کد خبر: 24600
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 تیر 1395 - 18:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دیدار نمایندگان تشکل های دانشجویی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 

منبع : لیزنا
مهدی رحمانی در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: دانشگاه‌ها باید به دانشجویان و انجمن های علمی دانشجویی اعتماد کنند. اعتماد دانشگاه و موسسات آموزشی به فعالیت دانشجویی موجبات رشد و تعالی دانشگاه را فراهم ساخته و دانشگاه و نظام علمی کشور را در مسیر تعالی و رشد یاری می کند. 
دیدار نمایندگان تشکل های دانشجویی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 

 

به گزارش لیزنا، در اين نشست دكتر فرهادي با تشكر از حضور دانشجويان عضو تشكل هاي دانشجويي، با ارائه گزارشي از سلامت رواني، آسيب هاي اجتماعي و همچنين اقدامات پيشگيرانه وزارت علوم در خصوص ارتقاي سلامت رواني و شادابي دانشجويان در دانشگاه ها اظهار داشت : با بررسي دانشجويان بيش از هشتاد دانشگاه كشور مشخص شد كه بيش از هفتاد در صد اين دانشجويان نماز هاي واجب را به موقع به جا مي آورند و بيش از نود درصد هم به رستاخيز و روز قيامت معتقد هستند و همچنين هشتاد و پنج در صد نيز معتقدند كه ايمان به خدا و مذهب در زندگي شان نقش موثر و تعيين كننده اي دارد.

 

وزير علوم با بيان اينكه اين نظرسنجي امسال در تمامي دانشگاه هاي كشور اعمال مي شود، گفت: علاوه بر اين مواردي از قبيل تاسيس يكصد مركز سلامت در خوابگاه هاي دانشجويي ،تقويت و گسترش مراكز مشاوره دانشجويي و همچنين گنجاندن درس مهارت هاي زندگي براي تمام دانشجويان و حمايت از دانشجويان بي بضاعت نيزاز جمله برنامه هايي است كه در جهت كاهش آسيب هاي اجتماعي در دانشگاه ها اعمال مي شود .

دكتر فرهادي در ادامه در خصوص رشد علمي كشور گفت : هم اكنون رتبه چهارم جهان در رشد علمي را دارا هستيم كه در سال 2015 ، دوازده كشور از جمله آمريكا و سوئد رشد منفي علمي داشتند كه اين مطلب ديروزهم در ملاقات دانشگاهيان با مقام معظم رهبري با صراحت اعلام شد، البته شتاب علمي قدري كاهش يافته كه آن هم مستلزم تقويت بودجه هاي دانشگاهي است كه انشاالله با نظر مساعد نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي اين مهم نيز محقق مي گردد.

دكتر فرهادي در بخش ديگري از سخنان خود ، با اشاره به تصويب طرح آمايش آموزش عالي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، در خصوص آئين نامه ارتقاي استادان دانشگاه گفت : در اين آئين نامه ملاك ارتقا فقط ارائه مقالات ISI نيست بلكه مواردي از قبيل نوآوري ، فناوري ، شركت در بخش صنعت و هنر و بالاخره ارائه طرح هايي كه بتوانند به عنوان راه حل مشكلات و معضلات كشور مطرح شوند نيز در اين ارتقا موثر هستند .

وزير علوم در خصوص پرديس هاي دانشگاهي و دانشجويان به اصطلاح پولي گفت : پرديس هاي دانشگاهي بايد ساماندهي شده و اكثرا به واحدهاي بين الملل تبديل شوند و در خصوص اصل قانون اساسي كه آموزش را رايگان اعلام كرده ، بايد گفت اين مختص آموزش و پرورش است و در مورد آموزش عالي گفته شده كه تحصيل تاحد خودكفايي رايگان است .

وي در خصوص بحث پژوهش در دانشگاه ها گفت : در دو سال اخير مقررات و مصوبات خوب و راه گشايي در بحث پژوهش و فناوري در دولت و مجلس به تصويب رسيده كه از آن جمله مي توان به افزايش بودجه پژوهشي دانشگاه ها ، اعمال معافيت هاي مالياتي و تاسيس صندوق هاي پژوهش و فناوري در 14 دانشگاه  اشاره كرد كه اين صندوق ها به ارتقاي فناوري و راه اندازي توليد محصول در دانشگاه ها كمك مي كنند و همچنين در بودجه امسال هفت هزار ميليارد هم براي پژوهش و فناوري كشور در نظر گرفته شده كه بخش عمده اي از آن متعلق به دانشگاه ها است كه مي تواند با تجهيز دانشگاه ها سرعت رشد علمي كشور را ارتقا بخشد.

 

همچنين در اين نشست نمايندگان تشكل هاي دانشجويي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشحويان مستقل ، بسيج دانشجويي ، جنبش عدالتخواه دانشجويي ، دفتر تحكيم وحدت و اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان ، ديدگاه ها و نظرات خود را با وزير علوم در ميان گذاشتند .

مهدی رحمانی، دبیر ادکا و دبیر شورای دبیران انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این جلسه نظرات خود را مطرح کرد.

وی گفت: در سند چشم انداز 1404 جمهوري اسلامي ايران یکی از مهم ترین نکات افق 20 ساله کشور کسب جايگاه اول علم و فناوري در بین 25 كشور منطقه‌ آسياي جنوب غرب است. این هدف محقق نمی شود مگر به سه شرط 1. سیاستگذاری صحیح، 2. عزم جهاد علمی، 3. فراهم ساختن بستر مناسب جهت تعامل میان اساتید، دانشجویان و پژوهشگران با این رویکرد مهمترين ركن براي نيل به اهداف تعيين شده، دانشگاه‌ها هستند كه يكي از اصلي‌ترين اركان نظام فكري، معنوی و معرفتي توليد دانش هستند و دانشگاه تمدن ساز افق حركت دانشگاه‌هاي ايران براي دهه‌هاي آینده را رقم می‌زند.

رحمانی افزود: انجمن‌هاي علمي- دانشجويي در این مجموعه‌های ارزشمند به عنوان نهادی خودجوش، پویا، با انگیزه و مستقل از سویه‌های حاشیه‌دار و حاشیه‌ساز جهت انجام فعاليت‌هاي علمي در بدنه دانشجويي به عنوان يك ركن اساسي دانشگاه در راستاي تحقق این آرمان تبیین شده شکل گرفته و به عنوان بازوان نیرومند تخصصي در کنار اساتید نقش اساسي در پيشبرد اهداف علمي و توسعه دانش‌هاي نوين و تخصصي در دانشگاه‌ها دارند. در اين رابطه فعاليت بيش از 6000 انجمن علمی دانشجویی در ایران علاوه بر اینکه مبین اهميت این مجموعه دانشجویی در رشد علمي كشور و ايجاد دانشگاه تمدن ساز است، نشانه بارزی از پویائی، خودجوشی و تعهد علمی و عملی دانشجویان است.

مهدی رحمانی ادامه داد: به طور کلی کار انجمنی در دانشگاه ها و مراکز آکادمیک دارای سابقه ای بس طولانی است و می توان آن را همزاد تأسیس دانشگاه ها شمرد. اما فعالیت انجمن علمی دانشجویی به دهه هفتاد در دانشگاه ها و موسسات آموزشی باز می گردد. طبق آمار منتشره از جانب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعداد 8000 انجمن علمی دانشجویی ثبت شده و تعداد 6000 انجمن علمی دانشجویی فعال در دانشگاه های سراسر کشور مشغول فعالیت هستند. چندی است که تاسیس اتحادیه های علمی دانشجویی نیز رونق فراوانی گرفته است و تا کنون 22 اتحادیه تاسیس و پیش بینی می شود تا پایان سال 1395 این تعداد به 30 الی 35 اتحادیه برسد


رحمانی گفت: در کشورهای پیشرفته انجمن های علمی- دانشجویی یک نوع سازمان دانشجویی در دانشگاه شناخته می شوند که بسیار مورد توجه دانشگاه و موسسات قرار می گیرند چون انجمن های علمی دانشجویی را به عنوان یکی از مهم ترین کانون های علمی و تاثیرگذار بر آموزش دانشجویان به حساب می آورند و معتقدند که اساسا برای گسترش علم و گسترش پرسش هایی که منجر به پاسخ ها و پیشرفت های علمی می شود، تجمع ها و ارتباطات علمی ضروری است. 


وی افزود: انجمن های علمی دانشجویی به عنوان بزرگترین تشکل دانشجویی فعال در دانشگاه اهداف شان را براساس دغدغه‌های دانشجویان، گروه‌های علمی، دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالی تنظیم می‌کنند و می‌توان گفت که تنها تشکل دانشجویی فعال دانشگاه هستند که همواره همگام با اهداف عالی در حرکت بوده‌اند. هدف هر انجمنی علاوه بر آموزش‌های لازم به دانشجو کمک به پیشبرد اهداف دانشگاه است. یعنی علاوه بر اینکه دانشجویانی که عضو انجمن علمی دانشجویی می شوند تمرین کارگروهی می‌کنند و آموزش های لازم را می بینند، یک محیط جمعی فراهم می شود که دغدغه آنها موضوع آن علم و آن دانشگاه است.


به طور کلی می توان سه هدف اساسی برای تشکیل انجمن ها برشمرد.


1. کمک به دانشگاه‌ و گروه در پیشبرد اهداف عالی
2.  آموزش مهارت های لازم به دانشجویان
3.  تلاش برای رفع نواقص دانشگاه در آموزش دانشجویان

دبیر ادکا بیان کرد: در کل می توان گفت دانشگاه و نظام آموزشی به تنهایی نمی توانند دانش آموختگان متخصص و توانمند تربیت کنند و باید جنبش های دانشجویی از درون دانشگاه به نظام آموزشی دانشگاه کمک کنند. اصولاً انجمن های علمی دانشجویی قالبی است که از طریق آن می توان تجمع های علمی را سازمان دهی کرد و دانشجویان یک رشته را در یک کانون مشخص جمع نمود.


مهدی رحمانی تاکید کرد: از جمله مزایای فعالیت در انجمن های علمی ایجاد اعتماد به نفس، حمایت از حداقل توانمندی ها، زمینه سازی برای انجام کارهای علمی هر چند کوچک، فرهنگ سازی و به‌ویژه ایجاد فرهنگ علمی، کشف استعدادهای دانشجویی، ایجاد فضای نشاط، قراردادن دانشجو در سیر هدف اصلی آموزش عالی، ایجاد روحیه کار گروهی و جمعی است.

رحمانی در پایان گفت: بنابراین دانشگاه‌ها باید به دانشجویان و انجمن های علمی دانشجویی اعتماد کنند. اعتماد دانشگاه و موسسات آموزشی به فعالیت دانشجویی موجبات رشد و تعالی دانشگاه را فراهم ساخته و دانشگاه و نظام علمی کشور را در مسیر تعالی و رشد یاری می کند. بنابراین از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری تقاضامندیم که همواره پشتیبان انجمن‌های علمی دانشجویی بوده و در این مسیر انجمن های علمی دانشجویی را به عنوان یک بازوی توانمند در دانشگاه‌ها بشناسند و بشناسانند.

 گفتني است در اين ديدار دكتر سيد ضيا هاشمي ، معاون فرهتگي و اجتماعي وزارت علوم ، مهندس ذوالفقار يزدان مهر رئيس صندوق رفاه دانشجويان و فضل الله ايرجي مدير كل امور فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم نيز حضور داشتند .

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: