داخلی
»مطالب کتابداری
»کتابخانه و کتابداری
سومین مجمع عمومی انجمن کتابداری ایران شاخه آذربایجانشرقی
به گزارش لیزنا، سومین مجمع عمومی انجمن کتابداری ایران - شاخه آذربایجانشرقی روز شنبه 30 آبان ماه 94 ساعت 15:45در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز با حضور مقامات سازمانها، کتابخانهها و نهادهای دولتی، هیئت مدیره و کمیتههای تخصصی و اعضا انجمن کتابداری آذربایجان، کتابداران و دانشجویان برگزار شد.
در این مراسم پرشور ابتدا جعفری، سرپرست اداره کل کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی ضمن تبریک هفته کتاب, گزارش برنامههای اداره کل نهاد کتابخانههای استان در هفته کتاب را ارائه کرد.
وی در ادامه گزارشی از تعداد کتابخانههای عمومی استان, تعداد اعضا, تعداد کتب به امانت رفته گزارشی را ارائه و آمادگی خود را برای همکاری های علمی با انجمن در راستای بهبود و گسترش خدمات ارائه شده از طریق کتابخانه های عمومی اعلام کرد.
در ادامه دکتر رسول زوارقی رئیس انجمن کتابداری آذربایجان و مدیرگروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تبریز از چگونگی تأسیس انجمن آذربایجان، ساختار انجمن و عملکرد و برخی از دستاوردهای مهم انجمن توضیحاتی ارائه داد. از اهم این گزاش عبارتند از:
دیگر فعالیتهای این انجمن در طول سال گذشته عبارتند از:
در بخش سوم مجمع، هاشم عطاپور، دانشجوی دکترای دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، در خصوص جایگاه رشته در کانادا سخنرانی کرد. در این سخنرانی که حاصل بررسیهای صورت گرفته در طول فرصت مطالعاتی ایشان در دانشگاه بریتیش کلمبیا بود به تنوع مقاطع و رشتههای تحصیلی در دانشگاه و بازار کار رشته نظیر «مشاور پژوهشی» و «کارشناس امور فنی» در کتابخانههای دانشگاهی و کتابخانههای عمومی، «مشاور سیستمهای اطلاعاتی»، «کتابدار حقوقی» و «تعامل با متخصصان علوم کامپیوتر» اشاره کرد.
در بخش دیگر از مجمع، دکتر علیرضا نوروزی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در خصوص «هوشمندی رقابتی: نقش کتابخانه و مرکز اطلاعرسانی در اقتصاد شرکت» سخنرانی کرد. وی در اشاره به این نکته که در شرایط و فضای اقتصاد چالشی امروزی، کتابخانه و مرکز اطلاعات نباید در نگاه مدیرانِ سازمانها و شرکتها به عنوان «مرکز هزینه» (Cost center) در نظر گرفته شوند؛ بلکه باید به عنوان «مرکز بهرهوری» (مشارکت در تولید و خدمات، و کمک به اقتصاد شرکت یا سازمان مادر) (Productivity center) نقش فعال و مؤثری ایفا نمایند. کتابخانهها بایستی نشان دهند که برای شرکت، قابلیتها و پتانسیلهای بینظیری دارند. باید ثابت کنند که «دانش، قدرت است» و مدیریت دانش سازمانی و دسترسی به اطلاعات، قدرت فوقالعادهای برای شرکت است.
وی سپس به تعریف هوشمندی رقابتی این چنین اشاره کرد و گفت: هوشمندی رقابتی، یک برنامه نظاممند، سیستماتیک و اخلاقی برای گردآوری، تجزیه و تحلیل و مدیریت اطلاعات بیرونی است که میتواند برنامهها، تصمیمها و عملکردهای شرکت را تحت تأثیر قرار دهد و مبتنی بر فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (اینترنت، شبکههای اجتماعی،...) رایج است. در نوشتههای فارسی زبان از هوشمندی رقابتی با عنوان «هوشمندی تجاری/ تجارتی»، و «هوشمندی کسبوکار/بازرگانی» نیز یاد میشود که مفاهیم متفاوتی هستند.
در ادامه به مزایا و دلایل و ضرورت هوشمندی رقابتی و به میان رشتهای بودن هوشمندی رقابتی اشاره کرد و اینکه «هوشمندی رقابتی»، یک حوزه میان رشتهای شناخته شده است که دامنه گستردهای از رشتهها و فناوریها را در خود جمع کرده است.
در بخشی نیز به جایگاه کتابدار در هوشمندی رقابتی اشاره کرد و افزود: اطلاعات نقش اول را در انجام هوشمندی رقابتی دارد. پس، حضور متخصص اطلاعات یا کتابدار به ویژه زمانی که در شرکت، واحد هوشمندی رقابتی به صورت تیمی اداره شود، ضروری است. کتابخانه/مرکز اطلاعات شرکت میتواند گروه یا تیمی که برای هوشمندی رقابتی شکل گرفته است را هدایت و حمایت فکری کند.
وی افزود: راهاندازی کتابخانه و مرکز اطلاعاتِ پیشرفته برای کسب اطلاعات رقابتی و انجام هوشمندی رقابتی در شرکتها ضروری است.
علیرضا نوروزی در ادامه گفت: مهمترین مسئله، اهداف شرکت و اطلاعات جمعآوری شده و نتایج به دست آمده است که برای تصمیمگیری و روشن شدن استراتژیهای شرکت، مهم و قابل استفاده خواهد بود. مسئله مهم دیگر این است که برای اطمینان از بهرهبرداری درست از اطلاعات، باید اطلاعات مناسب، در زمان و قالب مناسب به فرد مناسب تحویل داده شود تا اطلاعات کسب شده در تصمیمگیری، مفید واقع شود.
بخش پایانی سومین مجمع انجمن کتابداری و اطلاعرسانی آذربایجان، به تجلیل و تقدیر از برندگان مسابقه تایپیست سریع تحت عنوان «انگشتان طلایی» اختصاص یافت که برگزیدگان جوایز و لوح یادبود خود را دریافت کردند.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.