کد خبر: 2662
تاریخ انتشار: سه شنبه, 26 مرداد 1389 - 11:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دانشجویان جدید الورود رشته کتابداری و اطلاع رسانی مي توانند در دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی تحصیل کنند

  با امضاي تفاهم نامه همكاري ميان سازمان اسناد و كتابخانه ملي و دانشگاه تهران اولین دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی كشور با گرایشهای مختلف تاسيس شد و دانشجویان جدیدالورود دوره كارشناسي ارشد رشته علوم کتابداری و اطلاع رساني دانشگاه تهران در این دانشکده تحصیل خواهند کرد.

 

دکتر فاطمه فهیم نیا،  رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران، در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) با اعلام این خبر افزود: كه  با پیگیری های به انجام آمده از سوي اين كتابخانه؛ تفاهم نامه ای در تاريخ 17 بهمن ماه 1388 مقارن با  دهه شكوهمند فجر بین دکتر فرهاد رهبر، ریاست دانشگاه تهران، و جناب آقاي علی اکبر اشعری، ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مبنی بر توسعه همکاری های این دو مرکز، در زمينه هاي متنوع  پژوهشي ، آموزشي و اجرايي منعقد گردید.

 

وی افزود: یکی از مهمترین بندهای تفاهم نامه مذکور که در عرصه اطلاع رسانی کشور تحول ایجاد می کند تأسیس دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی است.

 

عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران، در خصوص روند تصویب تأسیس این دانشکده  گفت: پیگیریهای مفاد این تفاهم نامه و تأسیس دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی همچنان كه در متن آن آمده است  به رئيس كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران به نمایندگی از دانشگاه و دکتر حبیب الله عظیمی به نمایندگی  سازمان اسناد و کتابخانه ملی واگذار شد. علاوه بر تشكيل جلسات متعدد بين اين دو مديريت؛ در مجموعه دانشگاه نيز درخواست تأسیس دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی در شورای عمومی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران؛ محل استقرار چهل ساله گروه علوم كتابداري و اطلاع رساني؛ مطرح گردید و اعضای شورا با تأسیس این دانشکده موافقت نمودند.

 

دکتر فاطمه فهیم نیا افزود: پس از تأیید شورای عمومی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، موضوع به کمیسیون علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه ارجاع داده شد و مسأله مذکور در دستور جلسه هیأت رئیسه ی دانشگاه قرار گرفت و ضمن موافقت اصولی با تأسیس دانشکده مذکور با پیشنهاد اینجانب و موافقت دکتر غلامرضا فدایی، ایشان نیز ریاست دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی را تقبل فرمودند  و طی حکمی از سوی ریاست محترم دانشگاه تهران به این سمت منصوب شدند.

 

وي سپس ادامه داد:  بر اساس مستندات موجود در دانشكده  علوم كتابداري و اطلاع رساني در مقطع کارشناسی ارشد نیز علاوه بر چهار گرایش پیشین، کتابخانه های عمومی، کتابخانه های دانشگاهی، کتابخانه های آموزشگاهی و اطلاع رسانی، سه گرایش مصوب شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات، مطالعات آرشیوی، نسخ خطی و علم سنجی نیز در دستور کار قرار خواهند گرفت  و دوره دكتري نيز با دو گرايش اطلاع رساني و مطالعات آرشيوي فعال خواهد بود. در نشستهاي تخصصي تر و با مجوز شوراي عالي گسترش امكان تشكيل گروههاي جديد و گرايش هاي ديگر نيز وجود دارد.

 

گفتنی است، این تفاهم نامه در چهار ماده کلیات، همکاری های پژوهشی، همکاری های آموزشی، و همکاری های اجرایی و خدماتی با اعتبار دوسال تنظیم گردیده است.

فراهم نمودن زمینه های مناسب همکاری فی ما بین در کلیه عرصه های آموزشی، پژو هشی برای توسعه خدمات متقابل سازمان و دانشگاه نظیر پذیرش عضویت دانشجویان فعال دانشگاه در سازمان، تاسیس اولین دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی با گرایش های مختلف، اعلام موجودی مشترک کتب و منابع اطلاعاتی به منظور حضور بیشتر در عرصه های بین المللی و افزایش رتبه جهانی و عملیاتی کردن بندهای مربوط به فعالیت های دانشگاهی در تفاهم نامه های ملی و بین المللی سازمان نظیر حوزه کشورهای عضو اکو از جمله مفاد این تفاهم نامه در ماده کلیات است.

 

همچنین در ماده ی همکاری های پژوهشی در خصوص؛ تعریف طرحهای پژوهشی مشترک و تعیین اولویت و اجرای آنها در قالب طرح های کاربردی و پایان نامه و رساله؛ حفظ و نگهداری نشریات، اسناد و کتب ارزشمند و نسخ قدیمی و تهیه نسخ رقومی؛ تولید فهرستگان تحت یک پورتال برای حضور فعال در عرصه های بین المللی؛ و برگزاری سمینارهای مشترک علمی در سطح ملی و بین المللی؛ زمینه های همکاری فی ما بین در نظر گرفته شده است.

همکاری های آموزشی بخش دیگری از این تفاهم نامه است که طی آن دو طرف توافق کرده اند در زمینه ی تربیت نیروی متخصص مورد نیاز سازمان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری؛ برگزاری دوره های دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایشهای مورد نیاز؛ ایجاد و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت در زمینه های مختلف موضوعی مورد نیاز؛ و برگزاری کارگاه های آموزشی در سطوح مختلف در داخل و خارج از کشور همکاری نمایند.

 

طبق آخرین ماده ی این تفاهم نامه تحت عنوان همکاری های اجرایی و خدماتی، نیز دانشگاه تهران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار است درجهت ایجاد دوره های آموزشی و ارتقا سطح کمی و کیفی آنها در قالب تأسیس دانشکده علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران؛ معرفی دانشجویان فعال دانشگاه تهران به کتابخانه ملی و فراهم آوردن امکان عضویت توأم بین کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و سازمان برای ایشان؛ برگزاری همایش های علمی و مرتبط در موضوعات مشترک و نمایشگاههای مختلف در سطح ملی و بین المللی؛ فعالیت متقابل به عنوان نماینده یکدیگر در عرصه های بین المللی با اعزام هماهنگ کارشناسان به مراکز و نشست های علمی  - فرهنگی و الزام ایشان به ارائه گزارش های مکتوب در دو نسخه برای دانشگاه و سازمان؛ برگزاری نمایشگاه های دوره ای کتاب و نشریات در کتابخانه های طرفین؛ همکاری داشته باشند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: