از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران
اولین نشست ژورنال کلاب برگزار می‌شود

 به گزارش لیزنا، کمیتۀ پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران اولین نشست ژورنال کلاب را با عنوان «رفتار اطلاع‌یابی» روز شنبه 30 مرداد ماه 1395ساعت  15 تا 17 در تالار سخن ایرانداک برگزار می‌کند.

کمیتۀ پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی را برای رصد و توسعۀ وضعیت پژوهشی حوزۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی پیش‌بینی کرده است. یکی از برنامه‌هائی که جنبۀ اجرائی به خود گرفته، برگزاری نشست‌های ماهانۀ ژورنال کلاب با همکاری پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) است.

 

از جمله اهداف موردنظر برای برگزاری این نشست‌ها می‌توان به معرفی آخرین تحولات و مباحث مطرح شده در حوزه‌های موضوعی، آشنائی و کسب مهارت در معرفی و ارزیابی مقاله‌های منتشر شده و زمینه‌سازی برای شکل‌گیری هسته‌های تخصصی پژوهشی اشاره کرد. این نشست‌ها قرار است در روز شنبۀ آخر هر ماه و از مرداد تا اسفند سال 1395 و در حوزه‌های موضوعی مختلف (رفتار اطلاع‌یابی، تعامل انسان با رایانه، سازماندهی اطلاعات، سواد اطلاعاتی، علم سنجی، مدیریت دانش، بازیابی اطلاعات و کتابخانه دیجیتال) برگزار شود. برای اجرای هرچه بهتر این نوع نشست‌ها، یک شیوه‌نامۀ اجرائی توسط کمیته پژوهش تدوین شده است. در هر نشست یک مقالۀ انگلیسی برجسته و یک مقالۀ فارسی منتشر شده (ترجیحا از مقاله‌های منتشر شده توسط اعضای کمیتۀ پژوهش) مطرح می‌شود. در این نشست، کارشناسان و حاضران در جلسه می‌توانند زیر نظر مدیر جلسه و با توجه به معیارهای ارزیابی، دیدگاه خود را در رابطه با هر کدام از مقاله‌های مطرح شده بیان کنند. 

 

بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، نخستین نشست از نشست‌های ژورنال کلاب در حوزۀ موضوعی رفتار اطلاع‌یابی و از ساعت 15 تا 17 روز شنبه سی مردادماه در محل تالار سخن ایرانداک برگزار می‌شود.

مقاله‌های موردنظر برای طرح در نشست مرداد ماه عبارتند از:

1) Koh, K., Rubenstein, E., and White, K. (2015). Practical and scholarly implications of information behaviour research: a pilot study of research literature. Information Research, V. 20 NO. 4.  

2) منصوریان، یزدان، سنگری، محمود. (1394). بررسی رفتار اطلاع­‌جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی در تدوین پایان­‌نامه. تعامل انسان و اطلاعات. 2(2): 1-7.

 

شرکت در این نشست برای عموم علاقمندان آزاد است.