کد خبر: 22019
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 آذر 1394 - 18:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نگاه ویژه به جایگاه حق مولف در پایان نامه‌ها

توجه به حق مادی و معنوی صاحبان اثر در ارایه پایان نامه و حق مولف جایگاه ویژه ای دارد.
نگاه ویژه به جایگاه حق مولف در پایان نامه‌ها

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، سمینار علمی رعایت حق مؤلف در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های الكترونیكی با سخنرانی  زینب پاپی دكترای علم اطلاعات و دانش شناسی و با حضور صفر بیگ زاده، استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن كتابداری و اطلاع رسانی ایران بعداز ظهر امروز در تالار سخن مرکز اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.

 

در طی این برنامه پاپی با اشاره به اینکه پایان نامه ها منابع با ارزشی هستند گفت: حقوق مالک و کاربر باید رعایت شود و به این موضوع توجه شود که حق مادی و معنوی به چه کسی بر میگردد.

 

وی در ادامه افزود: باید مالکیت به طور قطعی تعیین گردد تا حق تالیف  و سهم مالی به درستی به دانشجو اختصاص یابد و در طی  انعقاد قرار داد این مساله لحاظ شود.

 

پاپی بیان کرد: در این خصوص دو موضوعی که  به شدت مورد توجه است مالک در دانشگاه های دولتی و غیردولتی می باشد  که در این مورد دانشجو در دانشگاه دولتی مالک معنوی محسوب می شود و مالک مادی آن، دانشگاه است و در دانشگاههای غیردولتی مالک مادی و معنوی دانشجو محسوب می شود.

 

وی با اشاره اینکه در مورد  سفارش دهنده بورسیه ها، سفارش دهنده مالک محسوب می شود تصریح کرد: رساله های دکتری که امکان ثبت اختراع (patent) وجود دارد بهتر است حق مادی بین دانشجو و دانشگاه تقسیم شود، و البته متاسفانه بسیاری از پایان نامه ها در دوره کارشناسی ارشد با موضوعات تکراری و غیرکاربردی ارائه می‌شوند.

 

پاپی در پایان یادآور شد با ایجاد سامانه‌ای در ایرانداک اقدامات فنی دراین خصوص اعمال می شود هرچند که بخشی از اقدامات به مسایل جامعه مربوط می شود و صرفا ایرانداک در اجرای آن دخیل نیست.

 

گفتنی است در این مراسم بیک زاده نیز در خصوص برخورد با فروشندگان پایان نامه گفت: اگر قرار است که پایان نامه ها شاخص علم باشند باید با این افراد برخورد شود.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: