کد خبر: 22031
تاریخ انتشار: شنبه, 07 آذر 1394 - 08:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

سومین مجمع عمومی انجمن کتابداری ایران شاخه آذربایجان‌شرقی

  سومین مجمع عمومی انجمن کتابداری ایران - شاخه آذربایجان‌شرقی روز شنبه 30 آبان ماه 94 ساعت 15:45در کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.
سومین مجمع عمومی انجمن کتابداری ایران شاخه آذربایجان‌شرقی

 

به گزارش لیزنا، سومین مجمع عمومی انجمن کتابداری ایران - شاخه آذربایجان‌شرقی روز شنبه 30 آبان ماه 94 ساعت 15:45در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز با حضور مقامات سازمان‌ها، کتابخانه‌ها و نهادهای دولتی، هیئت مدیره و کمیته‌های تخصصی و اعضا انجمن کتابداری آذربایجان، کتابداران و دانشجویان برگزار شد.


در این مراسم پرشور ابتدا  جعفری، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی ضمن تبریک هفته کتاب, گزارش برنامه‌های اداره کل نهاد کتابخانه‌های استان در هفته کتاب را ارائه کرد.

 

وی در ادامه گزارشی از تعداد کتابخانه‌های عمومی استان, تعداد اعضا, تعداد کتب به امانت رفته گزارشی را ارائه و آمادگی خود را برای همکاری های علمی با انجمن در راستای بهبود و گسترش خدمات ارائه شده از طریق کتابخانه های عمومی اعلام کرد.


 در ادامه دکتر رسول زوارقی رئیس انجمن کتابداری آذربایجان و مدیرگروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تبریز از چگونگی تأسیس  انجمن آذربایجان، ساختار انجمن و عملکرد و برخی از دستاوردهای مهم انجمن  توضیحاتی ارائه داد. از اهم این گزاش عبارتند از:

 

  • ارتباط تنگاتنگ با سازمان‌های محلی مرتبط با حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی از جمله:  نمایندگی منطقه‌ای مرکز اسناد و کتابخانه ملی در شمال غرب کشور،  اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی،  دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی، صدا و سیمای استان آذربایجان‌شرقی،  معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز و عقد تفاهم‌نامه همکاری انجمن با شهرداری

 

دیگر فعالیت‌های این انجمن در طول سال گذشته عبارتند از:

  • بزرگداشت استاد بزرگوار دکتر علی شکویی؛
  • انتشار کتاب الکترونیکی «دکتر علی شکویی: مرد اخلاق و عمل علم اطلاعات و دانش شناسی ایران از نگاه دیگران»؛
  • تجلیل رسانه‌ای از استاد پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی کشور و استان، استاد دکتر علی آدینه قهرمانی؛
  • برگزاری مسابقات انگشتان طلایی در سطح استان با همکاری دانشگاه‌های تبریز و شهید مدنی آذربایجان؛
  • برگزاری چندین کارگاه و نشست تخصصی در طول سال گذشته.

 

 در بخش سوم مجمع،  هاشم عطاپور، دانشجوی دکترای دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، در خصوص جایگاه رشته در کانادا سخنرانی کرد. در این سخنرانی که حاصل بررسی‌های صورت گرفته در طول فرصت مطالعاتی ایشان در دانشگاه بریتیش کلمبیا بود به تنوع مقاطع و رشته‌های تحصیلی در دانشگاه و بازار کار رشته نظیر «مشاور پژوهشی» و «کارشناس امور فنی» در کتابخانه‌های دانشگاهی و کتابخانه‌های عمومی، «مشاور سیستم‌های اطلاعاتی»، «کتابدار حقوقی» و «تعامل با متخصصان علوم کامپیوتر» اشاره کرد.

 

      در بخش دیگر از مجمع،  دکتر علیرضا نوروزی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در خصوص «هوشمندی رقابتی: نقش کتابخانه و مرکز اطلاع‏رسانی در اقتصاد شرکت» سخنرانی کرد. وی در اشاره به این نکته که در شرایط و فضای اقتصاد چالشی امروزی، کتابخانه و مرکز اطلاعات نباید در نگاه مدیرانِ سازمان‏ها و شرکت‏ها به عنوان «مرکز هزینه» (Cost center) در نظر گرفته شوند؛ بلکه باید به عنوان «مرکز بهره‌‏وری» (مشارکت در تولید و خدمات، و کمک به اقتصاد شرکت یا سازمان مادر) (Productivity center) نقش فعال و مؤثری ایفا نمایند. کتابخانه‌ها بایستی نشان دهند که برای شرکت، قابلیت‏ها و پتانسیل‏های بی‏نظیری دارند. باید ثابت کنند که «دانش، قدرت است» و مدیریت دانش سازمانی و دسترسی به اطلاعات، قدرت فوق‏العاده‏ای برای شرکت است.

 

وی سپس به تعریف هوشمندی رقابتی این چنین اشاره کرد و گفت: هوشمندی رقابتی، یک برنامه نظام‏مند، سیستماتیک و اخلاقی برای گردآوری، تجزیه و تحلیل و مدیریت اطلاعات بیرونی است که می‏تواند برنامه‏ها، تصمیم‏ها و عملکردهای شرکت را تحت تأثیر قرار دهد و مبتنی بر فناوری‏های اطلاعات و ارتباطات (اینترنت، شبکه‏های اجتماعی،...) رایج است. در نوشته‏های فارسی زبان از هوشمندی رقابتی با عنوان «هوشمندی تجاری/ تجارتی»، و «هوشمندی کسب‏وکار/بازرگانی» نیز یاد می‏شود که مفاهیم متفاوتی هستند.

 

 در ادامه به مزایا و دلایل و ضرورت هوشمندی رقابتی و به میان رشته‎ای بودن هوشمندی رقابتی اشاره کرد و اینکه «هوشمندی رقابتی»، یک حوزه میان رشته‏ای شناخته شده است که دامنه گسترده‏ای از رشته‏ها و فناوری‏ها را در خود جمع کرده است.

 

در بخشی نیز به جایگاه کتابدار در هوشمندی رقابتی   اشاره کرد و افزود: اطلاعات نقش اول را در انجام هوشمندی رقابتی دارد. پس، حضور متخصص اطلاعات یا کتابدار به ویژه زمانی که در شرکت، واحد هوشمندی رقابتی به صورت تیمی اداره شود، ضروری است.  کتابخانه‏/مرکز اطلاعات شرکت می‏تواند گروه یا تیمی که برای هوشمندی رقابتی شکل گرفته است را هدایت و حمایت فکری کند.

 

 وی افزود: راه‏اندازی کتابخانه و مرکز اطلاعاتِ پیشرفته برای کسب اطلاعات رقابتی و انجام هوشمندی رقابتی در شرکت‏ها ضروری است.

 

علیرضا نوروزی در ادامه گفت:  مهمترین مسئله، اهداف شرکت و اطلاعات جمع‏آوری شده و نتایج به دست آمده است که برای تصمیم‏گیری و روشن شدن استراتژی‏‌های شرکت، مهم و قابل استفاده خواهد بود. مسئله مهم دیگر این است که برای اطمینان از بهره‌‏برداری درست از اطلاعات، باید اطلاعات مناسب، در زمان و قالب مناسب به فرد مناسب تحویل داده شود تا اطلاعات کسب شده در تصمیم‌‏گیری، مفید واقع شود.

 

بخش پایانی سومین مجمع انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی آذربایجان، به تجلیل و تقدیر از برندگان مسابقه تایپیست سریع تحت عنوان «انگشتان طلایی» اختصاص یافت که برگزیدگان جوایز و لوح یادبود خود را دریافت کردند.

برچسب ها :
daneshjo
|
Russia
|
1394/09/08 - 09:11
0
0
30 آبان 94
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: