کد خبر: 20585
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 مرداد 1394 - 16:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

داستان‌های فلسفی برای کودکان بخوانیم

 برای داشتن تفکر فلسفی در کودکان باید کتاب‌های فلسفی را با موضوع داستانی بنویسیم تا کودکان آن‌ها را بخوانند و در جمع درباره آن گفت‌وگو کنند.
داستان‌های فلسفی برای کودکان بخوانیم

 

به گزارش لیزنا، سعید ناجی عضو هیئت علمی گروه «فلسفه برای کودکان و نوجوانان» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در چهل و یکمین نشست کتاب‌خانه مرجع کانون با موضوع «فلسفه برای کودکان و ترویج خواندن» بیان کرد: ما باید به کودکان اجازه بدهیم تا کنجکاوی‌های خود را پیش ببرند و تحقیقات خود را ادامه بدهند کودک از همان ابتدای تولد هر کاری انجام می‌دهد تا دنیا را بهتر و بیشتر بشناسد.

 

ناجی با بیان این‌که کودکان ذات فیلسوفانه دارند؛ گفت: برای داشتن تفکر فلسفی در کودکان باید کتاب‌های فلسفی را با موضوع داستانی بنویسیم تا کودکان آن‌ها را بخوانند و در جمع درباره آن گفت‌وگو کنند. کودکان، ذاتی فیلسوفانه دارند نباید کنجکاوی‌های آن‌ها را نابود سازیم. بخشی از کار «فلسفه برای کودکان» ساخت معرفت برای آن‌هاست. 

 

این نویسنده و پژوهش‌گر گفت: کودک از اتفاق های اطراف خود حیرت می‌کند و این حیرت باعث می‌شود تا دنیای اطرافش را بشناسد زیرا آنان برای شناخت بیشتر دنبال ماجراجویی هستند.

 

ناجی تصریح کرد: کودکان، محققان به‌ذاتی هستند باید محیطی فراهم شود تا تفکر فلسفی در کودکان تقویت شده و هر چه‌قدر هم بزرگ می‌شوند سوالات‌شان نشان می‌دهد که چقدر می‌خواهند دنیا را بیشتر و بهتر بشناسند.


وی تاکید کرد: آموزش فلسفه به کودکان باعث بهبود تفکر و استدلال در کودکان خواهد شد که می‌توان با خواندن و تعریف داستان‌هایی که در بردارنده ایده‌ها و مفاهیم فلسفی است، کودکان را وارد حیطه فلسفه کرد.


این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که کودکان باید ذهن بهتری از جامعه و اطراف‌شان داشته باشند افزود: داستان فلسفی کوششی است که کودکان را به کندوکاو در مورد مفاهیم و شیوه‌های فلسفی ترغیب کرده و باعث متفکر شدن آنان می‌شود.


سیدمهدی یوسفی نویسنده و پژوهش‌گر حوزه ادبیات کودک و دیگر سخنران این نشست نیز گفت: در «فلسفه برای کودکان» قصه‌ای طراحی می‌شود تا توسط آن، کودک معنی دو عبارت: احتمال دارد و احتمالاً را در داستان تشخیص دهد. مربی، داستان را به‌یک‌باره قطع می‌کند و درباره‌ی این دو عبارت با کودکان وارد بحث شده و کودک با تفاوت این دو آشنا می‌شود.


یوسفی گفت: «فلسفه برای کودکان» در تلاش است تا گفت‌و‌گویی بین کودکان هم‌سال و مربی راه بیندازد تا از این طریق مسایل فلسفی را برای کودک مطرح کند.


وی ادامه داد: در فلسفه برای کودکان محوریت را روی داستان می‌گذاریم در داستان، به کودکان آموزش می‌دهیم که ذهن‌شان را بین سطوح مختلف بگذارند و در ذهن‌شان لایه‌های مختلف را جست‌و‌جو کنند زیرا کودکان این توانایی را دارند تا به فلسفه تکیه کنند.


این نویسنده افزود: فلسفه برای کودکان برای کسی می‌تواند معنی‌دار باشد که تصوری جدی از فلسفه داشته باشد کاری که فلسفه برای کودکان می‌کند بین سطوح‌‌های مختلف و زبان‌های مختلف برای کودکان فرق می‌گذارد و سعی می‌کند زبان را شفاف کند.


چهلمین و یکمین نشست ترویج کتاب‌خوانی با موضوع «فلسفه برای کودکان و ترویج خواندن» عصر روز دوشنبه 5 مرداد در محل کتاب‌خانه‌ مرجع کانون برگزار شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: