کد خبر: 26153
تاریخ انتشار: جمعه, 12 آذر 1395 - 13:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

اولین کافه کتابخانه دیجیتال افتتاح شد

منبع : لیزنا
اولین کافه کتاب دیجیتال، با نام کافه راری یازدهم آذرماه 1395 با مدیریت محمد آباقری افتتاح شد.
اولین کافه کتابخانه دیجیتال افتتاح شد

 به گزارش لیزنا، مراسم افتتاحیه کافه راری، با حضور نوش‌آفرین انصاری،کتاب‌دار پیشکسوت، و عضو هیئت مدیره و دبیر شورای کتاب کودک، محمد آباقری، مدیریت کافه راری، مريم پورثاني مدير انتشارات پورثاني، سرگرد جعفري؛ رياست كتابخانه دانشگاه عالي دفاع ملي، دكتر مهدي عليزاده مشاور اسبق رئيس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي،  گروه موسيقي بين المللي دلنوازان، تني چند از مولفان، ناشرين و روساي كتابخانه هاي دانشگاهي برگزار شد.

نوش آفرین انصاری در افتتاحیه کافه راری گفت: «وجود چنین فضایی امکان دور هم جمع شدن و صحبت درباره کتاب را فراهم می‌کند. شاید موجب خوانش‌های جمعی شود و تشکل‌هایی که موجب اندیشیدن می‌شود را ایجاد کند. دانش در دانشگاه زاده نمی‌شود. زمینه دانش در جامعه شکل می‌گیرد. امکانات جدید به ایده من تحقق می‌بخشد تا هر کس در روستا، در مزرعه، روی کشتی، در کارخانه یا هر جایی که قرار گرفته است، بتواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند. اطلاعاتی که به مرور تبدیل به دانش می‌شود.»

 

در حاشیه مراسم محمد آباقری، مدیرعامل شرکت پیام حنان، در گفتگو با خبرنگار لیزنا درباره اینکه چطور ايده افتتاح كافه راري به ذهن شما رسيد گفت: ايده كافه راري  يكي از برنامه هاي نقشه راه استراتژيك پيام حنان است كه در ابتداي امر با ايجاد گروهي در شبكه اجتماعي تحت عنوان"انديشكده پيام حنان" كار خود را طبق يك برنامه از پيش تعريف شده  آغاز نمود. اين طوفان فكري كه بتواند در شبكه مجازي به ارائه خدمات اطلاعاتي بپردازد نگاهي جديد به ارائه خدمات اطلاع رساني بود  و همانطور كه چندي پيش نيز اعلام گرديد انديشكده در ظرف مدت كمتر از يك ماه از مرز ارائه ٣٠٠٠ عنوان منبع اطلاعاتي مورد نياز كاربران خود عبور كرد. اين تفكر در راستاي ارائه اطلاعات سالم و پاسخ موثر به نياز اطلاعاتي كاربران، نيازمند فضاي فيزيكي بود كه بتواند با كاربر خود رو در رو ارتباط داشته باشد به عبارتي نگاه جديدبه فضاي علمي و حتي اقتصادي به حرفه كتابداري من را بر آن داشت تا كافه راري را تاسيس نمايم. كافه راري مكاني جهت تبادل انديشه، هم انديشي، هم افزايي با برگزاري كارگاه ها، نشست ها و حتي مراجعه لايه عام جامعه به منظور برطرف سازي نياز اطلاعاتي از زاويه خاص است. كافه راري متعلق به عموم جامعه اطلاعاتي است. كافه راري با دو گروه متخصص اداره مي شود كه فقط به گروه اول يا همان گروه  متخصصان علم اطلاعات كه در آن به ارائه خدمات كتابخانه مرجع چه در فضاي فيزيكي و چه در فضاي ديجيتال مي پردازند اشاره ميکنم.

وی افزود: كافه راري يا همان مكان فيزيكي انديشكده پيام حنان فرايند ثبت رسمي خود را در سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامي تحت عنوان مركز فرهنگي ديجيتال طي نمود و از طرفي ديگر نيز در مجاري قانوني فرايند ثبت قانوني خود را به اتمام رساند و امروز رسما با نگاهي جديد به حرفه علم اطلاعات و دانش شناسي و پس از طي چند ماه زحمت شبانه روزي همكاران اينجانب افتتاح رسمي گرديد و پا به عرصه كتابداري و اطلاع رساني نهاد.

باقری درباره هدف از افتتاح اين مركز بيان کرد: نگاه دنیای امروز به فعالیت های حرفه ای متفاوت است. مكان فيزيكي اندیشکده يا همان كافه راري نوعی نگاه متفاوت به مخاطب است. نگاه ما کمک به چرخه حرکت اطلاعات و ارتقای علمی خود و تعامل با کاربران و پاسخ مشارکتی به تمام نیازهای این حوزه زیر یک سقف است و به همین منظور از بهترین پژوهشگران استفاده می کنیم تا بتوانيم بخشي از اهداف خود را جامه عمل بپوشانيم.

 

وی اهداف کافه راری را، دسترسي برخط به تمام پايگاه هاي اطلاعات علمي دنيا جهت رفع نياز اطلاعاتي طيف گسترده اي از مخاطبان در فضايي متفاوت، تامين منابع اطلاعاتي و پاسخ به نياز اطلاعاتي كاربران، ايجاد فضاي چالشي پرسش و پاسخ و رفع نيازهاي اطلاعاتي، پذیرش چاپ کتاب محدود با تسهیلات ویژه از درگاه كافه راري با توجه به دارا بودن مجوزات قانوني در انتشارات پيام حنان، عرضه كتب و منابع چاپی با تسهیلات بسیار ویژه، برگزاری جشن‌های امضا، پاتوق هم اندیشی در كافه راري، تولید خبرنامه از آنچه كه در نشست هاي كافه راري مي گذرد، تولید و انتشار رسانه هاي معتبر در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، برگزاري نشست هايچ علمي، حرفه اي به منظور ارتقا سواد اطلاعاتي و همچنین مركز ارائه و تبادل تازه هاي علم اطلاعات و دانش شناسي بیان کرد.

 

وی افزود: بسامد کلی کار این است که کارِ نو را مطرح می کنیم و زیرساخت آن را فراهم کردیم. توجه داشته باشید به همان اندازه که اطلاعات در دسترس هست،  آلودگی اطلاعات هم کنار آن است، که امروزه حتی با اطلاعات آلوده بهره برداری تجاری نیز صورت می‌پذیرد. ما با بيان اهداف فوق سعی داریم با مشارکت اندیشمندان آن را اطلاع رسانی عمومی نماییم به گونه ای که مخاطب هرگز دچار سردرگمی نشود. دركافه راري با شعار Relax and Research همه مبادلات اطلاعاتی به شکل و زبان ساده و در فضايي لوكس و متفاوت صورت مي پذيرد تا طیف گسترده‌ای از کاربران بتوانند در فضایی که متعلق به خودشان است مشارکت داشته باشند و حتي با يك حال و هواي شبيه كافي شاپ اما نگاهي كاملا متفاوت قصد در جذب طيف گسترده اي از مخاطبين را داريم.

 

مدیر کافه راری درمورد برنامه هاي  آينده كافه راري گفت: اتاق فكر پيام حنان كه متشكل از تيم كارشناسان و مشاوران استراتژيست است با ايده هاي نو و متفاوت اهداف كافه راري را ترسيم نموده و محدوده فعاليت كافه راري را در يك چارچوب مشخص بنيان نهاده است و اگر بخواهم پاسخ اين سوال را به شكل كلي و فقط معطوف به لايه كتابداري ارائه دهم يك حركت همه جانبه در علم اطلاعات براي طيف گسترده اي از مخاطبين از دانشجويان تا فارغ التحصيلان پيش بيني شده است كه بتواند نياز اطلاعاتي را در فضايي متفاوت تر از آنچه تا كنون بوده است جامه عمل بپوشاند. البته كافه راري برنامه هاي بسيارگسترده اي دارد كه ان شاالله در آينده اي نزديك شاهد ارائه گام به گام آن خواهيم بود.

 

باقری در پاسخ به این سوال که آيا كافه راري مي تواند پل ارتباطي بين افراد و نهادها و سازمان هاي مختلف باشد بیان کرد: همانطور كه در بخش اهداف اشاره شد كافه راري با ايجاد فضاي چالشي پرسش و پاسخ، يك پل ارتباطي بين طيف گسترده اي از جامعه درفضايي متفاوت شكل مي دهد تا بتواند با هم انديشي، هم افزايي و برگزاري نشست هاي علمي اين پل ارتباطي را رقم زند. لازم به ذكر است كه براي زمستان ٩٥ تا كنون سه كارگاه نيز در كافه راري برنامه ريزي شده كه متعاقبا اطلاع رساني مي گردد.

وی با بیان اینکه امكان استفاده از كتاب و منابع اطلاعاتي براي مراجعه كنندگان در نظر گرفته شده است تاکید کرد: در درجه اول و در فاز اول از بهره برداري كافه راري منابع مرجع تمامي حوزه علوم فراهم شده است. همچنين تمامي كتب مورد نياز نيز به شكل ديجيتال در اختيار كاربران قرار دارد. ضمنا كافه راري با خريد اشتراك و اتصال به پايگاه هاي اطلاعات علمي فارسي، آمادگي پاسخ موثر به نياز اطلاعاتي طيف گسترده اي از جامعه را دارد.

 

باقری همچنین بیان کرد:  با توجه به برنامه هاي از پيش تعيين شده اي كه پيام حنان با شعار بينشي عميق، تصميمي دقيق رقم مي زند و قصد آنرا دارد كه تمام نيازهاي كتابداري را زير يك سقف جمع نمايد، هم اكنون نيازمند مشاركت عمومي تمامي علاقه مندان است و از همين رسانه دعوت مي كنم كه به ما بپيونديد و ما را در ادامه مسير همراهي نماييد كه البته مشاركت جمعي مي تواند در بهتر برگزار شدن اهداف ما نقش به سزايي داشته باشد و از همين جا دستان همراهي شما را به گرمي مي فشاريم.

وی افزود: كافه راري ماحصل كارآفريني نوين در حوزه علم اطلاعات است و مايه شعف است كه در مراسم افتتاح شاهد بيانات ارزشمند استاد فرزانه سركار خانم دكتر نوش آفرين انصاري بوديم كه ايشان با ارائه پيشنهاداتي ارزشمند چراغ راهي را براي ما روشن کردند كه تا چه حد مي توان اهداف كافه راري را توسعه داد و همچنين در ضمن برنامه پيشنهادات بسيار ارزشمندي را براي پربار شدن كافه راري دريافت كرديم كه همه و همه نشان اين است كه كافه راري متعلق به جامعه كتابداري است و جاي آن در اين حرفه ديگر خالي نيست و ضمنا از همين رسانه، نويد يك رخداد ديگر را در گروه انديشكده پيام حنان -كه آن نيز در راستاي «تمام نيازهاي كتابخانه زير يك سقف است» - را اعلام مي دارم كه به زودي از درگاه گروه منتشر مي گردد.

باقری در پایان گفت: آخر كلام، لازم و واجب به ذكر است مراتب تشكر و سپاس خود را از همكاران محترم  ليزنا اعلام دارم كه با پوشش خوب خبري پرچم داررسانه علم اطلاعات و دانش شناسي كشور هستند و توفيقات روزافزون اين عزيزان را از درگاه ايزد منان خواستارم و از تمام  همراهان كه در برگزاري جشن افتتاحيه توفيق خدمتشان را داشتيم سپاسگزاري بيكران خود و همكارانم را اعلام مي نمايم.

 

کافه راری در خیابان شهید مطهری، نبش تركمنستان، پلاك ١٤ (طبقه فوقاني رستوران دي) طبقه اول شرقي واقع است.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: