کد خبر: 2277
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 24 تیر 1389 - 00:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

از بنیانگذاران پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تجلیل شد

انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران، طی مراسمی روز چهارشنبه مورخ  23  تیر 1389 در تالار دکتر شریعتی کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، از بنيانگذاران پايگاه استنادی علوم جهان اسلام تجلیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، همایش سپاسداشت بنیانگذاران پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در ساعت 17:15 آغاز شد.

در ابتدای این همایش دکتر جواد قاضی میر سعید، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران، ضمن خوشامدگویی به حاضران، درخصوص ضرورت برپایی همایش سخنانی را بیان کرد.

وی گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام توسط اندیشمندان ایرانی به جهان اسلام پیشنهاد شده است و پس از دو کشور امریکا و هلند، سومین پایگاه استنادی علوم می باشد. آنچه حائز اهمیت است این مطلب می باشد که پرچم مدیریت این حرکت به دست خانواده کتابداری و اطلاع رسانی است.

در ادامه، دکتر جعفر مهراد، رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، به دعوت دکتر قاضی میر سعید سخنرانی خود را تحت عنوان "پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC): گذشته، حال و آینده " آغاز کرد.

دکتر مهراد، گاهشماری از حرکت عظیم ایجاد پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را ارائه داد:

این حرکت با فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تولید نظام استنادی ایران و اسلام  در سال 1383 آغاز شد. در تاریخ 6/3/85 برنامه پایلوت توسط دکتر منصور کبکانیان، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اجرا شد. سپس در تاریخ سی و یکم شهریور ماه 1385 اولین همایش ملی ISC، در مجتمع تحقیقاتی عصر انقلاب با حضور دکتر محمدمهدی زاهدی و  دکتر منصور کبکانیان برگزار گردید. در اکتبر سال 2006 در کویت، طرح ISC در سومین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی  با حضور دکتر محمدمهدی زاهدی ارائه شد. این طرح (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC) در نهمین مجمع عمومی وزرای آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در رباط مراکش در سال 2007 تصویب گردید.

نمایه استنادی علوم ایران ISC در سال 1386 تولید گردید و زمان آغاز ورود نشریات عربی و انگلیسی کشورهای اسلامی به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در اسفند 1386 بود.

در خرداد سال 1387 "پایگاه همایش های پر استناد فارسیPHPD "، در تیرماه، "نظام آگاهی رسانی استنادی (PCA)"، و در آبان ماه همان سال نیز "سامانه انتقال الکترونیکی نشریات به ISC  به زبانهای فارسی ، عربی و انگلیسی" تولید گردید.

سپس در جلسه مورخ 25/8/87، موافقت قطعی با تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC ) توسط شورای گسترش وزارت علوم و تحقیقات و فناوری انجام شد و کتاب علم ایران بر اساس (ISC ) در آبان سال 87 انتشار یافت.

اسفند  ماه 87 نیز تفاهم نامه ISC  و  SCOPUS امضا شد. پنجم آوریل 2009 در شیراز، اولین نشست کمیته اجرایی در شیراز برای تهیه برنامه سمینار (ISC ) تشکیل گردید.

در سال 88 و در روز سی و یکم اردیبهشت ماه،  اساسنامه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصویب شد.

همچنین سمینار دو روزه ی (ISC ) در تاریخ 6-7 ژوئیه 2009 در کوالالامپور مالزی برگزار،  و در همین سال پروتکل PMH پیاده سازی شد.

دکتر جعفر مهراد در بخش دیگری از سخنان خود به رشد میزان تولیدات علمی ایران در سال 2001 و 2009 پرداخت و افزود: تولیدات علمی ایران در سال 2001 (4205) مورد بوده که در سال 2009 به (16467) در ISC  رسیده است. همچنین تولیدات ایران در SCOPUS  در سال 2001 (2007) مورد بوده که در سال 2009 ( 19697) مورد رسیده است .

وی افزود: صفحه اینترنتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISLAMIC WORLD SCIENCE CITATION CENTER)  به زبانهای فارسی انگلیسی فرانسه و عربی می باشد و تعداد عناوین مجلات عربی پایگاه 69 مورد و مجلات فارسی 406 مورد است .

دکتر جعفر مهراد در پایان از تشکیل نشست سردبیران جهان اسلام  در اواخر آبان ماه در ایران خبر داد و افزود: در این نشست به شرح و توصیف ISC  پرداخته می شود .

در ادامه دکتر امید فاطمی، رئیس محترم پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، در مورد نقش ISC در فرآیند اطلاع رسانی و مدیریت اطلاعات وزارت علوم،صحبت کرد و گفت: تحقیقات و فناوری از سه حوزه کمیته راهبری سامانه ملی مدیریت اطلاعات علم و فناوری ، کمیسیون نظام اطلاع رسانی علم و فناوری وزارت علوم و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، با سخنرانی مقام معظم رهبری درباره مدیریت اطلاعات پژوهشی و مصوبه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری شروع شده است.

وی همچنین به سامانه مدیریت اطلاعات علم و فناوری (سمات) اشاره کرد و گفت: "سمات" به بحث در دو حوزه می پردازد: اول سامانه ثبت ، پردازش و اشاعه پایان نامه ها و دوم سامانه ثبت، پردازش و اشاعه مدارک علمی.

در ادامه مراسم دکتر نجاری، مدیر کل دفتر توسعه  و بخش اطلاع رسانی وزارت بهداشت، لزوم توجه به بهداشت و تمیز دادن اطلاعات صره از ناصره ضروری دانست و گفت با توجه به تنوع منابع اطلاعاتی و گستردگی آن که امروزه دارای دگرگونی زیادی است، مرکز باید این قابلیت داشته را باشد تا بتواند اطلاعات صحیحی را در حوزه سلامت و بهداشت در اختیار مردم قرار دهد.

علی گزنی، رئیس گروه استنادی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در مورد استاندارد OAI و مجتمع سازی داده های ISC و SCOPUS سخنرانی کرد.

وی در صحبت های خود گفت: نت کرانت 185میلیون وب سایت را تا به حال شناسایی کرده و سایت گوگل از یک تریلیون URL خبر می دهد و در این اوضاع ناشران نشریات ، پایگاه های اطلاعات و انجمن های حرفه ای باید سعی در Visibility  داشته باشند .

در خاتمه دکتر قاضی میر سعید، از حضور همکاران و مهمانان تشکر کرد و تندیس و لوح سپاسی به بنيانگذاران ISC؛  دکتر جعفر مهراد و علی گزنی و نيز از دکتر محمد رضا قانع ، دکتر حميد عليزاده،  فروغ رحيمی، مژگان بينش و رؤيا مقصودی و دیگر دست اندرکاران به خاطر خدمات ارزشمند آنان در حيطه فعاليت های مرتبط با ISC که هر کدام بخشی از خدمات آن را مديريت نموده و به سهم خود در معرفی ISC به دانشگاه ها و سازمان های تحقيقاتی کشور نقش عمده ای ايفا کرده اند؛ اهدا کرد.

این مراسم در ساعت 19 به کار خود پایان داد.

گزارشگر: معصومه عبدالله وند

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: