کد خبر: 2631
تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 مرداد 1389 - 13:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کتاب ماه کلیات در گام یکصد و پنجاه و دوم

یکصد و پنجاه و دومین شماره نشریه "کتاب ماه کلیات: اطلاعات، ارتباطات و دانش" در مرداد ماه 1389 منتشر شد.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، یکصد و پنجاه و دومین شماره ماهنامه "کتاب ماه کلیات: اطلاعات، ارتباطات و دانش" ماهنامه نقد و بررسي تخصصي كتاب هاي حوزه اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسي در مرداد ماه 1389 منتشر شد.

داريوش مطلبي، سردبیر این ماهنامه در سخن نخست، به " نشر تخصصي و ضرورت ويرايش علمي" پرداخته است.

همچنین  نشست " بررسي تاريخچه چاپ در ايران" مطلب بعدی است که در این مجله اطلاعاتی درباره آن ارائه شده است.

 

در بخش نقد و بررسي كتاب‌هاي فارسي اين شماره از ماهنامه به عناوین «وب سایت­هاي کتابخانه‌های دانشگاهی/ دكتر يعقوب نوروزي»، «آموزش سریع وبلاگ‌نویسی/ شيما مرادي»، «فلسفه اطلاعات/ دكتر  علي جلالي ديزجي»، «مسائل و مشكلات ارزيابي كتابخانه­ها و مراكز اطلاعاتي/ فرامرز مسعودي»، «بازاريابي اطلاعات/ ثريا ضيائي»، «پس پس رفتن در معرفت نشر: نگاهی به نا ساختاری یک کتاب مرجع علمی/ دكتر محمد هدايي»، «فهرست نويسي رايانه­اي/ داريوش علي محمدي» پرداخته شده است.

 

دکتر حمیدرضا جمالی مهموئی ، سه عنوان « بازیابی اطلاعات با استفاده از ایکس اِم اِل = XML Retrieval  »  « مفاهيم نوين در خدمات مرجع ديجيتال  = New Concepts in Digital Reference » و « مدل­سازي و داده­كاوي در وبلاگستان  = Modelling and Data Mining in Blogosphere » را در بخش نقد و بررسی کتاب های خارجی، بررسی کرده است.

 

 

در بخش مقاله نیز مقالاتی با این عناوین، «آسيب­شناسي پژوهش/ دكتر مهدي محمدي»، «مرور، رويكردي نوين در بازيابي اطلاعات/ رسول زوارقي»، و «ارزيابي خودكارسازي كتابخانه در برخي از كتابخانه­هاي دانشگاهي غنا/ چان اسوالد آمكادي؛ ترجمه اميرمتقي دادگر » به چاپ رسیده اند.

 

مهشید کریمی در بخش همراه با مطبوعات، به «اطلاعات، ارتباطات و دانش­شناسي در مطبوعات» پرداخته است.

 

در بخش گزارش نیز عناوین اولین کتابخانه و دارالعلم شيعه :کتابخانه شاپور (مرتضی محمدنیا سماکوش)، همايش ناشران جهان اسلام (شهيمه السادات حسيني)، پژوهش سواد اطلاعاتي: با معرفي رويكردي انقلابي براي تبيين، طراحي، و اجراي عملي سواد اطلاعاتي (شيما مرادي)، كتاب فصل دوره يازدهم (داريوش مطلبي) و اولین نشست سردبیران نشریات حوزه کتابداری و اطلاع‏‏رساني به چاپ رسیده اند.

 

تازه ­هاي کتاب، در ماهي كه گذشت، و چكيده انگليسي در انتهای این مجله در دسترس است.

گفتنی است، كتاب ماه کلیات، ماهنامه اي است كه باهـدف اطلاع رسانـي و نقد و بررسي كتابـهاي منتشـر شده در كـشـور از سوی خانه کتاب، منتشـر مي شـود. مطالب شامل نقد و بررسی و درج مشخصات کامل کتاب­های منتشر شده با موضوع کلیات مشتمل بر: کتابشناسی­ها، علوم کتابداری و اطلاع­ رسانی، رسانه­ های خبری، روزنامه نگاری، نشر، نسخ خطی و غیره است.

هـمچنيـن فـهـرسـت كتـابـهاي مـنـتـشـر شـده در هــر مـاه به هــمـراه تـصــاويـر روي جـلـد و معـرفي كـوتاهي از اكثر كتابها، ارايـه مـي شـود ، بر اساس رده‌بندي دهدهي ديويي در داخل لوح فشرده ارائه مي‌شود.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: