کد خبر: 25302
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 مهر 1395 - 11:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کتابخانه ای باستانی در عمق صحرای آفریقا+تصاویر

منبع : لیزنا
 یکی از کشورهای قاره سیاه سالها است که کتابخانه ای مخفی و مملو از کتاب های باستانی و مرموز را در خود دارد و حال این کتابخانه در معرض دید افراد قرار می گیرد.
کتابخانه ای باستانی در عمق صحرای آفریقا+تصاویر

 به گزارش خبرنگار لیزنا؛ پس از سالها مرمت و تعمیر، سرانجام کتابخانه قدیمی در شمال شرق کشور مراکش در شهر FEZ به روی علاقه مندان و پژوهشگران بازگشایی شد.

 

گفتنی است، این کتابخانه به نام Qarawiyyin در قرن نهم هجری ساخته شده است و در آن حدود 4000 نسخه خطی نفیس از جمله قرآن مجید به زبان کوفی بر روی پوست شتر وجود دارد.

 

برای محافظت از کتاب ها یک سیستم اطلاعاتی بسیار قوی در کتابخانه نصب شده است، همچنین یک شبکه آب زیر زمینی با معماری بسیار پیشرفته از زیر کتابخانه می گذرد تا کتابها  در اثر رطوبت آسیب نبینند.

 

این کتابخانه توسط یک بانو در قرن نهم هجری بنیان گذاشته شده است و در ساختمان داخلی و مجاور آن بناهای باشکوه با معماری حیرت آور به چشم می خورد.

کارشناسان در نظر دارند در گام های آتی امکان استفاده افراد عادی از امکانات کتابخانه را فراهم کنند.

علاوه بر نوسازی ساختمان اصلی کتابخانه در آن آزمایشگاهی بسیار پیشرفته برای اسکن صفحات، بررسی مشکلات از جمله سوراخ شدگی پوسته کتاب توسط لیزر، چاپ دیجیتال و سایر امکانات بیسار عالی برای نگهداشت این مجموعه زیبا مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

کارنوسازی و محافظت از کتابهای این کتابخانه باستانی از سال 2012 توسط مقامات دولتی کشور مراکش در دستور کار قرار گرفت و آنها امیدوار هستند بنای این کتابخانه باعث رونق فضای کسب و کار و بالا رفتن علم دانشجویان شود.

  

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: