کد خبر: 23839
تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 ارديبهشت 1395 - 16:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کتابخانه‌های پستی کانون از مصادیق تحقق عدالت فرهنگی است

مدیرعامل شیوه‌ خدمت‌رسانی کتاب‌خانه‌های پستی و ارتباط گیری با مخاطبان در دور افتاده‌ترین نقاط کشور را از مصادیق توجه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تحقق عدالت فرهنگی دانست.
کتابخانه‌های پستی کانون از مصادیق تحقق عدالت فرهنگی است

به گزارش لیزنا، علیرضا حاجیان‌زاده در نشست با کارشناسان، مربیان و کارکنان شاغل و بازنشسته کانون استان خراسان جنوبی به تبیین برخی مصداق‌های تحقق عدالت فرهنگی در این مجموعه پرداخت. وی در این باره گفت: عدالت فرهنگی از زیر مجموعه‌های عدالت اجتماعی است و تعاریف مختلفی در این زمینه ارائه شده است، توازن، تساوی و هرچیزی سرجای خود قرار گرفتن عنوان برخی از تعریف‌های عدالت است.


مدیرعامل افزود: از جمله تعریف‌هایی که برای عدالت شده عبارتست از «رعایت حقوق افراد و اعطای حق هر صاحب حقی به او» من نیز این تعریف را انتخاب می‌کنم و مبانی صحبت‌های خود را بر این تعریف قرار می‌دهم.


حاجیان‌زاده هم‌چنین یادآور شد زمانی که بحت از عدالت می‌شود اولین چیزی که به ذهن‌ها متبادر می‌شود حقوق اقتصادی است درحالی که حقوق سیاسی، اجتماعی، قضایی، فرهنگی و... همه حقوق افراد است و تمام این‌ها در سند پیمان‌نامه حقوق کودک نیز آمده است.


وی در ادامه اظهار داشت: عدالت اجتماعی ارزشی است که با فراگیر شدن آن جامعه به شرایطی از اعتدال می‌رسد که مردم در آن جامعه احساس آرامش و رضایت‌مندی می‌کنند و عدالت فرهنگی نیز از ویژه‌ترین ارزش‌ها در زیر مجموعه عدالت اجتماعی است یا به تعبیر دیگر اوج عدالت اجتماعی تحقق عدالت فرهنگی است.


مدیرعامل در ادامه با بیان این‌که یکی از ناب‌ترین ارزش‌ها علم و آگاهی داشتن است عنوان کرد: یکی از مصادیق عدالت اجتماعی توزیع عادلانه‌ی اطلاعات و دانش‌ها در میان مردم است چرا که تمامی افراد حق دارند به علم و آگاهی دسترسی داشته باشند.


وی جهل را یکی از عوامل شکل‌گیری استبداد عنوان کرد و ابراز داشت: اگر مردم آگاهی و علم داشته باشند یا به تعبیر مقام معظم رهبری از بصیرت برخوردار باشند با ظلم و ستم به مبارزه برمی‌خیزند و به حقوق خود نیز آسان‌تر دست می‌یابند.


حاجیا‌ن‌زاده با اشاره به ارزش والای عدالت فرهنگی یادآور شد: دسترسی بیشتر و بهتر افراد به اطلاعات و داده‌های فرهنگی نقطه‌ی مطلوب در عدالت اجتماعی محسوب می‌شود، چرا که بالا رفتن دانش و آگاهی موجب روشن‌تر شدن ذهن افراد و شرایطی برای ترسیم راه مبارزه با ظلم و جهل تحت لوای عدالت اجتماعی می‌شود.


وی ادامه داد: عدالت فرهنگی با توزیع عادلانه‌ی امکانات و فرصت‌های فرهنگی متوازن و متعادلی که متناسب با استحقاق‌های افراد در سطح کشور باشد محقق می‌شود و اگر دانایی به درستی تقسیم شود دیگر در جامعه شاهد فقر جهل نخواهیم بود.


مدیرعامل در ادامه به بیان مصادیق تحقق عدالت فرهنگی در کانون و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه پرداخت و گفت: یکی از ماموریت‌های ما مبارزه با جهل و ناآگاهی است تا فقر فرهنگی را از مخاطبان‌مان بزدایم و آن‌ها را در برابر آسیب‌های این حوزه بیمه کنیم.


وی اولین مصداق تحقق عدالت فرهنگی در کانون را شیوه‌ خدمت‌رسانی کتاب‌خانه‌های پستی و بیز بخش مکاتبه‌ای آفرینش های ادبی عنوان کرد و یادآور شد: ارسال کتاب و محصولات فرهنگی برای مخاطبان از طریق پست و مکاتبه و راهنمایی علاقه‌مندان ادبیات در دور افتاده‌ترین مناطق کشور که از کم‌ترین امکانات فرهنگی نیز بی‌بهره‌اند یکی از مصادیق مهم تحقق عدالت فرهنگی در کانون است.


حاجیان‌زاده در ادامه ضمن قدردانی از مربیان پستی و مکاتبه‌ای کانون که بی سر وصدا فعالیت‌های تاثیرگذاری را صورت می‌دهند گفت: به مسوولان استانی توصیه می‌کنم اگر این بخش ها به هر دلیلی کم‌رنگ شده نسبت به تقویت آن اقدام کنند.


وی فعالیت کتابخانه‌های سیار روستایی و شهری را از دیگر مصادیق تحقق عدالت فرهنگی دانست و افزود: از نزدیک شاهد تلاش‌های مربیان توان‌مند این مراکز در مناطق مختلف روستایی و تاثیرگذاری این کتاب‌خانه‌ها بوده‌ام و در حال حاضر نیز با وجود تمام محدودیت‌ها توسعه‌ی این مراکز از سیاست‌های  کانون است.


مدیرعامل در ادامه راه‌اندازی شانزده مرکز فرهنگی‌هنری فراگیر کانون در استان های کشور را مصداق دیگری از حرکت کانون به سوی تحقق عدالت فرهنگی عنوان کرد و گفت: امیدواریم هرچه زودتر در تمام کشور بتوانیم این‌گونه مراکز را ایجاد کنیم تا تمام اقشار کودک و نوجوان جامعه را تحت پوشش خدمات فرهنگی کانون قرار دهیم.


مدیرعامل ایجاد امکان دسترسی تمام مخاطبان به تولیدات و محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را از دیگر سیاست‌های این مجموعه‌ی فرهنگی در زمینه رعایت عدالت دانست و اظهار داشت: با توسعه مراکز فروش و عرضه و تقویت بخش مشترکان محصولات کانون به دنبال آنیم تا کتاب‌ها، فیلم‌ها، سرگرمی‌ها و دیگر تولیدات فرهنگی به آسانی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.


وی هم‌چنین با اشاره به توافق‌های صورت گرفته با صدا و سیما تصریح کرد: نمایش فیلم‌های کانون از چندی پیش در جدول پخش برنامه‌های گروه کودک شبکه 2 سیما قرار گرفته است و بسیاری از پویانمایی‌ها و فیلم‌های تولید شده در امور سینمایی کانون که تا کنون کم‌تر نمایش داده شده هر روز از این شبکه نمایش داده می‌شود.


حاجیان‌زاده ورود کانون به فضاهای مجازی و آگاه‌سازی خانواده‌ها برای استفاده بهتر از امکانات و ابزار‌های فرهنگی و فراهم کردن فرصت‌ بهره‌مندی برای تمامی مخاطبان سراسر کشور را حرکت به سوی تحقق عدالت فرهنگی عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با تقویت تمام این بخش‌ها گام‌های جدی‌تری در این حوزه برداریم و داشته‌هایمان را نیز تقویت کنیم.


در این دیدار که  صبح روز 9 اردیبهشت 95 در مرکز شماره یک کانون بیرجند برگزار شد پیش از سخنان مدیرعامل،  طاهره حمیدی مدیرکل کانون خراسان جنوبی نیز ضمن ارائه گزارشی از شرایط کنونی کانون این استان به بیان برخی نیازها، محدودیت‌ها و کمبودهای موجود پرداخت و خواستار حمایت بیشتر مسوولان ستادی از این استان شد.


در ادامه نیز عفت‌سادات مهاجری، مربی باسابقه مرکز شماره یک کانون طبس، عذرا شهریاری کارشناس آموزش و پژوهش کانون خراسان جنوبی و محبوبه شواکندی مربی هنری این استان به عنوان نمایندگان مربیان فرهنگی، کارکنان و مربیان پاره وقت ادبی و هنری به بیان برخی درخواست‌ها و پیشنهاده‌های همکاران خود پرداختند.


سرودخوانی اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون بیرجند، نمایش نماهنگی از فعالیت‌های صورت گرفته در شش ماه گذشته، بازدید از کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی بیرجند و رونمایی از کتاب سه سالانه آثار رضوی اعضای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون خراسان جنوبی با عنوان«مثل خورشید، مثل ماه» و کارت پستال‌های نقاشی اعضایی که در مسابقات بین‌الملل مقام کسب کرده بودند از دیگر برنامه‌های دومین روز از سفر مدیرعامل به این استان بود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: