کد خبر: 2724
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 شهریور 1389 - 08:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

چگونه کتابخانه ها پیام های ناهمگون ارسال می کنند؟

  کتابخانه ها به لحاظ نگرش، امکانات، خط مشی و به کارگیری علائم ضروری ناهمگون عمل می کنند.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، وین دیشر مدیر کتابخانه عمومی  Hemut در Hemet در کنفرانس سالانه انجمن کتابخانه تگزاس درباره اینکه چگونه کتابخانه ها پیام های نامتناجس ارسال می کنند، ایراد سخنرانی کرده است.

او در بیاناتش به 4 دلیل که باعث ارسال پیام های ناهمگون در کتابخانه ها می شود، اشاره کرد: نگرش، امکانات، خط مشی ها و علائم ضروری.

وی اضافه نمود: ما باید به حقیقت هر حوزه توجه کنیم و پیام های پایه و اساسی ذیل را مورد توجه قرار دهیم:

هرکاربری حق استفاده از کتابخانه را دارد و باید مورد خوشامد گویی قرار گیرد و از او استقبال شود، ما متخصصانی داریم که برای کمک به دیگران آموزش دیده اند، کتابخانه یک مکان امن جذاب است، ما برای همه در کتابخانه همه ی امکانات را داریم، می خواهیم که از کتابخانه استفاده کنیم، هنوز به کتابخانه ها در عصر اینترنت نیاز داریم و این نیاز بیش از گذشته احساس می شوذ.

وی در ادامه بیان کرد: با در نظر گرفتن پیام های پایه مذکور، باید در مورد واقعیت های موجود و دلایل اصلی ذکر شده  به طور جدی فکر کرد و در مورد آن دلایل این گونه توضیح داد:

" منظور از نگرش، این است که همه  کارمندان کتابخانه باید کاملا" نسبت به کاربران با روی گشاده کمک نمایند و برای پاسخگویی و جستجوی سؤالات آن ها داوطلب باشند. آن ها نباید فقط پشت میزی بنشینند و با لحنی تند و اخمو صحبت کنند.  چرا که اگر کاربری از آنها سوالی بپرسد، احساس راحتی نمی کند و ممکن است افراد خجالتی در کتابخانه ها مورد حمایت قرار نگیرند."

مدیر کتابخانه عمومی Hemut درباره امکانات این گونه توضیح داد: "ساختمان بسیاری از کتابخانه ها به تعمیر جدی و اساسی نیاز دارند. جایگزین کردن قفسه ها و کفپوش ها هزینه بر است . حتی فضای بیرون از کتابخانه ها گاهی زیبا و آراسته نیست. بنابراین تغییر وضعیت های مذکور  ضروری و مفید است.  به دلیل اینکه یک کتابخانه با بودجه بسیار ولی با ظاهری ناخوشایند، جذاب نیست.  وین دیشر پیشنهاد می دهد که برای جلب توجه بیشتر عموم می توان از بادکنک هایی در خارج از محیط کتابخانه استفاده نمود. و یا از افراد "چرخاننده علامت ها" استفاده کرد که در خیابان بایستند و با بیان عباراتی مانند " استفاده از وایرلس رایگان در داخل کتابخانه" توجه عموم را جلب کنند."

وی در رابطه  با خط مشی های خسته کننده و دست و پاگیر بیان کرد: " بسیاری از سیاست های کتابخانه ها خیلی قدیمی و غیر جذاب هستند. نظیر این عبارت ها " عصر خود را در کتابخانه بگذرانید اما چیزی برای خوردن و آشامیدن با خود نیاورید." ، " ما همه طرفدار تکنولوژی هستیم اما گوشی های همراه خود را خاموش کنید." ، " لطفا" از منابع استفاده کنید، اما اگر بیشتر از 200 دلار جریمه شده باشید، نمی توانید منبع دیگری را امانت بگیرید." وین دیشر با تأکید بر اینکه  دلایل زیادی برای هر خط مشی وجود دارد، ادامه داد که اگر ما ادعا می کنیم که کاربر مدار هستیم، بتابراین باید نگاه جدیدی به هر قانون داشته باشیم و اگر به دلیل گذشت زمان نیاز به تغییر داریم آن را بپذیریم و خودمان را بر اساس آن وفق دهیم تا به روز باقی بمانیم."

در نهایت وین دیشر درباره علائم ضروری توضیح داد که این دلیل از جهاتی بیشتر شبیه خط مشی های کتابخانه است. قطعا" نشانه ها با حروف بزرگتر تأثیر بیشتری دارند به خصوص اگر مؤدبانه درخواست شوند. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که گاهی ارائه خدمات رایگان کافی نیست بلکه باید خدمات ارائه شده به راحتی قابل کاربرد و در دسترس باشند. به دلیل اینکه اگر رضایت کاربر نادیده انگاشته شود، ذهنیت آن ها نسبت به کتابخانه منفی می شود نه لزوما کارکنان آن. بنابراین بهتر است نسبت به هر آنچه انجام می دهیم تجدید نظر کنیم. از آن جایی که نمی توانیم عادت های هر کاربر را تغییر دهیم، مجبوریم که راه انجام کارهای خودمان را عوض نماییم. برای شروع  بهتر است به کتابخانه خود با دید دیگری نگاه کنید و نظرات و دیدگاه های کاربران کتابخانه را بدانید".

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: