کد خبر: 2641
تاریخ انتشار: سه شنبه, 26 مرداد 1389 - 08:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نقشه گرافیکی استانداردهای فراداه ای تهیه شد

  نقشه و گروه بندی گرافیکی استانداردهای فراداه ای توسط جین ریلی، کتابدار متخصص در حوزه استانداردهای فراداده ای و مسئول پروژه کتابخانه دیجیتالی دانشگاه ایندیانا، تهیه شد.

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، نقشه و گروه بندی گرافیکی استانداردهای فراداه ای توسط جین ریلی، کتابدار متخصص در حوزه استانداردهای فراداده ای و مسئول پروژه کتابخانه دیجیتالی دانشگاه ایندیانا، تهیه شد.

جن ریلی کتابدار متخصص در حوزه استانداردهای فراداده ای و مسئول پروژه کتابخانه دیجیتالی دانشگاه ایندیانا بیان کرده است:" انتخاب استانداردهای فراداده ای مناسب برای منابع دیجیتالی از میان استانداردهای بیشمار موجود برای کتابداران و آرشیویست ها بسیار دشوار است. من زمان زیادی را برای صحبت با افراد درباره اینکه چگونه استانداردهای فراداده ای را انتخاب کنند، صرف کرده ام. شغل من در ایندیانا این است که دریابم چگونه استانداردهای فراداه ای متناسب با نیازها که منابع کتابخانه ای ما را توصیف کنند، انتخاب شوند."

ریلی تصورش را از اطلاعات گرافیکی و جهانی فراداده ها به عنوان یک ابزار ارائه می دهد که کمک می کند فهرست وسیعی از استانداردهای فراداده ای در یک نظم مفهومی و منطقی مرتب شوند.

ریلی 10 سال در کتابخانه دیجیتالی دانشگاه ایندیانا فعالیت داشته و 105 استاندارد مختلف را انتخاب نموده  و آن ها را  هر چند وقت یکبار در 4 زمینه جامعه، زمینه، عملکرد و هدف استفاده شده اند، ارزیابی کرده است.

وی بیان می کند: "من تلاش کردم که تعاریف سریعی را درباره اینکه در این زمینه آنچه اهمیت دارد و آنچه کم اهمیت است را بیان کنم، اما انجام این کار در میان حوزه های مختلف اطلاعات بسیار دشوار است. گروه بندی بر اساس تجربه من در رابطه با اینکه چه چیز بیشترین ارتباط را با  حوزه های مختلف دارد، بود."

همان طور که تصویر نتیجه نشان می دهد دو بیضی با استاندارد ها به طرف خارج در حال تابیدن است  و در گروه های کد شده رنگی مرتب شده است. طراحان به راحتی می توانند تصویر را مورد کنکاش قرار دهند تا ببینند کدام استانداردهای فراداده ای بارها بیشترین استفاده  را با انواع خاص داده یا عملکرد های خاص دارد.

ریلی بیان می کند: " من در ابتدا سعی کردم  واژه نامه اصطلاحات فراداده ای را ایجاد و نمایش دهم، ولی یک بار که با آن کار کردیم، دریافتیم که این روند کارایی نخواهد داشت. البته واژه نامه مذکور به طور جداگانه نیز در دسترس است."

جن ریلی متخصص در حوزه استانداردهای فراداده ای پروژه کتابخانه دیجیتالی دانشگاه ایندیانا بیان می کند: " این عقیده را از سال ها پیش داشتم ولی از زمانی که پیشرفت تخصصی و  کاری در سال 2008 در کتابخانه دانشگاه ایندیانا داشتم، تصمیم گرفتم که با کمک یک طراح این ایده را به نتیجه برسانم."

وی افزود: طراحی این تصویر توسط "دوین بکر" دانشجوی دانشکده علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه ایندیانا  انجام شده است.

ریلی تصریح کرده است: " من بازخوردهای زیادی را درباره ماهیت ایده ام دریافت نموده ام و اینکه چقدر این تصویر گرافیکی زیباست و همه این موفقیت ها را مدیون تلاش های طراح آن هستم."

وی انتظار دارد که افراد نقشه و گروه بندی او را  در استانداردهای فراداه نقد کنند. اما به طور کلی واکنش عمومی را در این باره کاملا" مثبت تلقی می کند. او همچنین  انتظار دارد نظرات مخالف با تفکرش درباره استانداردهای موجود در نقشه را دریافت کند.

ریلی طرح های دیگری برای انواع دیگر اطلاعات گرافیکی ندارد، اما از سویی تمایل دارد که نقشه را گاه به گاه به روز نماید. وی بیان می کند:" برای مثال استانداردهایی وجود دارند که می توانند به آن اضافه شوند و به روز شدن آن بسیار خوب است و بدیهی است که این استانداردها با گذشت زمان تغییر می کنند و من تلاش می کنم که آن را هر روز در صورت داشتن زمان به روز نمایم."

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: