کد خبر: 24787
تاریخ انتشار: دوشنبه, 28 تیر 1395 - 23:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کتابخانه های عمومی در عصر اینترنت/شکاف دیجیتالی پر می شود

منبع : لیزنا
 گزارش استنفورد نشان می دهد که دسترسی به اینترنت همگانی در کتابخانه ها برترین راه حل برای رفع شکاف دیجیتال است.
کتابخانه های عمومی در عصر اینترنت/شکاف دیجیتالی پر می شود

 

به گزارش لیزنا،  دانشمندان دانشگاه استنفورد (جیمز فیشکین و همکاران) چگونگی همکاری مداوم سهامداران مختلف در مباحث حاکمیت اینترنتی را بررسی کرده اند. پروژه آزمایشی پژوهشگران در رای گیری مشورتی یک نقطه عطف مهم در زمینه علوم اجتماعی مدرن و دموکراسی آتن باستان با تمرکز بر این موضوع است که افزایش دسترسی به اینترنت برای نسل بعدی میلیاردها کاربر آنلاین در جهان عمدتاً در کشورهای در حال توسعه چگونه است.

 

در طول سال 2015 انجمن حاکمیت اینترنتی در برزیل، 61 مشاور را بر اساس 13 پیشنهاد سیاستگذاری خاص در نظر گرفت و آنها را در یک مقیاس نزولی رتبه بندی کرد که در بالای این رتبه بندی "تسهیل دسترسی آزاد همگانی" در مدارس و کتابخانه ها و همچنین بنگاه های تجاری و جوامع کاربری مطرح است. این نتایج به شدت از این دیدگاه IFLA حمایت می کند که کتابخانه ها در زمینه دسترسی به اطلاعات نقش مهمی در توسعه ملی دارند.

 

رتبه صفر در بین کاربران سایت‌های خاص و برنامه های خاص است (مانند فیس بوک و برخی خدمات دیگر) و حد پایین رتبه بندی به واحد سنجش نسل میلیاردی بعدی اختصاص یافته است. با توجه به اثرات آن بر دسترسی باز به اینترنت و مسئله مهم کتابخانه ها این یک موضوع بحث برانگیز است.

 

کمیته  FAIFE در IFLA مسئول ترتیبات جلسات بی طرفانه اینترنتی و رتبه صفر در کتابخانه جهانی و کنگره اطلاعات در کلمبوس، اوهایو در تاریخ دوشنبه 16 مرداد ماه خواهد بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: