کد خبر: 23821
تاریخ انتشار: شنبه, 11 ارديبهشت 1395 - 22:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

جایگزینی برای تکثیر منابع کاغذی

رمضان‌زاده: ما برای اینکه سازمانها بتوانند سیستم جامعی را جایگزین نشر و تکثیر به شکل سنتی (یعنی فتوکپی) کنند؛ پیشنهادی ارائه کردیم. این سیستم جامع جایگزین فتوکپی است.
جایگزینی برای تکثیر منابع کاغذی

 

مهندس کاووس رمضان‌زاده، مدیر عامل شرکت پویا پرند در خصوص فعالیتهای این شرکت به لیزنا گفت: شرکت پویا پرند ارائه کننده سیستم جامع مدیریت اسناد دیجیتال است که این سیستم جامع شامل مجموعه ای از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری می شود. تجهیزات سخت افزاری به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول تجهیزاتی است که می بایست به کار گرفته شود تا هرگونه مِدیای موجود در محیط آنالوگ را بشود به شکل تصویری اسکن کرد و تصویر بدست آمده را به محیط دیجیتال منتقل کرد و این گستره وسیعی از اسکنرها را شامل می شود: یعنی از اسکنرهای اسناد، اسکنرهای کتاب، اسکنرهای نقشه، اسکنر میکروفیلم. این اسکنرها با توجه به مشخصات مدیای موردنظر انتخاب می شود. منظور از مدیا، کتاب، نسخه خطی و غیره است که با توجه به حجم و مشخصات فنی آنها، اسکنری مناسب با آن مدیای خاص را باید به کار گرفت. بنابراین در شرکت، انواع اسکنر موجود است که می توانیم انواع اسناد را اسکن کنیم و به شکل تصاویر دیجیتال در آوردیم و آن را به محیط رایانه ای یا دیجیتالی منتقل کنیم. البته صوت و ویدئو نیز جزء سند به حساب می آیند که آنها نیز مبدل های خاص خود را دارند و شرکت پویا پرند این خدمات را نیز ارائه می کند.

 

وی افزود: با تبدیل و انتقال این اسناد به محیط کامپیوتری یک سری فایلهایی در محیط رایانه ای ایجاد می شود که نیاز به سازماندهی دارد تا ساماندهی، کدگذاری و دسته بندی شود و در یک سری تجهیزات سخت افزاری مناسبی که تضمینی برای بقای اطلاعات ما باشد، ثبت و ضبط شوند. اما این سخت افزار سی. دی. یا دی. وی. دی یا حتی هارددرایو نیست. زیرا اینها هیچ یک تضمینی برای بقای اطلاعات دیجیتال نمی کنند.

 

مهندس کاووس رمضان‌زاده تصریح کرد: در سامانه های مکانیزه از تکنولوژی RAID (redundant array of independent disks) storage جهت ذخیره فایل های دیجیتال استفاده می شود که مجتمعی از هارد درایوها است و در بازار آن را با عنوان SAN (Storage Area Network) Solution می شناسند که اطلاعات حاصل از اسکن را می توان با خیال آسوده روی آن ثبت و ضبط، ساماندهی و کدگذاری کرد.

 

وی ادامه داد: تا اینجا دو قسم از سیستم جامع بیان شد و قسمت سوم، نرم افزاری است که عملا بتواند مدیریت این اطلاعات دیجیتال را بر عهده بگیرد و سرویس های مناسب را به متقاضی ارائه کند. این نرم افزار «نرم افزار مدیریت اسناد» است. اما در حال حاضر فقط بحث مدیریت اسناد نیست بلکه مدیریت محتوا را نیز دربرمی گیرد. در مجموع و به طور خلاصه فعالیت های شرکت پویا پرند خلاصه می شود در «ارائه سیستم جامع مدیریت اسناد دیجیتال»، و علت تأکید بر جامع بودن آن ارائه همه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری از سوی شرکت پویا پرند است.

 

کاوس رمضان‌زاده گفت: همچنین شرکت پویا پرند خدمات تخصصی حوزه مدیریت اسناد را نیز ارائه می کند یعنی اگر مشتریان تمایلی به دریافت خدمات تخصصی دارند ما با داشتن نیروهای مجربی که در این حوزه داریم قادر به ارائه خدمات نیز هستیم. زیرا بعضا مشتریانی وجود دارند که به این خدمات نیاز دارند اما قدرت خرید تجهیزات را ندارند یا اگر توان مالی را هم داشته باشند؛ فرد متخصص برای اجرا و استفاده از تجهیزات را در اختیار ندارند. بنابراین ما خدمات تخصصی را به عنوان یک کالا ارائه می کنیم.

 

وی در خصوص برنامه شرکت در نمایشگاه کتاب گفت: در شرکت پویا پرند همیشه تلاش کرده ایم که برای حضور در همایش ها و نمایشگاهها یک نوآوری را در کنار فعالیت اصلی مان ارائه کنیم. در نمایشگاه کتاب ما مجموعۀ گسترده ای از اسکنرهای کتاب و سایر منابع موجود در کتابخانه ها را ارائه خواهیم کرد.

 

مهندس کاووس رمضان‌زاده افزود: ما برای اینکه سازمانها بتوانند سیستم جامعی را جایگزین نشر و تکثیر به شکل سنتی (یعنی فتوکپی) کنند؛ پیشنهادی ارائه کردیم. این سیستم جامع جایگزین فتوکپی است زیرا فتوکپی هزینه های زیادی مانند تهیه کاغذ، سایر مواد اولیه و پشتیبانی دارد. در این نوآوری ما تلاش می کنیم اسکنر را جایگزین فتوکپی کنیم با توجه به مزیت هایی که نسخه کپی شده دیجیتالی دارد؛ این نوآوری خوبی است تا اینکه بخواهیم به شکل کاغذی منبعی را تکثیر کنیم. برای استفاده از این نوآوری نیز ما روش کارت اعتباری را بومی سازی کردیم که همه کارهای سخت افزاری و نرم افزاری آن را در شرکت انجام دادیم. به عنوان نمونه دانشگاهی یک دستگاه اسکنر تهیه می کند و دانشجویان با خرید یک کارت اعتباری 25 هزارتومانی می توانند منابع خود را اسکن کنند و فایلهای منابع اسکن شده را به شکل سیاه و سفید یا رنگی دریافت کنند. این نوآوری یک چهارم هزینه فتوکپی را دربردارد که مقرون به صرفه است.

 

وی ادامه داد: نوآوری دیگر فراهم شدن امکان جستجو در محتواست. که کتابخانه ها بسیار مایل هستند که چنین نرم افزاری را در اختیار داشته باشند تا بتوانند خدمات بهتری به کاربرانشان بدهند. در همین راستا ما نرم افزار MediaINFO را در نمایشگاه کتاب 29 معرفی خواهیم کرد. این نرم افزار برای کتابخانه های دیجیتال کاملا تخصصی است که قادر به ترجمه آنلاین به تمام زبانهای زنده دنیا و جستجوی دقیق در متن حتی روی نسخ خطی است.

 

وی در پایان در پیش بینی از استقبال از برنامه های این شرکت در نمایشگاه کتاب گفت: تصور می کنم همین چند مورد نوآوری بتواند تکاپوی لازم را در میان سازمانهایی که به این خدمات نیاز دارند؛ بوجود آورد. ایده آخر برای خود من با وجود 23 سال سابقه در این حوزه بسیار جذاب است.

 

گفتنی است، غرفه شرکت پویا پرند در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سالن بین الملل شماره 3 قرار خواهد داشت.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: