کتابخانه ملی میزبان مراسم نکوداشت کامران فانی

 

به گزارش لیزنا، به پاس ارج نهادن به یک عمر خدمات و تلاشهای خالصانه استاد ارجمند کامران فانی در عرصه فرهنگ، سازمان اسناد و کتابخانه ملی با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مراسم نکوداشت این استاد برجسته را روز دوشنبه پنجم مرداد ماه 1394 برگزار می‌کند.

 

کامران فانی در ۲۵ فروردین ۱۳۲۳ در شهر قزوین متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه به اتمام رساند و در ۱۳۴۱ وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد، اما پس از دو سال تغییر رشته داده و ادبیات و زبان فارسی خواند و در سال ۱۳۴۷ در این رشته از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۳۵۲ نیز از دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران فوق لیسانس علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی گرفت. از سال ۱۳۵۰ در مرکز خدمات کتابداری و از سال ۱۳۵۹ در کتابخانه ملی مشغول کار بوده‌ است. چند سال نیز در رشته کتابداری، بخصوص منابع و خدمات مرجع در دانشگاه تهران تدریس کرده‌ و تاکنون در تألیف و تدوین چند دایرۀالمعارف شرکت داشته ‌است. او جزء هیأت علمی کتابخانه ملی، است.

 

 از کامران فانی آثار ذیل منتشر شده است: آدم‌های ماشینی: روبات‌ها، کارل چاپک (ترجمه‌)/ جنگ جهانی اول و دوم/ خطابـهٔ پوشکین، داستایوسکی (ترجمه‌)/ دانشنامهٔ کودکان و نوجوانان/ دایرةالمعارف تشیع (نویسنده و ویراستار)/ رده‌بندی تاریخ ایران/رده‌بندی فلسفهٔ اسلامی/زردشت، سیاستمدار یا جادوگر؟، هنینگ (ترجمه‌)/ سرعنوان‌های موضوعی فارسی/ سلوک روحی بتهوون، سالیوان (ترجمه‌)/ علم در تاریخ، جان برنال (ترجمه‌)/ فرهنگ موضوعی قرآن مجید/ سه خواهر، آنتوان پاولوویچ چخوف، (ترجمه)/مرغ دریایی، آنتوان چخوف (ترجمه‌)/ موش و گربه، گونترگراس (ترجمه‌)/ سرپرستی دانشنامه کودکان و نوجوانان (در ۱۰ مجلد)/ سرپرستی دایرةالمعارف دموکراسی (در سه جلد)/. سرویراستاری دانشنامه "دانش گستر"/ مشارکت در دایرةالمعارف کتابداری و اطلاع‌رسانی.

 

مراسم بزرگداشت کامران فانی صبح روز دوشنبه ۵ مرداد 1394  از ساعت 10 الی 12 در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.