کد خبر: 2702
تاریخ انتشار: شنبه, 30 مرداد 1389 - 15:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

اهداي كتابخانه شخصي بانوي اختر فيزيك ايران به كتابخانه ملي

دكتر آلينوش طريان بانوي علم اختر فيزيك ايران و اولين استاد زن دانشگاه تهران كتابخانه شخصي خود را به كتابخانه ملي اهدا كرد.


به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، علی اكبر اشعري مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در مراسمي كه صبح امروز در سراي سالمندان نصرت و به منظور قدرداني از اين اقدام دكتر طريان برگزار شد با اهداي لوح از مقام علمي و توجه اين بانوي فرهيخته به میراث فرهنگی مکتوب کشورمان تجليل كرد.
مشاور فرهنگي رئيس جمهور اهداي كتابخانه شخصي اولين استاد زن دانشگاه تهران به كتابخانه ملي را موجب غناي حافظه ملي خواند و افزود: اين كار علاوه بر غناي حافظه ملي زمينه اي براي بهره مندي پژوهشگران از اين مجموعه ارزشمند و انتقال نسل به نسل اين ميراث ايجاد ميكند.
دكتر آلينوش طريان نيز در اين مراسم گفت: من از اين‌رو رشته‌ علمي فيزيك را براي تحصيل انتخاب كردم كه همه فكر مي‌كردند كاري مردانه است و من مي‌خواستم ثابت كنم مي‌توانم اين كار را انجام دهم و زنان سرزمينم را هم به درس خواندن ترغيب كنم.
او كه در اين مراسم، دو كتاب از كتابخانه‌ شخصي‌ اش را به صورت نمادين به مشاور فرهنگي رئيس جمهور درباره‌ اهداي كتاب‌هايش به كتابخانه‌ ملي گفت: كتاب بايد جايي برود كه خواننده دارد.
دكتر حجت الحق حسيني مشاور ارشد و عضو هیأت علمي مركز ستاره شناسي تهران نيز در اين مراسم كه نماينده خليفه‌گري ارامنه ، معاون كتابخانه ملي ، پدر نجوم آماتوري ايران و تعداي از شاگردان دكتر طريان در آن حضور داشتند، به بيان شرح زندگي و فعاليت هاي علمي و تحقيقاتي استاد آليونش طريان پرداخت.
كتابخانه شخصي اهدا شده دكتر آلينوش طريان كه در سال 1299 شمسي در تهران و در خانواده اي ارمني زاده شده است شامل بيش از هزار و صد كتاب چاپي، يك جلد كتاب چاپ سنگي ، 902 نشريه و ژورنال علمي و 162 منبع غير كتابي شامل پايان نامه هايي به زبان فارسي ، ارمني و فرانسه كه وي استاد راهنما و يا مشاور آنها بوده اند؛ است .
دكتر آلينوش طريان در سال 1326 شمسي ليسانس فيزيك خود را از دانشگاه تهران اخذ و پس از آن در سال 1335 شمسي با اخذ درجه دكتري از دانشگاه سوربون فرانسه براي تدريس به كشورمان بازگشت .
ارائه درس هاي فيزيك خورشيدي و فيزيك ستارگان براي نخستين بار و پايه گذاري نخستين رصد خانه فيزيك خورشيدي كشور از جمله فعاليت هاي علمي و تحقيقاتي اوست.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: