کد خبر: 2057
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 تیر 1389 - 17:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

وب سایت دانشگاه تهران؛ برترین وب سایت دانشگاهی ایران

نتایج ارزيابی وب سايت دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور اعلام شد. این ارزیابی بر اساس آخرين و رايج ترين معيارها و شاخص های وب سنجی در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری صورت گرفته است.
دکتر جعفر مهراد رئیس، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) از توليد وب سايت "ارزيابی وب سايت دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور" خبر داد و گفت: طراحی اين سيستم که اکنون با نشانی www.Websanji.ricest.ac.ir بر روی اينترنت قابل بازيابی است؛ این پروژه دو سال به طول انجامیده و بر اساس آخرين و رايج ترين معيارها و شاخص های وب سنجی در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری طراحی شده است.

 

 

دکتر مهراد افزود: معيارها و شاخص های ارزيابی وب سايت دانشگاهها و موسسات پژوهشي کشور شامل رتبه طراحی، رتبه قابليت رويت، رتبه مدارک علمی، رتبه ترافيک، رتبه سايز و رتبه کل است.

وی گفت: در طراحی اين سيستم ساز و کار طوری انتخاب شده است که بررسی و مقايسه رتبه وب سايت دانشگاه ها و مراکز پژوهشي به روش های مختلف امکان پذير می باشد. به عنوان مثال، جستجو بر اساس نام مرکز يا جستجو بر اساس نام استان، نيز تعيين بيست مرکز برتر، و يا رتبه بندی بر اساس وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی يا بر اساس دانشگاه آزاد اسلامی و تعيين مرتبه موسسات پژوهشی به سادگی انجام می پذيرد.

دکتر مهراد اظهار داشت: دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی برای  اينکه از تعاريف عملياتی مفاهيم آشنا باشند و نقش خود را بر اساس تعاريف مزبور در رتبه بندی و ارزيابی سايت دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی به روشنی ايفا کنند لازم است با روش شناسی اين سيستم آشنا بوده و با آگاهی اوليه در جهت اصلاح و توسعه وب سايت های مربوطه اقدام کنند.

رئيس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اعلام بيست واحد برتر از نظر رتبه وب سايت گفت: دانشگاه تهران، پژوهشگاه حوزه دانشگاه ، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، پايگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ، پايگاه حوزه به ترتيب رتبه های اول تا پنجم  را به خود اختصاص داده اند.

دکترمهراد بيان داشت: در پنج رتبه اول از مجموع دانشگاههای کشور تنها دانشگاه تهران است که حائز رتبه اول بوده و چهار واحد ديگر به مؤسسات پژوهشی کشور تعلق دارند.

به گفته دکتر مهراد رتبه های ششم تا دهم وب سايت دانشگاهها و مراکز تحقيقاتی به دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه پيام نور (پورتال اصلی)، دانشگاه شهيد بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه فردوسی مربوط می شود. در رتبه های بعدی يعنی از دهم تا بيستم نام دانشگاه علم و صنعت ايران، دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی ايران، دانشگاه علوم پزشکی شيراز، دانشگاه شيراز، دانشگاه صنعتی امير کبير، دانشگاه تربيت مدرس، دانشگاه جامع علمی کاربردی (پرتال اصلی) ، پژوهشگاه دانشهای بنيادی و دانشگاه صنعتی شريف مشاهده می شود.

دکتر جعفر مهراد افزود: در ارتباط با وب سايت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رتبه های اول تا پنجم به ترتيب به دانشگاه آزاد اسلامی (وب سايت اصلی)، واحد کرج ، واحد تهران - جنوب ، واحد تبريز و واحد قزوين تعلق دارند. در اين ارزيابی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم - تحقيقات تهران که بزرگترين واحد اين دانشگاه است در جايگاه هشتم قرار دارد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: