کد خبر: 26220
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 آذر 1395 - 11:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

طبق اعلام جعفر مهراد

دانشگاه‌های چین در صدر رتبه‌بندی بریکس

جعفر مهراد، رییس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز، نتایج رتبه‌بندی کشورهای بریکس و نوظهور اقتصادی را بررسی کرد.
دانشگاه‌های چین در صدر رتبه‌بندی بریکس

  به گزارش لیزنا، جعفر مهراد، رییس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز، با اعلام نتایج رتبه‌بندی کشورهای بریکس و نوظهور اقتصادی گفت: موسسات آموزش عالی چین در رتبه بندی بریکس و اقتصادهای نوظهور که توسط نظام رتبه‌بندی تایمز منتشر شده است، نسبت به سایر کشورها برتری دارند.

به گفته وی در بین 10 دانشگاه نخست، چین 6 دانشگاه ممتاز دارد. بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی است.

مهراد بیان کرد: در این رتبه‌بندی که چهار سال متوالی است منتشر می‌شود، دانشگاه‌های پکن و شینگهوا رتبه‌های اول و دوم را بخود اختصاص داده‌اند. دانشگاه فودان، با 11 پله صعود در جایگاه ششم رتبه‌بندی امسال نشسته است.

استاد دانشگاه شیراز افزود: چین در بین 300 دانشگاه دارای 52 دانشگاه برتر است. از این تعداد، 44 دانشگاه در بین 200 دانشگاه برتر قرار دارند که نسبت به سال گذشته پنج برابر افزایش نشان می‌دهد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: هندوستان از نظر تعداد موسسات آموزش عالی، که در این رتبه بندی گزارش شده است، ذارای 27 دانشگاه ممتاز است که در راس آن انستیتو علوم هند در رتبه 14 قرار دارد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد هندوستان به زودی نسبت به تایوان (دومین کشوری که در بین 200 دانشگاه ممتاز بیشترین موسسه آموزش عالی دارد) پیشی خواهد گرفت.

به گفته مهراد، هندوستان دارای 19 دانشگاه ممتاز در بین 200 دانشگاه است که تعداد آنها در سال گذشته 16 دانشگاه بود، در حالیکه تایوان دارای 21 دانشگاه است که در سال گذشته تعداد آنهابه 24 دانشگاه می‌رسید.

مهراد ادامه داد: با وجود این، عملکرد سایر کشورهای بریکس، عمدتا به علت رقابت های فزاینده، و در نتیجه گسترش فهرست جدول رتبه‌بندی، از 41 کشور به 300 دانشگاه رو بکاهش گذاشته است. این فهرست در سال گذشته تنها حاوی 200 دانشگاه ممتاز از 35 کشور نوظهور اقتصادی بود.

وی افزود: برزیل دیگر در بین 10 دانشگاه نخست دانشگاه ممتاز ندارد. دانشگاه سائو پالو با 4 رتبه سقوط در مقام 13 این رتبه‌بندی نشسته است. این کشور در رتبه بندی حاضر دارای 25 دانشگاه است که تعداد آنها در سال گذشته 14 دانشگاه بود.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: عملکرد روسیه پیچیده تر است. در حالیکه 10 دانشگاه از 24 دانشگاه این کشور موقعیت خود را از دست داده اند، دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو رتبه سوم را در اختیار دارد. رتبه موسسه فیزیک و فناوری مسکو نیز 12 می باشد. در سال گذشته، تعداد دانشگاههای ممتاز روسیه در این رتبه بندی 15 دانشگاه بود.

چهره ماندگار علمی  کشور ادامه داد: از آفریقای جنوبی در سال جاری تنها دو دانشگاه در بین 10 دانشگاه ممتاز مشاهده می شود: دانشگاه کیپ تاون در مقام چهارم و دانشگاه ویت واترسند در رتبه هشتم. این کشور در مجموع دارای 8 دانشگاه در بین 300 دانشگاه برتر است.

به گفته مهراد از کشورهایی که به تازگی به این رتبه‌بندی پیوسته‌اند می‌توان به لتونی، تونس، بلغارستان، کرواسی، قبرس شمالی، فیلیپین و سریلانکا اشاره کرد.

رتبه بندی سال 2017 میلادی حاوی 300 دانشگاه از کشورهای بریکس و اقتصادهای نوظهور است (مجموعا 41 کشور).

طبق اعلام جعفر مهراد 10 دانشگاه نخست عبارت است از:

 

 

          رتبه          موسسه                             کشور

          _______________________________________

          1             پکن                                                چین

          2             شینگهوا                                        چین

          3            دانشگاه دولتی لومونوسف          روسیه

          4             دانشگاه کیپ تاون                    آفریقای جنوبی

          5             علوم و فناوری چین                   چین

          6              فودان                                         چین

          7              ژیائو تونگ                                 چین

          8              ویت واترسند                             آفریقای جنوبی

          9              ژی جیانگ                                 چین

          10           دانشگاه ملی تایوان                     تایوان

 

مهراد تصریح کرد: تعداد دانشگاههای برتر ترکیه از 9 دانشگاه در سال گذشته به 16 دانشگاه در سال جاری افزایش یافته است. همینطور، مصر 8 دانشگاه در برابر 3 دانشگاه، و پاکستان 8 دانشگاه در برابر 2 دانشگاه در سال گذشته دارد.

او افزود: از طرف دیگر، تایلند 9 دانشگاه در برابر 7 دانشگاه، تایوان 25 دانشگاه در برابر 24 دانشگاه، مجارستان 7 دانشگاه در برابر 6 دانشگاه، و یونان 6 دانشگاه در برابر 7 دانشگاه در سال گذشته دارند. این کشورها پیشرفت کمتری را از خود نشان می‌دهند و زمینه را برای کشورهای رقیب واگذار کرده‌اند.

ایشان ادامه داد: از کشورهایی که برای نخستین بار در این رتبه‌بندی حضور دارند، از لتونی دانشگاه لتونی  و دانشگاه ریگا در دامنه‌ای بین 201 تا 250، از تونس دانشگاه موناستیر و دانشگاه المنار در دامنه‌ای بین 251 تا 300، از بلغارستان دانشگاه صوفیه در دامنه‌ای بین 201 تا 250، از کرواسی دانشگاه زاگرب در رتبه 196، از قبرس شمالی دانشگاه مدیترانه شرقی در رتبه 173، از فیلیپین دانشگاه فیلیپین در دامنه‌ای بین 201 تا 250 و از سریلانکا دانشگاه کلمبو در دامنه‌ای بین 251 تا 300 مشاهده می‌شوند.

 

در این رتبه‌بندی موسسات باید استانداردهای بالایی از عملکرد در حوزه های آموزشی، پژوهشی، چشم انداز بین المللی و انتقال دانش از خود نشان دهند و با سایر دانشگاه‌های پژوهش‌محور در بین کشورهای نوظهور اقتصادی رقابت کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: