کد خبر: 2088
تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 تیر 1389 - 09:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دکتر جعفر مهراد، پژوهشگر برگزیده ی نظام رتبه بندی QS

دکتر جعفر مهراد از سوی نظام رتبه بندی QS به عنوان يکی از 1300 پژوهشگر برای انتخاب دانشگاههای برتر جهان در سال 2010 برگزیده شد.

 

مسئول اداره روابط عمومی و همکاريهای علمی بين المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) گفت: دکتر جعفر مهراد، رئيس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، به عنوان يکی از خبرگان آموزش عالی در رتبه بندی دانشگاههای تراز اول جهان از سوی نظام رتبه بندی QS در سال 2010 انتخاب شد.

به گفته حميدی فرد، شش شاخص ارزیابی در نظام رتبه بندی QS مورد توجه قرار می گيرد. شاخص های ارزیابی مذکور عبارت است از:

ارزيابی موسسات آموزش عالی توسط خبرگان آموزش عالی چهل درصد، نسبت استناد به اعضای هیئت علمی بیست درصد، نسبت استناد به دانشجو بيست درصد، دانشجويان بين المللی پنج درصد، اعضای هیئت علمی بين المللی پنج درصد و بررسی استخدام های بين المللی ده درصد.

وی افزود: در اين رتبه بندی از تقريباً 1300 دانشمند جهان از بيش از 80 کشور خواسته می شود تا بهترين دانشگاههای موجود در نقاط جغرافيايي مختلف را شناسايي کنند و زمينه هايي را معرفی کنند که در آن حيطه ها از اطلاعات کافی برای ارزيابی و تعيين جايگاه علمی دانشگاهها برخوردار باشند. حميدی فرد افزود: دکتر جعفر مهراد از جمله 1300 دانشمندی است که QS از وی برای ارزيابی و رتبه بندی دانشگاههایی که در حوزه علوم انسانی و اجتماعی از جايگاه برتری برخوردارند دعوت به عمل آورده است.

حمیدی فر بيان داشت: از پروفسور مهراد درخواست شده است که ده دانشگاه تراز اول ايران را که در حيطه علوم انسانی و اجتماعی از موقعيت ممتازی برخوردارند معرفی کند. در مرحله بعد، دکتر مهراد پنجاه دانشگاه معتبر جهان را در حيطه های ياد شده به QS معرفی می کند. به طوری که پيشتر گفته شد چهل درصد از کل رقم ارزيابی به اين شاخص اختصاص دارد.

مسئول اداره روابط عمومی و همکاريهای علمی بين المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، اظهار داشت: پروفسور مهراد در سال 2009 ميلادی در نشست مالزی که از سوی QS برای کشورهای آسيای جنوب شرقی به منظور آشنايي دانشگاهها با اين نظام رتبه بندی برگزار شده بود سخنرانی کرد و ISC را در اين سخنرانی به متخصصان آموزش عالی کشورهای جهان معرفی نمود.

گفتنی است رتبه بندی دانشگاهها و موسسات پژوهشی ايران اخيراً به ISC واگذار شده و ISC با انجام ارزيابی، نتايج رتبه بندی دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور را در پايان آبان ماه 1389 اعلام خواهد کرد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: