کد خبر: 2582
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 21 مرداد 1389 - 11:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

ایده نصب کیوسک خودکار امانت کتاب از سوی کتابخانه عمومی تورنتو

کتابخانه عمومی تورنتو در حال مطالعه ایده نصب یک کیوسک خودکار  امانت کتاب در ایستگاه مترو است که در آن جا کاربران می توانند در هر زمان از روز یک کتاب را با کارت کتابخانه خود امانت بگیرند.

 به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران(لیزنا)، کتابخانه عمومی تورنتو در حال مطالعه ایده نصب یک کیوسک خودکار  امانت کتاب در ایستگاه مترو  است که در آن جا کاربران می توانند در هر زمان از روز یک کتاب را با کارت کتابخانه خود امانت بگیرند.

در اوایل سال جاری، انجمن کتابخانه عمومی تورنتو توافق نمود که ایده نصب یکی از این کیوسک های با انتخاب آزاد را بررسی نماید. به دلیل اینکه این ایده می تواند کارایی خوبی را در یک مرکز فعالیت شلوغ داشته باشد.  پیش بینی می شود که تا سال 2016، 330 هزار مسافر روزانه از طریق این ایستگاه عبور نمایند.

آن بیلی، مدیر کتابخانه عمومی تورنتو بیان می کند:"این دستگاه ها شبیه ماشین های دادو ستد هستند که می توانند کتابها، کتابهای جلد سخت، سی دی ها، دی.وی.دی ها را نگه دارند و صفحه ساده قابل لمس آن به کاربران اجازه می دهد که هر آنچه داخل آن است را ببینند." وی تصریح می کند: "اغلب از ما برای ارائه خدمات درمکان هایی که نمی توانیم شعبه هایی را برقرار کنیم، درخواست می شود. این ایده می تواند راهی برای ارائه سطحی از خدمات و به شیوه ای مقرون به صرفه باشد."

هزینه برای ایجاد این نوع کیوسک کتابخانه و مجموعه های مرتبط حدود 200 هزار دلار تخمین زده شده است و هزینه های اجرایی اضافی حدود 15 هزار دلار در سال است.

البته  مدیران کتابخانه مذکور این اعتقاد را دارند که نصب و راه اندازی چنین کیوسک های پیشرفته ی مبتنی بر فناوری در سالهای اخیرافزایش یافته ااند و می توانند خدمات وسیعی را  بدون صرف هزینه های  زیاد  برای ایجاد شعبه ای از کتابخانه ارائه دهند.

این ایده مفهوم جدیدی نیست ، و مانند این دستگاه قبلا" در اروپا و امریکا نصب شده است. در اروپا بسیاری از این ماشین ها  در فضایی خارج از شعبه های کتابخانه قرار گرفته اند. بنابراین کاربران می توانند کتابها را امانت بگیرند. درامریکا، این ماشین ها معمولا" در ایستگاه های رفت و آمد شلوغ و مراکز خرید نصب شده اند.

در کانترا کاستا واقع در منطقه خلیج سانفرانسیسکو، سه دستگاه با نام های “Library a Go Go” در حال استفاده هستند. کتابدار کتی سانفورد، گفت: " ما در کتابخانه مان به طور مداوم کاربران از راه دوری داریم که ساعت کاری کتابخانه مان با  آن ها مطابقت ندارد. این  دسته از کاربران به شرایطی سریع، راحت و آسان نیاز دارند.ب عد از اینکه اولین دستگاه در سال 2008 نصب شد، تقاضا ها برای کارتهای جدید کتابخانه تغییر یافت و حدود 30% از مجموعه دستگاه ها اکنون در حال گردش هستند وبرخی کاربران آنها مردمی هستند که هرگز فکر نمی کردیم که آن ها عضو کتابخانه شوند. در ابتدا  کتابخانه نسخه های متعددی از عناوین مشابه که جزء کتاب هاب پرفروش و محبوب بودند را در دستگاه ها ذخیره می کردند. اما متوجه شدیم که کاربران حق انتخاب بیشتری را با نسخه های کمتری از عنوانی واحد ترجیح می دهند."

در اتاوا مدل های ساده تر دستگاه کمتر از 20 هزار دلار هزینه می برد که ماه مارس امسال دو دستگاه یکی برای بزرگسالان و دیگری برای کودکان در یک مرکز انجمن باز سازی شده نصب گردید.

لیندا استندیک، مدیر خدمات عمومی کتابخانه عمومی اتاوا گفت: " این دستگاه ها بسیار ساده هستند، آن ها مانند دستگاه های دادو ستد هستند و می توانیم ببینیم چه چیزی در آن ها وجود دارند و شما تنها یک حرف و عدد مانند G5 را وارد می کنید و سپس کتاب را با یک رسید دریافت می نمایید."

ماریا مک رای عضو انجمن اتاوا، به دلیل اینکه کتابدار دیگری وجود نداشت مسئول کیوسکی در بخش خود بود، او معتقد است که وجود چنین دستگاه هایی باعث تقویت سواد می شود . وی می گوید: "کودکان به این گونه وسایل اشتیاق نشان می دهند  و من دیده ام که به معنای واقعی کلمه کودکان این گونه دستگاه ها را در آغوش می گیرند."

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: