مربیان ومعلمان این دوره ها که علی الاصول باید افراد با حوصله وعلاقمند کار با کودکان هستند آموزش ببینند تا بتوانند مجری طرح باشند ونتایج هم بررسی وتجزیه تحلیل شود
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: