کد خبر: 25249
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 31 شهریور 1395 - 16:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

راه اندازی خدمات مرجع مجازی در بخش کتاب‌های خطی و نادر کتابخانه ملی

منبع : لیزنا
با هدف تسریع در پاسخگویی به نیاز پژوهشگران به صورت غیرحضوری، از طریق ابزارهای الکترونیکی (پست الکترونیک، چت و پیامک) در اداره کل کتاب های خطی و نادر، همزمان با عید سعید غدیر خم «خدمات مرجع مجازی» راه اندازی شده است.
راه اندازی  خدمات مرجع مجازی در بخش کتاب‌های خطی و نادر کتابخانه ملی

به گزارش لیزنا، خدمات مرجع مجازی در اداره کل کتاب‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی راه اندازی شد و از این پس کاربران می توانند بدون نیاز به حضور در محل کتابخانة ملی، پرسش های (پژوهشی و غیرپژوهشی) مربوط به کتاب‌های خطی و نادر را با کارشناسان مرجع مجازی در میان گذاشته و پاسخ مناسب را در کمترین زمان ممکن بین 1 الی 5 روز کاری دریافت دارند.

 

بنا بر گزارش اداره كل كتابهاي خطي و نادر، پاسخگویی به پرسش های کاربران در روزهای کاری شنبه تا چهارشنبه و براساس منابع و امکانات موجود در کتابخانه ملی و مطابق با خط مشی خدمات مرجع مجازی مصوب سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صورت خواهد پذیرفت.

 

این نوع خدمات در کتابخانه ملی از سال 1390 ارائه مي شود، بر پايه گزارش اداره كل كتاب هاي خطي و نادر با توجه به مزایای خدمات مرجع مجازی و استقبال پژوهشگران از خدمات غیرحضوری، این نوع خدمات در حوزه نسخه‌های خطی و نادر نیز اجرایی شد.از اين پس پژوهشگران با کارشناسان این نوع منابع به صورت مستقیم و غیرحضوری در ارتباط خواهند بود. این نوع خدمات در بسیاری از کتابخانه هایی که خدمات منابع خطی و نادر ارائه می کنند، هنوز اجرایی نشده است و اداره کل کتابهای خطی و نادر کتابخانه ملی ایران در بین سایر کتابخانه های صاحب نام کشور در این حوزه، جزء اولین ها محسوب می شود


خدمات مرجع مجازی به صورت آزمایشی از خرداد 1395 توسط گروه اطلاع‌رسانی اداره کل کتاب های خطی و نادر آغاز به کار کرده بود و اینک همزمان با فرارسید عید سعید غدیر خم رسماْ آغاز به کار آن اعلام می‌گردد. گروه اطلاع رسانی اداره کلی کتاب های خطی و نادر کتابخانه ملی همه روزه پاسخگوی پرسش‌های پژوهشگران است.


پژوهشگران برای بیان پرسش های خود می توانند به آدرسhttp://www.nlai.ir/Default.aspx?tabid=2714   مراجعه و پاسخ مناسب را در کمترین زمان ممکن دریافت دارند. ارائه خدمات چت (گفتگوی همزمان) شنبه تا چهارشنبه در ساعات 10 الی 12 صورت خواهد پذیرفت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: