نامه رئیس انجمن کتابداری به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تجدید نظر در بودجه نهاد کتابخانه‌ها

به گزارش لیزنا، رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در نامه‌ای به ریاست و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خواستار تجدید نظر در بودجه سال 96 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد.

 متن نامه دکتر فریبرز خسروی به شرح زیر است:

 

 ریاست محترم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام :

ما پیرو مکتبی هستیم که معجزه جاویدش «کتابی خواندنی» است. کلام آفریدگار در آن کتاب با «خواندن» آغاز شده است و سوگند به قلم و نوشتار نشان از حرمتی است که اندیشه اسلامی براي کتاب قائل است. ظهور کتاب و کتابخانه های تاثیرگذار در حوزه تمدن اسلامی نشان از اعتقاد مسلمانان به این پدیده انسانی دارد.

اعضای محترم کمیسیون:

 استحضار دارید یکی از وظایف انجمن‌ها به عنوان نهادهاي مدنی، پایش حوزه‌هایی است که انجمن به واسطه آن‌ها شکل گرفته است. علیرغم آن پیشینه درخشان اشاره شده، براي سال‌های زیادی شاهد بودیم کتابخانه‌های عمومی كه نقش بسزايي در پيشرفت فرهنگي كشور دارند، روند مناسبی نداشتند و در زمينه‌هايي حتی به بیراهه می‌رفتند. خوشبختانه در سال‌های اخیر روندهاي نامناسب گذشته به طور نسبي بهبود يافته‌اند و در بخش‌هاي زیادی شاهد شکوفایی و رشد كمي و كيفي كتابخانه‌هاي عمومي به عنوان كانون‌هاي اصلي مطالعه و يادگيري در جامعه بوده‌ايم.

مسلما یکی از عوامل مهمي که می‌تواند موید و تداوم بخش این روند مبارک باشد، تعیین و تخصيص بودجه مناسب براي نهادهايي است كه عهده‌دار اداره كتابخانه‌هاي عمومي در سطح كشور هستند. با آنکه در جدول بودجه سال جاری شاهد رشد بعضا 40 درصدی بودجه بعضی از نهاد‌ها هستیم اما متاسفانه برای نهاد کتابخانه‌های عمومی كشور با 7000 كتابدار تحصيلكرده شاغل و بيش از 3000 كتابخانه شهري و روستايي، رشد ناچیزی در نظر گرفته شده است.

اعضای محترم کمیسیون به خوبی آگاهند که راه توسعه و فرزانگی از کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی می‌گذرد. تامین‌ نشدن بودجه مناسب موجب خواهد شد تاثیر این نهادها رو به افول نهد و شوق و اشتیاقی که پدید آمده کاستی گیرد.

انجمن علمي کتابداری و اطلاع رسانی ایران از نمايندگان محترم مجلس تقاضا دارد در این زمینه تجدید نظر فرموده و با تعیین بودجه مناسب برای این نهاد تاثیرگذار، زمینه تداوم شکفتگی و بالندگی کتاب و کتابخانه را در کشور  فراهم آورند. 

فریبرز خسروی

رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران