کد خبر: 26523
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 دی 1395 - 00:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

با تدریس یعقوب نوروزی در قم برگزار شد

کارگاه آموزشی «استراتژی‌های جستجو و مهارت‌های اطلاع‌یابی در اینترنت»

منبع : لیزنا
آخرین کارگاه‌ از مجموعه کارگاه‌های آذر و دی ماه  ۱۳۹۵ با همکاری شرکت نرم افزار کتابخانه‌ای پارس آذرخش و کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، روز دوشنبه‌، 6 دی‌ماه در محل این برگزار شد.
کارگاه آموزشی «استراتژی‌های جستجو و مهارت‌های اطلاع‌یابی در اینترنت»

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر یعقوب نوروزی، دانشیار و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم، مدرس این کارگاه یک‌روزه بود.

نوروزی در این کارگاه به ارائه مباحثی در زمینه بایسته‌های لازم در جهت انجام یک جستجوی موفق به منظور کسب اطلاعات علمی توسط پژوهشگران و محققان پرداخت.

وی با اشاره به این که جستجوی بهینه اطلاعات مستلزم کسب مهارتهایی است که خود جزئی از یک مفهوم کلی‌تر، تحت سواد اطلاعاتی قرار دارد تا فرد بتواند نیازهای اطلاعاتی خود و منابع لازم برای رفع آن نیازها را تشخیص دهد و آن منابع را به نحو موثری جهت جستجو و ارزیابی استفاده کند تا در نهایت و بهترین گزینه انتخاب شود و اطلاعات به دست آمده با دانش قبلی خود پیوند دهد.

او ادامه داد:  حاصل این پیوند تولید اطلاعات جدیدی است که بر اساس رعایت ملاحظات قانونی تولید شده است.

نوروزی همچنین به معرفی اصول سواد اطلاعاتی و انواع درگاه‌های جستجو اطلاعات، موتورهای کاوش، ابرموتورهای کاوش، فهرست‌های عمومی وب، فهرست‌های موضوعی وب، فهرست‌های تخصصی وب و نحوه جستجو و کسب اطلاعات از آن‌ها پرداخت.

در ادامه این دوره آموزشی پایگاه‌های داده مقالات و پایان‌نامه‌های تخصصی- علمی داخلی و خارجی و حوزه موضوعی تحت پوشش هر یک معرفی و شیوه‌های جستجو و کسب مقالات داده‌های علمی از آن‌ها  در طی 8 مرحله کلی تدریس شد.

توضیح ریزش کاذب و عملگرهای جستجو و آشنایی با نحوه جستجو موفق در زمینه پیدا کردن تصاویر، فیلم، فایل، صدا، کتاب، کنفرانس، و غیره از دیگر مباحث و سرفصل‌های این دوره آموزشی بود.

 در پایان این دوره آموزشی نحوه جستجو اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی علمی آموزش داده شد.

کارشناس
|
Iran
|
1395/10/08 - 10:30
0
0
باسلام و عرض ادب. آیا امکان دستیابی به فایل مستندات این کارگاه آموزشی وجود دارد؟ باتشکر
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: