کد خبر: 24629
تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 تیر 1395 - 09:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

در میزگرد کتابخانه های آموزشی منتشر شد

بیانیه کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی ایران

منبع : لیزنا
 کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی ایران در میزگرد تخصصی «کتابدارن کتابخانه های آموزشگاهی» که در روز پنج شنبه ۲۷ خرداد  در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد بیانیه ای را منتشر کردند.
بیانیه کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی ایران

 

 به گزارش لیزنا،  میزگرد تخصصی «کتابدارن کتابخانه های آموزشگاهی» با شرکت جمعی از کتابداران کتابخانه های مدارس و استادان دانشگاه روز پنج شنبه ۲۷ خرداد از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی ایران در این میزگرد بیانیه‌ای را منتشر کردند.

 

متن بیانیه به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن و الرحیم

بیانیه کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی ایران

 

به فضل الهی با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، متخصصان، کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی و معلمان در راستای پویاسازی کتابخانه ها در تمام مدارس کشور، نشست مشترک کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی در تاریخ بیست و هفتم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ در دانشگاه تهران برگزار گردید.  

در ابتدا خداوند منان را شاکریم که توفیق حضور در این مهم را نصیبمان گردانید و در اینجا شایسته است از مشارکت کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی، معلمان مروج کتابخوانی و علاقه مندان که با حضور خود این جمع را گرما بخشیدند و بر غنای علمی این نشست افزودند تشکر می نماییم.

این میزگرد تخصصی، موارد زیر را به عنوان بیانیه نشست کتابداران آموزشگاهی ایران با هدف پشتیبانی از کتابخانه های آموزشگاهی ایران اعلام می دارد:

بر اساس دغدغه های بیان شده توسط حاضرین در نشست، کتابداران آموزشگاهی نیازمند یک جایگاه رسمی- اجرائی هستند تا بتوانند صدای خود را به گوش سایر کتابداران و مسئولان مربوطه برسانند و نیازها و مطالبات خود را در این زمینه پیگیری و اجرائی نمایند. به نظر می رسد که وزارت آموزش و پرورش می تواند بهترین محل برای چنین جایگاهی باشد و انجمن کتابداری ایران و گروه های علم اطلاعات و دانش‏شناسی در دانشگاه ها نیز می توانند به شکل گیری مطلوب چنین جمعی یاری رسانند.

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهوری و سایر مدیران ارشد نظام در زمینه ترویج مطالعه و کتابخوانی، از وزارت آموزش و پرورش می خواهیم به کتابخانه های آموزشگاهی به عنوان مهمترین رکن نظام آموزشی نگریسته و عادت به کتاب و کتابخوانی در دانش آموزان را به عنوان محور اصلی فعالیت های نظام آموزشی قرار دهند.

ضمن تشکر از وزارت آموزش و پرورش برای پرداختن به مقوله کتاب و کتابخوانی در کتاب های درسی، می خواهیم این دغدغه را با ایجاد یک کتابخانه آموزشگاهی مرجع دیجیتالی که پاسخ‏گوی نیازهای مطرح شده در کتاب‏های درسی باشد، و در امر مجموعه سازی و تهیه منابع مناسب یاریگر مدارس، معلمان و خانواده ها باشد، دنبال نماید.

با توجه به مهم شمردن مقوله کتاب و کتابخوانی از سوی آموزش و پرورش ، باید به این نکته اشاره شود که بدون تخصیص فضا به کتابخانه های آموزشگاهی با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی و ملی و متناسب با کمیت دانش آموزان، بسیاری از این تلاش‏ها بی نتیجه خواهد ماند.

از وزارت آموزش و پرورش می خواهیم در شاخص‏های جذب کتابدار، به جای تعداد کتاب، تعداد دانش آموزان ملاک قرار داده شود.

با توجه به اهمیت و ارزشمندی کتابخانه های آموزشگاهی در پیشبرد هدف های نظام آموزشی، از وزارت آموزش و پرورش می خواهیم پست کتابدار آموزشگاهی در مدارس احیاء شود، چرا که ایفای نقش تأمین منابع اطلاعاتی پشتیبان محتوای درسی،  نقش تعاملی در ارتقای کلاس‏های درسی و همکاری با معلمان به عنوان معلم کتابدار از عهده دانش آموزان برنخواهد آمد.

از همه دست اندرکاران (به ویژه معلمان، دبیران، مدیران، پدران و مادران) می خواهیم که راهکارها و بسترهای مناسب در زمینه کتاب و کتابخوانی آزاد در مدارس را مورد اهمیت قرار دهند.

کتابداران آموزشگاهی بهتر است بخشی از تیم آموزشی تعریف شوند؛ بنابراین، از وزارت آموزش و پرورش می خواهیم به آنان به عنوان مربی و معلم نگریسته شود و ضمن برخورداری از مزایای کادر آموزشی، زمینه اثرگذاری بیشتر بر معلمان و دانش آموزان فراهم گردد.

برای ایجاد عادت خواندن و افزایش سواد اطلاعاتی و دیجیتالی در دانش آموزان از وزارت آموزش و پرورش می خواهیم، «زنگ کتابخوانی» که ریاست محترم جمهوری بر آن تأکید کرده اند در برنامه های آموزشی مدارس در نظر گرفته شود، و آموزش های لازم به گردانندگان این کلاس ها در دستور کار قرار گیرد.

از مدیران و معلمان و دبیران پرتلاش و فرهیخته درخواست جدی داریم که در پیشبرد برنامه های درسی و انتقال مفاهیم آموزشی، به گونه ای عمل کنند که دانش آموزان با منابع اطلاعاتی و کتابخانه آشنا شده و از آن‏ها بهره گیری کنند.

از پدران و مادران که همواره دغدغه تربیت درست فرزندان خود را دارند می خواهیم که با روش های نوین و اثربخش، فرزندان را به مطالعه کتاب و منابع اطلاعاتی دیگر تشویق کرده و عادت به خرید و بهره گیری از کتاب را در آنان شکل دهند.

از دانشگاه ها می خواهیم که برای تربیت کتابداران کارآمد در عرصه مدارس و آموزشگاه ها که تفاوت های عمده ای نسبت به سایر محیط ها دارند همت گمارند و دانشجویان را به پر کردن این جایگاه ها در مدارسی که کتابخانه دارند، ترغیب نمایند.

از دانشگاه‏ها می خواهیم برای تولید محتوای علمی مناسب در حیطه کتابخانه های آموزشگاهی نسبت به تولید مجله ای تخصصی در حیطه کتابخانه های آموزشگاهی و کودکان اقدام نمایند.

از کتابدارانی که تنها به سازمان‏دهی و امانت، حفظ مجموعه کتابخانه خود را محدود کرده اند، می خواهیم دیوارهای این ذهنیت خود را شکسته و به ارزش ترویج کتابخوانی، تعامل سازنده با معلمان برای راه دادن مطالعه به برنامه درسی و پویایی و سرزندگی کتابخانه خود بیاندیشند.

از کتابدارانی که در حال حاضر در برخی از کتابخانه های مدارس شاغل هستند می خواهیم با به کارگیری تمام توان خود، و نشر تجربیاتشان بتوانند الگوی مطلوبی را برای اداره کتابخانه ها در سایر مدارس فراهم آورند.

ضمن تقدیر از برخی ارتباط های مؤثر مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مدارس، از کتابخانه های عمومی می خواهیم که در شرایط فعلی به کمک کتابخانه های مدارس آمده و با تقویت مجموعه خود در بخش کودکان و نوجوانان و برقراری تعامل با مدارس امکان بهره گیری دانش آموزان را از منابع اطلاعاتی مناسب فراهم آورند.

از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می خواهیم، در مورد نحوه برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان تجدیدنظر نماید و بهترین شیوه اجرائی را برای اهدای کتاب های مناسب به مدارس در نظر گیرد، چرا که تنها راه افزایش منابع کتابخانه ای در بسیاری از مدارس این نمایشگاه است.

تعامل سازنده کتابداران در کتابخانه های مدارس مختلف می تواند دستاوردهای زیادی داشته باشد که برای این منظور راه های ارتباطی گوناگون تعریف شده و از سوی برگزارکنندگان دنبال می گردد.

 نشست کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی - تهران خرداد ماه ۱۳۹۵

 

 گفتنی است «میزگرد تخصصی کتابدارن کتابخانه های آموزشگاهی»،  با محورهای بحث: «بیان دغدغه ها و ضرورتهای فعالیت در کتابخانه های آموزشگاهی»، «چالش ها و نیازهای کتابداران شاغل در کتابخانه های مدارس»، «تبادل تجربیات بین کتابداران حاضر در جمع» و «بررسی نحوه ارتباط و تعامل بیشتر کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی بایکدیگر» برگزارشد.

کتابدار
|
iran
|
1395/04/08 - 14:37
0
1
یک سوال: ما که کتابدار آموزشگاهی نداشتیم این ها از کدام کتابخانه های آموزشگاهی پیدایشان شدو بیانیه دادند یکی راهنمایی می فرماید؟؟؟
پاسخ ها
پورصالحی
| Iran |
1395/04/15 - 16:18
یکی از مشکلات هر کتابداری که در کتابخانه های مدارس به کار گرفته می شود این است که تصور می کند او اولین نفری است که شانس حضور در مدارس را پیدا کرده و یا خود را به نحوی به سیستم آن مدرسه قبولانده است. اما تجربیات من در ده سال حضور در عرصه کتابخانه های مدارس نشان می دهد که تعداد کتابدارانی که دراین حیطه مشغول هستند کم نیست، صرفا از وحود هم اطلاع ندارند و یا از سوی سایر کتابداران مورد توجه قرار نمی گیرند. برای رفع چنین کمبودی جلسات مداومی از سوی دانشگاه تهران برگزار می گردد که کتابداران اموزشگاهی به دور هم جمع شده و به انتقال تجربیات خود بپردازند و با کمک مدیران اجرایی مشکلات این حیطه را عملا بشناسند و به رفع آنها کمک نمایند. برای اطلاع بیشتر از این فعالیت ها می توانید در گروه بحث زیر عضو شوید:
حسین یوسفی
|
Iran
|
1395/04/08 - 00:25
0
0
با سلام خدمت دوستان
به نظر من کتابخونه بدون کتابدار بیش از 20 درصد کارایی ندارد و دانش آموزان و سایر افردیکه آشنایی با کتابداری ندارن نمی توانند بیش از این از ظرفیتهای کتابخانه ها استفاده کنن.
بنابراین به نظر من بهتر است برای جلوگیری از این معضل کتابداران بکارگرفته شوند و به دلیل کمی کتابداران نسبت به مدارس هر کتابدار موظف شود مدیریت کتابخانه های چند مدرسه را به عهده گیرد.
امیدوارم به گوش مسئولین برسد.
با تشکر
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: