کد خبر: 2583
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 21 مرداد 1389 - 13:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

همگانی سازی علم مهمترین هدف کتابخانه حسینیه ارشاد

کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، در راستای هدف خود، همگانی سازی علم و توسعه و ترویج مطالعه و کتابخوانی، اقدام به برگزاری برنامه های متعددی می کند.

پریسا امیرقاسم خانی، مسئول روابط عمومی کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) گفت: کتابخانه حسینیه ارشاد در راستای اهداف خود مبنی بر همگانی سازی علم، نزدیک کردن دانش تخصصی به اذهان عمومی و ترویج فرهنگ کتابخوانی و تشویق به مطالعه اقدام به برگزاری برنامه های متعددی نموده است.

وی افزود: از سال 1388 همزمان با شکل گیری روابط عمومی این کتابخانه، برگزاری همایش های متعدد در حوزه های مختلف علمی و فرهنگی در دستور کار قرار گرفت. از جمله این برنامه ها می توان به جلسات نقد ادبی، کلاس های مختلف شاهنامه خوانی و جلسات رفتار با کودک و نوجوان اشاره کرد.

وی در خصوص ضرورت سخنرانی دکتر مبشر، نماينده سازمان فضايي اروپا (ESA) در ناسا، در حوزه نجوم که روز چهارشنبه مورخ 20 مرداد 1389 در این کتابخانه برگزار شد گفت: اگر یک کتابخانه عمومی بتواند مسائل پیچیده ی علمی را به زبان ساده به عموم معرفی کند می توان امیدوار بود که به اهداف خود دست یافته است.

امیرقاسم خانی افزود: هدف کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، ترویج و توسعه فرهنگ و دانش در میان عموم افراد است. به طوری که بتوانیم مفاهیم پیچیده ی علمی و تخصصی را به زبان ساده در اختیار افراد غیرمتخصص در آن حوزه موضوعی ویژه قرار دهیم.

همچنین کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، نشستها، همایشها و... تخصصی را در حوزه کتابداری نیز برگزار می کند که افراد متخصص در این حوزه و افراد علاقه مند می توانند با شرکت در این برنامه ها دانش خود را ارتقا بخشند.

به گفته امیرقاسم خانی، هدف اصلی از برگزاری این برنامه ها افزایش تعداد اعضای کتابخانه نیست بلکه بیش از آن هدف ما از ارائه این خدمات اطلاع رسانی در حوزه موضوعی مختلف است اما بالطبع با حضور افراد در کتابخانه و آشنایی با آن ممکن است تمایل داشته باشند که از دیگر خدمات آن نیز بهره گیرند و لذا اقدام به عضویت در کتابخانه نمایند.

وی در ادامه در خصوص برنامه های تابستانی این کتابخانه افزود: از ابتدای تابستان تا کنون کلاس های آموزشی متعدد در سطوح مختلف سنی داشتیم. برای گروه سنی کودک و نوجوان، کلاس نقاشی خلاق در حال برگزاری است و  کلاس قصه ها و افسانه ها  در آینده برگزار می گردد. کارگاه های آموزشی نحوه رفتار با کودک و نوجوان نیز برای والدین در این فصل برپا بوده است و کلاس شاهنامه خوانی برای گروه سنی بزرگسال در حال برگزاری است.

پریسا امیرقاسم خانی گفت: از تابستان امسال برگزاری نمایشگاه های موضوعی را در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد در برنامه ها داریم که اولین نمایشگاه موضوعی با عنوان "معرفی شعرای گمنام" 14 تیر ماه 1389 همزمان با روز قلم برگزار شد. در این نمایشگاه کتابخانه اقدام به معرفی کتب شعرایی که کمتر شناخته شده و مطرح هستند پرداخت و خوشبختانه استقبال خوبی از این نمایشگاه شد.

وی افزود: دومین نمایشگاه موضوعی کتابخانه حسینیه ارشاد، شهریور ماه سال جاری برپا می شود.

پریسا امیرقاسم خانی در ادامه از برگزاری همایش کتابخانه دیجیتال در آبان ماه سال جاری، خبر داد.

مسئول روابط عمومی کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد گفت: در طول سال نیز همایش های متعددی از جمله "اقوام"، "رباتیک"، و "جانور شناسی" برگزار می شود.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان ساعت کار کتابخانه 8 تا 14 است و کتابخانه آماده ارائه خدمات خود به مراجعه کنندگان محترم است.

وی در خصوص برنامه ها و خدمات کتابخانه به نابینایان و ناشنوایان گفت: کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد دارای دو بخش مجزا برای مراجعه کنندگان نابینا و ناشنوا است. بخش ناشنوایان کتابخانه، آماده ارائه خدمات به گروه سنی کودک و نوجوان است و آماده سازی و ارائه کتابهای ساده سازی شده از برنامه های این بخش است. همچنین کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، کتابخانه ی سیاری به طور فعال به ناشنوایان خدمات ارائه می دهد.

همچنین بخش نابینایان نیز در همه گروه های سنی فعالیت می کند و خدمات این بخش شامل تولید و ارائه کتابهای گویا و بریل است. این بخش به نابینایان آموزش کامپیوتر هم می دهد.

مسئول روابط عمومی کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد در خصوص اشتغال زایی این کتابخانه برای نابینایان بیان کرد: نابینایانی که نحوه کار با کامپیوتر را می دانند و آموزش های لازم را کسب کرده اند در این برنامه ی اشتغال زایی فعالیت می کنند، همکاری آنها در خصوص ویراستاری و تولید کتابهای بریل است که خوشبختانه استقبال خوبی نیز صورت پذیرفته است.

پریسا امیرقاسم خانی درباره همکاری کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد با دیگر کتابخانه ها و مراکز فرهنگی گفت: تا کنون تفاهم نامه ای رسمی مبنی بر همکاری با کتابخانه ها نداشته ایم ولی همکاری در زمینه اهدای منابع اطلاعاتی صورت پذیرفته است اما در دستور کار است که در آینده تفاهم نامه هایی به منظور گسترش همکاری ها با کتابخانه ها و مراکز فرهنگی منعقد گردد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: