کد خبر: 26137
تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 آذر 1395 - 08:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

روسا و مدیران انستیتوهای تکنولوژی هند از (RICeST) و (ISC) بازدید کردند

منبع : لیزنا
روسا و مدیران انستیتوهای تکنولوژی هند (IITs) از مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)بازدید کردند.
روسا و مدیران انستیتوهای تکنولوژی هند از (RICeST) و (ISC) بازدید کردند

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی و همکاري‌های علمی بين المللی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST)، روساء و مدیران انستیتوهای تکنولوژی هند (IITs) در تاریخ هشتم آبان‌ماه 1395 از مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بازدید کردند. 

این بازدید با حضور دکتر محمدجواد دهقانی رئیس مرکز منطقه‌ای و سرپرست ISC، دکتر محمدرضا قانع مشاور علمی ریاست مرکز منطقه‌ای، دکتر علی گزنی معاون پژوهشی و فناوری ISC ، دکتر محمدرضا خلیلی رایزن علمی ایران در هند،  روساء و مدیران انستیتوهای تکنولوژی هند  (IITs) و همچنین نمایندگان سفارت هند در محل مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در شیراز برگزار شد.

این نشست پیرو پیگیری‌های مجدانه رایزن علمی ایران در هند، دکتر محمدرضا خلیلی به منظور ایجاد ارتباط و همکاری‌های علمی دانشگاه‌های هند با مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST)  صورت پذیرفت. در این نشست دکتر محمدرضا قانع مشاور علمی ریاست مرکز منطقه‌ای به معرفی خدمات ملی و بین‌المللی و همچنین دستاوردهای قابل توجه مرکز منطقه‌ای در طی سال‌های اخیر پرداخت و رشد میزان مدارک علمی نمایه شده در حوزه‌های مختلف موضوعی را به تصویر کشید.

پس از آن دکتر علی گزنی معاون پژوهشی و فناوری ISC ، به مقایسه عملکرد علمی چهار انستیتو تکنولوژی هند (بمبئی، دهلی، کانپور و رورکی) بر اساس شاخص‌های مختلف علم‌سنجی پرداخته و نقاط قوت و ضعف هر موسسه را در سیستم‌های مختلف نمایه‌سازی و رتبه‌بندی بین‌المللی براساس شاخص‌های تعداد مقالات، محققان، استنادهای دریافتی و غیره مورد بررسی قرار داد.


ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی

در ادامه این نشست، دکتر راماگوپال رائو ، رئیس انستیتو  تکنولوژی هند واحد دهلی ضمن تقدیر از تلاش و دستاوردهای چشمگیر روسا، معاونین و اعضای هیات علمی مرکز منطقه ای و ISC، نقش این دو سازمان را در ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی به ویژه در حوزه مهندسی بسیار مهم توصیف نمود.

همچنین دکتر دوانگ کاکر رئیس انستیتو تکنولوژی هند واحد بمبئی و دکتر ایندرانیل مانا، رئیس انستیتو تکنولوژی هند واحد کانپور با اشاره به کارایی چشمگیر سیستم‌های علم‌سنجی به کار رفته در مرکز منطقه‌ای و ISC، بر برتری قابل توجه این دو سازمان نسبت به  مراکز سنتی گردآوری اطلاعات علمی در جهان تاکید نمود و خواهان بهره‌گیری انستیتوهای تکنولوژی هند از خدمات مرکز منطقه‌ای و ISC شدند.

در پایان نشست، به دنبال ابراز تمایل روسا و مدیران انستیتوهای تکنولوژی هند نسبت به گسترش همکاری با مرکز منطقه‌ای و ISC و بهره‌گیری از خدمات این دو سازمان در زمینه علم‌سنجی، مقرر گردید در آینده نزدیک تفاهم‌نامه‌هایی میان مرکز منطقه‌ای و 4 انستیتو  تکنولوژی هند در زمینه تاسیس شاخه مرکز منطقه‌ای در این انستیتوها، در اختیارگذاری پایگاه‌های تمام متن مقالات فارسی جهت بهره‌گیری توسط پژوهشگران و محققان زبان فارسی، شرق‌شناسان، ایران‌شناسان و همچنین کرسی‌های زبان فارسی، برگزاری کارگاه، سمینار، کنفرانس و جلسات مشترک و در نهایت تبادل انتشارات علمی خود از قبیل کتاب، مجله، گزارش‌های فنی و پژوهشی، پایان نامه‌ها و غیره، به منظور حصول اهداف پژوهشی و آموزشی منعقد گردد، که این موارد در نشست مذکور توسط روسا، معاونان و مدیران انستیتو های تکنولوژی هند و مرکز منطقه‌ای مورد گفتگو و  بررسی قرار گرفت.

لازم به ذکر است که مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با هدف تامين مدارک علمی مورد نياز اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی ايران و کشورهای منطقه پايه‌گذاری شده است. از جمله فعالی‌ های مهم مرکز منطقه‌ای می‌توان به برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشورهای منطقه، تأسیس انواع پایگاه‌های اطلاعاتی، انتشار گزارش‌های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب‌های فارسی و غیر فارسی، حمایت از پژوهش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه‌های علوم و فناوری ، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخش‌های صنعتی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیازها و تأمین اطلاعات مورد نیاز آنها اشاره کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: