کد خبر: 2601
تاریخ انتشار: شنبه, 23 مرداد 1389 - 11:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

5 دلیل بهتر بودن کتاب های چاپی نسبت به کتاب های الکترونیکی

بهترین کتابخوان الکترونیکی طراحی شده در مقایسه با کتاب های چاپی، ابتکاری سرد، سخت و بی روح است. هیچ کتابخوان الکترونیکی­ ای نمی تواند خاطرات کتاب در دست شما را برایتان مرور کند.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، همان گونه که اکنون روزنامه های چاپی به سمت الکترونیکی شدن گرایش دارند و آینده آن ها به طو ر جدی مورد بحث است، در مدت کمتری چنین اتفاقی برای کتابهای چاپی می افتد. هر چند که همواره کتاب­های چاپی و الکترونیکی با یکدیگر مقایسه می شوند و دلایلی برای برتری یکی بر دیگری، ذکر می گردند. اما آن چه که مهم است محتوای کتاب مورد مطالعه می باشد.

احساس ، بسته بندی، به اشتراک گذاری، نگهداری و کتاب­های دست دوم پنج دلیل برای برتری کتاب های چاپی نسبت به کتاب های الکترونیکی است.

در ذیل 5 دلیل شرح داده خواهد شد که بر بهتر بودن کتاب های چاپی نسبت به کتاب های الکترونیکی دلالت می کند:

1-      احساس: کتابهای چاپی احساس خوبی در دستان شماست. حتی بهترین کتابخوان الکترونیکی طراحی شده در مقایسه با کتاب های چاپی، ابتکاری سرد، سخت و بی روح است. هیچ کتابخوان الکترونیکی­ ای نمی تواند خاطرات کتاب در دست شما را برایتان مرور کند.

2-      بسته بندی: گاهی برخی کتاب های الکترونیکی بعضی تصاویر را در جلد رو یا پشت کتاب های الکترونیک از دست می دهند. اما کتاب های چاپی در مقایسه آن ها بسته بندی و طراحی جلد زیباتری دارند. به طور مشابه می توان به صحافی کتاب یا سبک حروف اشاره داشت که با دقت زیادی توسط شرکت ها برای کتابهای چاپی شان انتخاب می شود، که تجربه متفاوتی را در خواندن به خواننده القا می کند. اگر کتاب های الکترونیکی این ویژگی را به مبارزه می طلبند، نیاز است که آن ها به  گزینه ای منحصر و بومی با فرمت الکترونیکی تبدیل شوند. برای ایده گرفتن می توان به آن چیزی که Arcade Fire با انتشار  الکترونیکی آخرین آلبوم خود انجام داد، اشاره کرد.که آلبوم خود را با دفترچه ای قابل دسترس در یک سی.دی مطابقت داد و آن را به عنوان "یک کار هنری همگام" نامگذاری کرد که شنوندگان را قادر می ساخت در حالی که به اشعار گوش می کنند از طریق آی پاد یا آیفون  به متون اشعار، عکس ها یا پیوند ها دسترسی داشته باشند.

Skip Knox بیان می کند:"ما به نسلی جدید از نویسندگان و ناشران نیاز داریم که آثار هنری جدید را در کنار تکنولوژی به وجود آورند."

3-      به اشتراک گذاری:  شما می توانید یک کتاب چاپی با یادداشت های شخصی نوشته شده در آن  را از دوستان خود قرض بگیرید. اما هیچ گاه نمی توانید یک کپی از کتاب الکترونیکی خود را به شخصی دیگر قرض دهید. مدیریت حقوق دیجیتالی (DRM) یا فرمت های کتاب الکتزونیکی غیر قابل استفاده با یکدیگر از این ویژگی به اشتراک گذاری جلوگیری می کند.

به هر حال باید پذیرفت که هر دو مورد – یادداشت های شخصی کتاب های چاپی و به اشتراک گذاری  کتابهای الکترونیکی- توسط تولید کنندگان کتاب خوان های الکترونیکی به زودی یا دیرتر اضافه خواهد شد.چرا که دلیل فنی مبتنی بر اینکه این گزینه ها نمی توانند اضافه شوند، وجود ندارد.

4-      نگهداری: یکی دیگر از موضوع های کتاب های الکترونیکی و مدیریت حقوق دیجیتالی ویژگی دسترس پذیری به کتاب ها برای خود فرد است.همان طور که Lafond  با فصاحت و بلاغت بیان می کند: " اگر من یک کتاب الکترونیکی بخرم، آن را می خوانم، ذخیره اش می کنم و سعی می کنم در 10 سال بعد مجددا" آن را مطالعه کنم و این فکر همه است که آیا یک سکو یا وسیله ای برای فرمت کتاب الکترونیکی و طرح مدیریت حقوق دیجیتالی در آینده وجود خواهد داشت؟"

Gwyn Headly با کمی عیب جویی و بد گمانی بیان می کند که " کتاب های الکترونیکی از این جهت خوبند که شما می دانید، نمی خواهید مجددا" آن را بخوانید."

البته شایان ذکر است که  خطراتی مشابه این برای کتاب های چاپی وجود دارند. مثلا" زمانی که به فردی قرض داده می شوند و هیچ گاه به صاحبش باز گردانده  نمی شود. یا وقتی که در جایی نا مناسب قرار می گیرد و دیگر یافت نمی شود. به هر حال لازم است  تولید کنندگان کتاب ها و کتاب خوان های الکترونیکی قبل از اینکه مشتریانشان مجددا" به کتاب های چاپی روی آورند،این مشکلات را رفع نمایند.

5-      کتاب های دست دوم:  بسیاری از کاربران کتابهای الکترونیکی به این مسئله اشاره می کنند که کتاب های الکترونیکی بسیار گران هستند به خصوص در ویرایش های اول و از سویی نمی توان نسخه دست دوم آن ها را یافت. همانند موارد مذکور قبلی کتاب های الکترونیکی لزوما" نمی توانند با این ویژگی کتاب های چاپی مطابقت داشته باشند. به هر حال قیمت کتاب های الکترونیکی با گذشت زمان منعطف تر و ارزانتر خواهند شد.حتی در حال حاضر نیز می توان کتاب هایی الکترونیکی را ارزانتر از قیمت چاپی شان خریداری کرد.

به طور خلاصه، مخالفان و طرفدارانی برای هر دو کتاب های الکترونیکی و چاپی وجود دارند. بازار کتاب های الکترونیکی به مرحله خوبی رسیده است.بنابراین در طول سال های بعدی، بهبود بیشتری خواهند یافت.

در تحلیل نهایی، ارزش واقعی هر کتاب- چه به صورت چاپی یا الکترونیکی- در محتوای آن است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: