کد خبر: 25443
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 مهر 1395 - 00:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دیدار روسای دانشگاههای ایران و روسیه

روسیه در بین 400 دانشگاه تراز اول جهان تنها 6 دانشگاه دارد

منبع : لیزنا
در 29 مهر ماه سال جاری قرار است روسای 10 دانشگاه برتر کشور با روسای دانشگاههای برتر در مسکو در دومین اجلاس درباره مباحث آموزشی و پژوهشی بحث و تبادل نظر کنند.
روسیه در بین 400 دانشگاه تراز اول جهان تنها 6 دانشگاه دارد

 به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد رییس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز با اعلام این خبر گفت: اینکه دانشگاههای ایران تا چه اندازه از وضعیت آموزش عالی روسیه اطلاع دارند خبری دردست نیست. بهتر این بود که یکی از روسای دانشگاهها به نمایندگی از سایر دانشگاهها خبری را پیرامون این بازدید منتشر و توانمندیهای دانشگاههای روسیه را گزارش می کرد.

این استاد دانشگاه  یادآوری کرد: می دانیم وضع آموزش عالی در روسیه چندان مناسب نیست. در سال 2015 میلادی وزارت آموزش عالی روسیه اعلام کرده است که %40 از دانشگاههای کشور را تا پایان سال 2016 میلادی می بندد. همچنین، دولت درصدد است %80 درصد از شعبه های این دانشگاهها را تعطیل کند.

 

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بیان کرد: روسیه 593 دانشگاه دولتی با 1376 شعبه و 486 دانشگاه خصوصی با 682 شعبه است. در روسیه امروز تعداد دانشگاهها 5 برابر دانشگاههایی است که در دوره روسیه شوروی وجود داشت. علت عمده آن تاسیس تعداد زیادی از دانشگاههای خصوصی در دهه 1990 میلادی است. نتایج نظارت بر دانشگاههای این کشور نشان می دهد که کیفیت آموزش در بعضی از این دانشگاهها بسیار پایین است.

مهراد افزود: اکنون دولت روسیه می کوشد سطح و استانداردهای آموزشی این کشور را افزایش دهد. دولت روسیه امیدوار است که این حرکت به تقویت دانشگاههای فدرال در 10 منطقه مختلف روسیه کمک خواهد کرد.

چهره ماندگار علمی کشور تصریح کرد: تعطیلی دانشگاهها عمدتا متوجه موسسات آموزش عالی خصوصی است که استانداردهای آموزشی ضعیفی را از خود نشان می دهند. در این موسسات فروش مدرک متداول است و این موسسات از یک فرایند آموزشی مطلوب و اعضای هیات علمی با کیفیت برخوردار نیستند.

وی بیان کرد: این طرح مورد تمجید بسیاری از کارفرمایان روسیه قرار گرفته است. مثلا،  Sberbank بزرگترین بانک روسیه 240000 نیرو در خدمت دارد. این بانک براین باور است که روسیه به یک مدل آموزشی جدید نیاز دارد.

 

مهراد در ادامه گفت: در روسیه این اعتقاد وجود دارد که اکثر دانشجویان، استادان و کارفرمایان از کیفیت آموزش عالی ناخرسند هستند. در مورد کارفرمایان، در حدود %60 معتقدند که کیفیت آموزش عالی در کشور نامناسب است و مستلزم اصلاح و بهبود است.

 

به گفته این استاد دانشگاه علیرغم این، روسیه درصد بالایی از افراد تحصیل کرده را دراختیار دارد که 53.5 درصد را به خود اختصاص می دهد. در خلال سالهای 2000 تا 2013 سرمایه گذاری دولتی در دانشگاههای روسیه 21 برابر افزایش یافته است. با وجود این، دانشگاههای روسیه هنوز در گروه 100 دانشگاه برتر جهان قرار ندارند. رتبه بندی سال 2017-2016 نظام QS نشان می دهد که نخستین دانشگاه این کشور دانشگاه لومونوسف با رتبه 108 در بین دانشگاههای برتر جهان دیده می شود. رتبه دانشگاه سن پتززبرگ 258 است. دانشگاه ایالتی نوووسیبرسک نیز رتبه 291 را به خود اختصاص داده است. موسسات دولتی فیزیک و فناوری مسکو و روابط بین الملل مسکو نیز مشترکا 350 را در اختیار دارند. رتبه دانشگاه پلی تکنیک تومسک نیز 400 است. بر این اساس، روسیه در بین 400 دانشگاه تراز اول جهان تنها 6 دانشگاه دارد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: