کد خبر: 24381
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 خرداد 1395 - 10:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

گزارش حضور ادکا در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

هدف از حضور ادکا در نمایشگاه کتاب ارتباط با دانشجویان و نیازسنجی جهت برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی بود. هدف ادکا دوره نهم تمرکز بر روی بازار کار و اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان رشته است و در مراحل بعد سعی در فراهم آوردن شرایط معرفی اساتید جوان و دانشجویان دکتری توانمند به جامعه علمی کشور دارد.
گزارش حضور ادکا در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

 

 

به گزارش لیزنا، مهدی رحمانی، دبیر اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا) در باره حضور این انجمن در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و فعالیت های انجام شده گزارشی ارائه کرد.

 

رحمانی گفت: اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران(ادکا) در بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران حضور یافت. هدف از حضور ادکا در نمایشگاه کتاب ارتباط با دانشجویان و نیازسنجی جهت برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی بود. هدف ادکا دوره نهم تمرکز بر روی بازار کار و اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان رشته است و در مراحل بعد سعی در فراهم آوردن شرایط معرفی اساتید جوان و دانشجویان دکتری توانمند به جامعه علمی کشور دارد.

 

وی ادامه داد: ادکا در نظر دارد تا اساتید و دانشجویان مستعد در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی را شناسایی نموده و با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌ با موسسات مختلف علمی و پژوهشی بتواند در شکوفا کردن استعدادشان مثمر ثمر واقع شود. به‌گونه ای که در همایش نهم خود نیز در پی بررسی مسائل نوین شغلی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی است و در نظر دارد تا با برگزاری نشست‌های متعدد بازار کار نوین شغلی رشته را شناسایی نموده و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی دانشجویان را جهت ورود به مشاغل نوین آماده کند. همچنین در نظر دارد تا با برگزاری همایشی منسجم و یاری گرفتن از اساتید و فرهیختگان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بتواند گامی موثر در جهت بازطراحی ساختارهای نوین شغلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بردارد.

 

دبیر ادکا درباره فعالیت های این انجمن در نمایشگاه گفت: ادکا در نمایشگاه کتاب فعالیت‌های متعددی انجام داد و با بسیاری از شرکت‌ها و موسسات جلساتی برگزار نمود تا بتواند نیازهای شرکت‌ها را شناسایی نموده و براساس ظرفیت و توان دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانش آموختگان توانمند را جهت اشتغال معرفی نماید. ادکا نشست‌های صمیمی و کارگاه‌های ‌آموزشی نیز به مناسبت فرارسیدن نمایشگاه کتاب تهران برگزار نمود که از آن جمله می توان به برگزاری نشست کتابدار 2 پرداخت، در این نشست سعی شد تا شرایط برقراری ارتباط حضوری میان دانشجویان فعال در گروه های تلگرامی برقرار شود تا موجب برقراری ارتباط صمیمانه تر میان اساتید، کارمندان و دانشجویان شود و انگیزه و شور و اشتیاق میان حرفه مندان را بیشتر نماید. همچنین کارگاه آموزشی مصور سازی علم با تدریس دکتر محمد توکلی زاده و دکتر اسماعیل مصطفوی به مدت 10 ساعت توسط ادکا و با همکاری کتابخانه مرکزی، مرکز نشر و اسناد دانشگاه شهید بهشتی در آستانه نمایشگاه کتاب برگزار شد و موجبات معرفی نرم افزار نوین فارسی در حوزه علم سنجی نیز فراهم آمد.

 

وی افزود: علاوه بر موارد ذکر شده در نمایشگاه کتاب بیست و نهم ادکا تصمیم به انجام پروژه تاریخ شفاهی گرفت، هدف این پروژه ثبت تجربیات فعالان، دبیران سابق ادکا و گردآوری تاریخچه کامل ادکا بود تا الگویی باشد برای انجمن‌های علمی دانشجویی و مسئولان آینده این اتحادیه دانشجویی جهت پیشبرد اهداف عالی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی. نکته قابل توجه دیگر در نمایشگاه کتاب یافتن بسیاری از نقاط قوت و ضعف این اتحادیه دانشجویی بود و بسیاری از اساتید و دوستداران حوزه علم، فرهنگ، ادب و هنر پیشنهادات و انتقادات خود را برای بهتر نمودن عملکرد این اتحادیه دانشجویی ارائه کردند، امید است بتوانیم با راهنمایی دوستان عملکردی بهتر از قبل داشته باشیم.

 

مهدی رحمانی در پایان از حامیان این انجمن قدردانی کرد و ببیان کرد: ادکا بدون یاری چند یار همیشگی خود به هیچ وجه نمی‌توانست در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کند.  بر خود لازم می دانیم تا مراتب سپاس و قدردانی خود را از مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ، کتابخانه مرکزی، مرکز نشر و اسناد دانشگاه شهید بهشتی، موسسه آرموک، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، شرکت پیام حنان، شرکت یابش، سازمان، فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانون کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، انتشارات کتابدار و رسانه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به عمل آوریم. به امید آن‌که تمامی دلسوازان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی همواره در تمامی مراحل زندگی خود موفق و موید باشند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: